پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
بنابر گزارش های انجام شده در سال گذشته شهروندان ایرانی به‌طور متوسط ۹۰درصد درآمدشان را هزینه کرده‌اند و فقط۱۰درصد پس‌انداز داشته‌اند که از این میان؛ کرمانشاه گران‌ترین استان برای زندگی است. به‌طور میانگین شهرنشینان استان کرمانشاه ۹۹درصد از درآمدشان، هزینه می‌شود. کمترین هزینه به استان‌های خراسان جنوبی ، سمنان و کرمان اختصاص دارد.

شعار سال: اگر می‌خواهید بدانید زندگی در کدام استان ایران صرف نمی‌کند، می‌بایست ببینید میانگین درآمد و هزینه یک خانوار شهری در استان‌های ایران چگونه است. به‌عنوان نمونه تازه‌ترین گزارش‌ آماری منتشر شده نشان می‌دهد به‌طور میانگین شهرنشینان استان کرمانشاه ۹۹درصد از درآمدشان، هزینه می‌شود و تنها یک درصد پس‌انداز می‌کنند. نسبت هزینه به درآمد یک خانوار شهری، شاخص خوبی برای انتخاب محل زندگی است؛ چه اینکه در سال گذشته شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۸درصد، آذربایجان غربی ۹۷درصد، اردبیل ۹۵درصد، خراسان رضوی ۹۵درصد، زنجان و بوشهر ۹۴درصد، تهران، خوزستان، کردستان و اصفهان ۹۳درصد، فارس ۹۲درصد و همدان ۹۱درصد از دخل‌شان را خرج کرده‌اند و زندگی در این استان‌ها گران تمام خواهد شد و نسبت هزینه به درآمد در این استان‌ها از میانگین کشوری بالاتر است. ساکنان مناطق شهری در استان کرمان و خراسان جنوبی ۷۷درصد، یزدی‌ها ۸۰درصد، ساکنان شهرهای آذربایجان شرقی، قم و مازندران هم ۸۱درصد درآمدشان را هزینه کرده‌اند. به این ترتیب، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان ارزان‌ترین مناطق ایران برای زندگی خانوارها به‌شمار می‌آیند.

دخل و خرج در شهرها

به‌طور کلی پارسال شهروندان ایرانی به‌طور متوسط ۹۰درصد درآمدشان را هزینه کرده‌اند و فقط۱۰درصد پس‌انداز داشته‌اند. مرکز آمار ایران میانگین هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته را ۳۳میلیون تومان و متوسط درآمد خانوارها را ۳۷میلیون تومان برآورد کرد. تازه‌ترین یافته‌های هزینه و درآمد خانوارها نشان می‌دهد که ۲۳.۳درصد از کل هزینه یک خانوار ایرانی صرف تامین اقلام خوراکی شده و مابقی آن به تامین هزینه‌های غیرخوراکی اختصاص دارد. متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۳۲۹میلیون و ۵۲۵هزار ریال برآورد شده که نسبت به سال ۹۵، درآمد خانوارهای شهری به‌طور متوسط ۱۵.۷درصد رشد داشته درحالی‌که متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ۳۶۶میلیون و ۸۴۸هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل، ١۵,۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

دخل و خرج روستاییان

مرکز آمار ایران متوسط هزینه کل خالص سالانه یک خانوار روستایی را در سال گذشته ۱۷۸میلیون و ۷۶۰هزار ریال برآورد کرده که نشان از رشد ۱۳.۹درصدی نسبت به سال ۹۵ دارد و نکته اینکه سهم هزینه‌های خوراکی از سبد هزینه خانوارهای شهری ۳۷.۲درصد بوده است. همچنین متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی در سال گذشته با ۱۴.۱درصد رشد نسبت به سال قبل از آن ۲۰۱میلیون و ۸۴۲هزار ریال اعلام شده است.

این گزارش نشان می‌دهد خانوارهای شهری ساکن استان تهران با ۴۷۹میلیون و ۹۴۸هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۱۹۲میلیون و ۳۲۹هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩۶ داشته‌اند. از سوی دیگر خانوارهای ساکن استان تهران با ۵۱۵ میلیون و ۳۵۱ هزار ریال بیشترین و استان آذربایجان غربی با۲۴۰میلیون و ۳۹۳ هزار ریال، کمترین متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩۶ به‌خود اختصاص داده‌اند. به بیان دیگر پنج استان کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کردستان به‌ترتیب کم‌هزینه‌ترین استان‌ها و پنج استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز، مازندران و تهران پرهزینه‌ترین استان‌ها در سال گذشته از حیث شاخص هزینه خانوارهای شهری اعلام شده است. از سوی دیگر آذربایجان غربی، کردستان، کرمان، سمنان و کرمانشاه کمترین میزان درآمد برای یک خانوار شهری و تهران، مازندران، البرز، چهارمحال و بختیاری و گیلان بالاترین میزان درآمد را به‌خود اختصاص داده‌اند.

پارسال شهروندان ایرانی به‌طور متوسط ۹۰درصد درآمدشان را هزینه کرده‌اند و فقط۱۰درصد پس‌انداز داشته‌اند.

کرمانشاه گران‌ترین استان برای زندگی است. به‌طور میانگین شهرنشینان استان کرمانشاه ۹۹درصد از درآمدشان، هزینه می‌شود.

کمترین هزینه به استان‌های خراسان جنوبی ، سمنان و کرمان اختصاص دارد.

میانگین هزینه‌ خانوارهای شهری ۳۳میلیون تومان است و متوسط درآمد خانوارها به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

تازه‌ترین یافته‌های آماری نشان می‌دهد ۲۳.۳درصد از کل هزینه یک خانوار ایرانی صرف تامین اقلام خوراکی می‌شود و مابقی آن به تامین هزینه‌های غیرخوراکی اختصاص دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری طلوع کرمانشاه، تاریخ انتشار 28 آذر 97، کد مطلب: 13739، www.toloukermanshah.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین