پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
برخلاف ادعای دروغین مسئولان آمریکایی، دارو و تجهیزات پزشکی تحت تاثیر منفی تحریم‌ها قرار گرفته اند.
شعارسال: در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم و دشمن برای تخریب چهره انقلاب و شکست آن عزم خود را از ابتدا سال جزم کرده بود و در نهایت تحریم های ظالمانه و فشار اقتصادی اسلحه های دشمن برای متزلزل کردن مردم و تحت تاثیر قرار دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران انتخاب شدند، هر چند که تیر دشمن به سمت ملت ایران همیشه خطا می رود و مردم ایران به پاس فداکاری و خون شهدا، جانبازان، ایثارگران و جوانان غیور خود همواره از دسیسه هایی چون تحریم، فرصت ساخته اند و این تحریم ها تبدیل به پله هایی برای صعود و استقلال بیشتر شده اند.

آمریکا برای تخریب چهره انقلاب اسلامی در جشن 40 سالگی و بلوغ آن، از سلاح تحریم ها استفاده کرد و در این بین برای اینکه چهره خود را خوب نشان دهند اعلام کردند که کالاهای اساسی و حیاتی چون دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیستند، این در حالی است که پس از شروع تحریم ها و بسته شدن مسیرهای مالی بازار دارویی ایران دچار چالش شد و برخی شرکت ها اعلام کردند که دیگر نمی توانند با ایران همکاری کنند و در عمل تحریم های دارویی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کشور اعمال شد.

سه ماه پیش با کمبودهای دارویی و دل نگرانی های بیماران روبه رو شده بودیم، هر چند که در نهایت با تلاش متخصصان، صنعتگران و مسئولان حوزه دارو توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم و بازار دارو اکنون در وضعیت سفید قرار دارد.

به دنبال ادعای دروغ تحریم نبودن دارو مسئولان نسبت به این مسئله واکنش هایی نشان دادند و سازمان غذا و دارو به دادگاه لاهه شکایت کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی گفت: درست مثل یمن، آقای پمپئو، ایران را مسئول عواقب تحریم های غیرقانونی آمریکا که مانع دسترسی مردم ایران به سرویس های بانکی برای غذا و دارو شده است، قلمداد می کند، طبیعتا ما اینها را برای مردم خود علیرغم تلاش‌های آمریکا فراهم خواهیم کرد، ولی آمریکا باید برای انجام جنایات علیه بشریت علیه مردم ایران و یمن مؤاخذه شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با بیان اینکه تحریم نبودن حوزه دارو، ادعایی بیش نیست و در عمل حوزه دارو نیز در تحریم است، گفت: هم‌اکنون دارو آماده حمل است اما هواپیما و کشتی حاضر نیست حمل کند؛ بنابراین از ادعا تا عمل فاصله است.

هاشمی با بیان اینکه بخش مهمی از سلامت، سلامت روحی و روانی است نه جسمی، افزود: وقتی هر روز ملتی را از طریق رسانه و امکاناتی که دارند، تهدید کرده و روح و روان آنها را آزار می‌دهند، غیرمنصفانه و غیرانسانی‌ترین کاری است که می‌کنند.

دارو نیز از تحریم ها در امان نماند

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم دارو گفت: از شروع تحریم‌ها، فشار اقتصادی به کشور وارد شد و معضلاتی در تامین انواع کالا‌ها ناشی از این جنگ اقتصادی در کشور به وجود آمد و دارو تجهیزات پزشکی از این قاعده مستثنی نبودند، این دو کالا‌های اساسی و حیاتی نیز متاثر از شرایط اقتصادی کشور هستند و در هر دو حوزه تولید و واردات دارو معضلاتی به دلیل تحریم به وجود آمد.

وی افزود: واردات دارو منوط به آن است که ما بتوانیم ارز مورد نیاز را تامین کنیم و خرید دارو از شرکت‌های دارویی خارجی انجام شود، در زمینه تولید دارو بحث تامین نقدینگی صنعت دارو مطرح است و بخشی از مواد اولیه که از خارج کشور تهیه می‌شوند متاثر از شرایط تحریم‌ها و جنگ اقتصادی هستند.

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: بخش اول تحریم‌ها که بر کشور اعمال شد آثاری بر زنجیره تامین دارو گذاشت و در ابتدا کمبود‌هایی در برخی اقلام دارویی اتفاق افتاد و ما مجبور شدیم به شکل سهمیه‌ای برخی داروها را در داروخانه‌های خاص توزیع کنیم تا دارو به دست بیمار نیازمند واقعی برسد، اما با تلاشی که همکاران ما در صنعت داروسازی وشرکت‌های وارد کننده دارو داشتند وضعیت عادی به بازار دارویی ایران برگشت و همین جا، من از تمام زحمات آن‌ها تشکر می‌کنم.

تهدید شرکت های خارجی که با ایران فعالیت می کنند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون از نظر ذخایر دارویی در شرایط خوبی قرار داریم و بحران ناشی از تحریم‌ها را پشت سر گذاشتیم و بازار اکنون شرایط عادی دارد و دارو‌ها به میزان کافی وارد کشور شده اند و ذخیره دارویی ما به طور میانگین ۸ ماه است و در برخی اقلام ذخیره دارویی ما به ۱.۵ تا دو سال می‌رسد، افزون بر این وضعیت خوبی از نظر ذخیره مواد اولیه دارویی داریم.

وی با اشاره به اغاز موج دوم تحریم ها پس از 13 آبان گفت: پس از موج دوم تحریم‌ها که از ۱۳ آبان شروع شد با ناملایماتی روبرو شدیم، آمریکایی‌ها سعی دارند که شرایط را برای مردم ایران سخت کنند و مشکلاتی برای بیماران ایجاد شود و برخلاف ادعای دروغین آمریکایی‌ها که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما شرکت‌های داروسازی خارجی که با ایران همکاری می‌کنند تهدید می‌شوند.

خارجی ها نیز ادعای مسئولان امریکا را دروغ می دانند

در نیویورک تایمز نیز گزارشی با اشاره به تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر تامین داروهای موردنیاز ایرانیان منتشرشد که در ان نوشته شده بود: دولت ترامپ دروغ می‌گوید که تحریم روی دارو تاثیری ندارد چرا که عملا همه کانال‌های ارتباط مالی ایران با کشورهای دیگر را هدف تحریم قرار داده است‌.

به نوشته این روزنامه آمریکایی نگرانی‌ها از بابت دسترسی به داروها در ایران به علت بازگشت تحریم‌های آمریکا از ماه جاری میلادی افزایش یافته است.

نیویورک تایمز همچنین به نقل از سفیر فرانسه در آمریکا نوشت که بانک‌ها به علت تحریم‌ها ترسیده‌اند و نمی‌خواهند دیگر با ایران کار کنند و به همین علت خطر کمبود دارو در ایران در چند ماه آینده زیاد است.

خبرگزاری راشاتودی در گزارشی به تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر سیستم بهداشت و درمان ایران به ویژه بیماران سرطانی پرداخت و نوشت: تحریم‌های آمریکا هزینه‌های درمان بیماران سرطانی را در ایران افزایش می‌دهد. همچنین شرایط خرید دارو و

مشکل نقل و انتقال پول گریبانگیر صنعت دارو

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین در سایه تحریم‌ها مشکلاتی برای نقل و انتقال پول در حوزه‌های مختلف از جمله دارو به وجود آمده است که این مشکلات ناشی از تحریم‌های جدید پس از ۱۳ آبان است و ما در تلاش هستیم که زنجیره تامین دارو دچار اختلال نشود و در این راستا با تجاربی که در دوران تحریم‌های قبل داریم دارو و مواد اولیه به میزان مورد نیاز کشور تامین شود، هر چند که این کار زحمت بسیاری دارد و هزینه‌های زیادی به حوزه سلامت در کشور تحمیل می‌کند.

اصغری بیان کرد: اکنون تعداد کمبود‌های دارویی به میزان عادی رسیده است و حدود ۲۰ تا ۳۰ قلم کمبود دارویی داریم که عمدتا دارو‌های برند هستند و تولید داخل آن‌ها نیز وجود دارد، اما به دلیل برند بودن در مواقعی زنجیره تامین این داروهای وارداتی دچار اختلال می‌شوند و با کمبود این دارو‌ها مواجه می‌شویم.

آمریکایی ها هنرشان تحریم های دردناک است

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه توانایی دانشمندان ما در تولید دارو بالاست اما اینکه بگوییم در تحریم‌ها به هیچ وجه به مشکل نمی‌خوریم اشتباه است،گفت: برخی از مواد بسته‌بندی مقرون به صرفه نیستند برای تولید، برخی از ماشین آلات را می‌توانیم تولید کنیم اما 10 تا 20 برابر قیمت تمام می‌شود، آنها را می‌خریم، ممکن است در این موارد مشکلاتی را بخواهند ایجاد کنند؛ چون برخلاف گفته‌هایشان تحریم‌کننده قبلی کتاب به نام هنر تحریم‌ها نوشته و آنها می‌گویند باید تحریم دردناک کنیم.

وی افزود: اکنون اگر بخواهید کریستال و یا شکلات و تلویزیون رنگی بخرید، هیچ مشکلی ندارید اما مواردی که ممکن است مردم را در مضیقه بیاندازد مورد هدف قرار گرفته‌اند، در این شرایطی که پیش آمده است ما قیمت دلار خیلی خیلی بالا را تجربه کرده‌ایم و محدودیت‌های ارزی در چند ماه اول سال تجربه کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بدترین وضعیتی که ما پیدا کرده‌ایم حدود 2 و نیم الی سه درصد اقلام دارویی دچار مشکل کمبود شدیم؛ در دنیا تا یک و نیم درصد از بازار دارو را طبیعی می‌دانند نه مطلوب؛ ما در دارو نمی‌توانیم خیلی تولیدات زیادی داشته باشیم زیرا تاریخ مصرف آنها تمام می‌شود و ممکن است در کشورهای اروپایی هم تا یک و یک و نیم درصد کمبود وجود داشته باشد؛ در حال حاضر و در ماه مهر و آبان و آذر به شرایط سال 96 تا 94 درباره دارو رسیده‌ایم؛

وی تصریح کرد: از مردم درخواست داریم بدانند در شرایط خطیری که پس از فروردین و اردیبهشت به وجود آمد و به آنها اطمینان دادیم که نگران نباشند و آنها دیدند ما نمی‌گوییم مشکلی پیش نیامد اما مشکل شدید و غیر قابل تصوری به وجود نیامد و در حال حاضر هم این اطمینان را به مردم می‌دهیم اما آنها هم باید اعتماد کنند.

رای دادگاه لاهه علیه آمریکا

به دنبال تحریم های ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به دادگاه لاهه شکایت کرد و در نهایت آمریکا محکوم به رفع تحریم ها در کالاهای اساسی و حیاتی مانند دارو و تجهیزات پزشکی شد.

رئیس دادگاه لاهه طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل درباره شکایت ایران از آمریکا در این دادگاه گفت : ایران می خواهد تحریم هایی که آمریکا ضد ایران اعمال می کند طبق معاهده مودت برداشته شود.

وی افزود: شکایاتی که ایران از آمریکا طرح کرده است می تواند بخشی از معاهده باشد و دادگاه لازم می داند که اعلام کند آمریکا بخشی هایی از معاهده را نقض کرده است.

رئیس دادگاه لاهه افزود: تحریم هایی که آمریکا بر ایران تحمیل می کند به خصوص در حوزه کالاهای ضروری از قبیل دارو، غذا و تسهیلات هوایی می تواند پیامدهایی ناخوشایندی داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است.

وی تاکید کرد : آمریکا باید از هر گونه اختلالی در ارسال کالا از جمله دارو، موادغذایی کشاورزی و تسهیلات هوایی خودداری کند و پرداخت ها نیز نباید شامل هیچگونه محدودیتی باشد.

در نهایت این امریکاست که با اقدامات ضد بشری و برخلاف گفته های مسئولان این نظام استکباری منفور و مردم ستیز شناخته می شود وهمه دنیا می دانند که امریکا قصد دارد که مردم ایران را تحت فشار قرار دهد، هر چند که مثل چهل سال گذشته و تحریم های قبلی ما سربلند تر از قبل این دوران را پشت سر می گذاریم و پلی برای دستیابی به قله های علم و دانش و استقلال بیشتر کشور می‌سازیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 4 دی 1397 ، کدخبر: 6773725 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین