پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۸۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
بازار مسکن برای رسیدن به رشد و شکوفایی در شرایط کنونی، نیازمند تجویز نسخه‌های دائمی برای درمان همیشگی است.

شعار سال: در پنج‌ ساله گذشته شاهد عمیق شدن رکود خریدوفروش مسکن در کشور بوده‌ایم. رشد قیمت مسکن در شرایط کنونی موجب ایجاد آشفتگی در بازار مسکن شده است که ضرر آن را مردم و مصرف‌کننده‌های واقعی کردند.

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود از افزایش ۴۴,۴ درصدی متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در تابستان ۹۷ نسبت به تابستان ۹۶ خبر داده است.

از طرف دیگر متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۲۲ هزار و۲۶۲ ریال بوده است که این آمار برای آپارتمانی با میانگین مساحت ۶۱ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۱ سال است.

در حقیقت بعضی پارامترها در رشد قیمت مسکن دخیل هستند که می‌توان به بازارهای موازی مثل رشد نرخ ارز و کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد؛ البته به‌طور طبیعی رکود در بورس موجب شده است تا شاهد رشد قیمت مسکن باشیم.

از سوی دیگر نزول چشمگیر ساخت مسکن باعث کمبود عرضه و به هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن شده است. بنابراین رشد قیمت نهاده‌های مسکن قطعاً در رشد قیمت مسکن نقش دارند.

در واقع ساخت مسکن در کشور با بیش از ۲۰ عامل مهم ارتباط دارد که مهم‌ترین آن‌ها تیرآهن، سیمان، یراق‌آلات و سیمان است، یعنی وقتی این عوامل با رشد قیمت مواجه می‌شوند، بی‌تردید قیمت مسکن هم گران می‌شود. برای جلوگیری از رشد نرخمسکن، کنترل قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند یک عاملمهم باشد.

راهکارهای مهم دیگری برای مقابله با افزایش قیمت مسکن در کشور وجود دارد که می‌توان به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی مسکن اشاره کرد؛ بنابراین نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در شرایط کنونی، نیاز جدیبازار مسکن است.

در دنیا برای کنترل انگیزه‌هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود به جای سرمایه‌گذاری در تولید اقدام به خرید زمین و مسکن می‌کنند، مالیاتی تحت عنوان مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن یا CGT وضع می‌شود. در این نوع از مالیات درصدی از «افزایش ارزش» معاملاتی زمین یا مسکن در هنگام نقل و انتقال از فروشنده به عنوان مالیات دریافت می‌شود.

بر اساس این گزارش، با وجود تأکید بسیاری از کارشناسان، هنوز مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه خرید و فروش مسکن اجرایی نشده است.

بنابراین بازار مسکن برای رسیدن به رشد و شکوفایی در شرایط کنونی نیازمند تجویز نسخه‌های دائمی برای درمان همیشگی است ولی متأسفانه در سال‌های گذشته راهکارهای ارائه‌شده برای خروج بازار مسکن از رکود بیشتر موجب افزایش قیمت شده است و به‌نوعی می‌تواند بازار مسکن را نمونه‌ای از رکود تورمی دانست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 2 دی 97، کد مطلب: 346360:www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین