پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کشاورزان بر سر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم کوتاه نیامده‌اند و همین موضوع زمزمه‌های استیضاح وزیر را کم‌کم جدی کرد و آن را به صحن علنی مجلس کشاند. وزیر جهاد کشاورزی که توضیحاتش در کمیسیون کشاورزی نتوانست نظر چند نماینده این کمیسیون را جلب کند باید به مجلس برود و در برابر بیش از ۳۰۰ نماینده صحبت کند و درباره خرید تضمینی گندم و قیمتی که از طرف دولت برای آن پیش‌بینی‌شده است، پاسخگو باشد. استیضاح وزیر کشاورزی در حالی مطرح است که کم‌تر از یک‌ماه پیش قیمت تضمینی خرید گندم اعلام شد و تعیین قیمت یک‌هزار و 600 تومان کشاورزان را ناراحت کرد و بحث‌های مختلفی نیز در این خصوص به‌وجود آمد. بارها بحث افزایش قیمت خرید تضمینی و نزدیک شدن به نرخ واقعی گندم و سایر محصولات مطرح شد؛ اما هیچ تغییری در قیمت اعلام‌شده صورت نگرفت و همین موضوع عامل اصلی کشاندن وزیر جهاد کشاورزی به‌پای میز استیضاح بود. عدم صدور مجوز برای محصولات کشاورزی که در داخل کشور تولید مازاد دارند نیز از دیگر عواملی است که بحث استیضاح را جدی کرده است. پیش از این نیز وزیر جهاد کشاورزی در سال گذشته استیضاح شد؛ اما با رأی نمایندگان مجلس دوباره رأی آورد.

شعار سال: علی‌اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی، در این‌خصوص می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت تضمینی گندم باید استیضاح شود. البته این موضوع را هم باید خاطرنشان کرد که این قیمت بسیار دیر اعلام شد و مقصر اصلی شورای اقتصاد است نه یک‌فرد خاص، اما موضوع از این ‌قرار است که وزیر کشاورزی به‌عنوان مدافع حقوق آن‌ها باید به این شورا فشار آورد تا کشاورزان دچار مشکل نشوند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح می‌کند: نمایندگان به چهار موضوع مختلف ایراد وارد کردند که این چهار محور عبارتند از: خرید تضمینی گندم، جلوگیری از صادرات برخی از محصولات کشاورزی، عدم اجرای برنامه ششم توسعه و در آخر بند «خ» ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند «خ» ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه می‌گوید: این ماده ‌قانونی به امهال تسهیلات داده ‌شده به کشاورزان خسارت‌دیده در مدت سه‌سال اشاره دارد؛ اما مسأله این‌جاست که با وجود آن‌که مشکلات کشاورزان خسارت‌دیده به‌واسطه حوادث غیرمترقبه برطرف شد؛ اما با ‌وجود این نتوانست اهداف و نظر ما را جلب کند. اکبری در ادامه خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته شاهد خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی در نقاط مختلف کشور بودیم؛ اما با ‌وجود این میزان برداشت محصولات کشاورزی نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است و این موضوع نشان می‌دهد زحمت کشاورز بیش‌تر شده است. از سوی دیگر ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم و این را در نظر بگیریم که برنامه توسعه هدف‌گذاری بلندمدت است و باید اعتبارات لازم برای آن از سوی نهادهای متولی قرار داده شود. وی به بحث انبار شدن محصولات کشاورزی اشاره ‌کرده و ادامه می‌دهد: بسیاری از محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی در انبارها نگهداری می‌شدند و به‌همین دلیل قیمت این اجناس تغییر پیدا کرده است، این درحالی است که بسیاری از دلالان به این امید هستند که مجوزهای صادرات داده شود و این محصولات به خارج از کشور صادر شود. اگر مجوز صادرات این دست از محصولات داده شود شاهد افزایش قیمت‌ها در داخل کشور خواهیم بود. از سوی دیگر برخی از محصولات نیز که در داخل خودکفا هستیم و توان تولید بیش از مصرف را داریم جلوی صادراتشان گرفته می‌شود؛ این در حالی است که باید با مدیریت صحیح این بخش متعادل شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مهم‌ترین عامل استیضاح را قیمت خرید تضمینی گندم عنوان کرده و ادامه می‌دهد: قیمت خرید تضمینی گندم سه ماه پس از زمان مقرر اعلام شد قیمت یک‌هزار و 470 تومان اعلام شد که با اعتراض کشاورزان روبه‌رو شد. با وجود آن‌که قیمت این محصول به یک‌میلیون و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرد؛ اما این قیمت نتوانست رضایت کشاورزان را تأمین کند، به‌همین دلیل ما به‌عنوان نماینده این قشر زحمت‌کش می‌خواهیم که قیمت این محصول به نرخ واقعی‌اش نزدیک‌تر شود.

طرح استیضاح در 4 محور دنبال می‌شود

نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، نیز به «سبزینه» می‌گوید: طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به درخواست جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای توسط هیئت رئیسه مجلس به‌منظور بررسی در کمیسیون کشاورزی ارجاع شد و هفته گذشته محورهای این استیضاح که شامل عدم رعایت خرید نرخ تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، ممنوعیت صادرات برخی از محصولاتی که مازاد تولید داریم و عدم اجرای قوانین برنامه ششم توسعه از مواردی بود که در این کمیسیون به بحث و بررسی گذاشته شد. وی با اشاره به این‌که براساس قوانین مجلس طرح استیضاح وزیر از سوی نمایندگان کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارجاع شده است، ادامه می‌دهد: نمایندگان از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی راضی نشدند و این طرح به هیئت رئیسه ارجاع داده شد. تربتی‌نژاد با بیان این‌که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در چهار محور تدوین ‌شده است، می‌افزاید: عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد، عدم اجرای مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کل کشور و بودجه سنواتی در بخش کشاورزی و همچنین عدم اجرای احکام برنامه ششم درباره بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان ازجمله محورهای طرح استیضاح حجتی است.

گرانی طاقت نمایندگان مجلس را طاق کرد

اما علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، معتقد است گرانی مواد غذایی مردم با وجود یارانه سنگین وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید، طاقت نمایندگان مردم را طاق کرد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که 44 نماینده طرح استیضاح وزیر کشاورزی را امضاء کرده‌اند درباره علل آن می‌گوید: نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی که در آن‌ها مازاد تولید داریم و عدم اجرای برنامه ششم توسعه از مواردی است که نمایندگان را به استیضاح وزیر کشاورزی مجاب کرده است. وی معتقد است بخش کشاورزی بیش‌ترین یارانه را دریافت می‌کند تا معیشت مردم تأمین شود؛ اما افزایش قیمت‌ها مردم را ناراضی کرده است و این موضوع نتیجه تصمیم‌های اشتباه و عدم نظارت بر بازار است.

۴۴ امضاء برای استیضاح وزیر

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز در این‌خصوص به «سبزینه» می‌گوید: اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس بر طبق قانون ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس پس ‌از آن‌که هیئت رئیسه بررسی مشکلات در این حوزه را به این کمیسیون واگذار کرد در جلسات متعدد با وزیر و معاونان او این موضوع را پیگیری کردند؛ اما از پاسخ‌ها در این بخش راضی نشدند و با ۴۴ امضاء طرح استیضاح وزیر را به هیئت رئیسه تحویل دادند. وی در ادامه می‌افزاید: براساس این برنامه وزیر باید طی ۱۰ روز در مجلس حاضر شود و درباره مسائل مطرح‌شده توضیح دهد تا نمایندگان درباره کفایت یا عدم‌کفایت او در منصب وزارت جهاد کشاورزی تصمیم‌گیری کنند.

توضیحات وزیر نمایندگان را قانع نکرد

جلال محمود‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، نیز به «سبزینه» می‌گوید: سه‌شنبه گذشته وزیر در کمیسیون کشاورزی حاضر شد و نمایندگان درباره چرایی خرید تضمینی گندم، عدم صادرات محصولات کشاورزی و عدم تمدید وام کشاورزان خسارت‌دیده توضیح خواستند و او نیز پاسخ داد؛ اما با‌وجود این نمایندگان از توضیحات او قانع نشدند و طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند. وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم مهم‌ترین دلیل است که نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشدند و وزیر را به‌پای میز استیضاح کشاندند، امسال نرخ خرید تضمینی گندم یک‌هزار و 600 اعلام‌ شده است؛ درحالی‌که قیمت زیر دوهزار تومان برای این محصول پرزحمت بی‌انصافی است و از آن‌جایی‌که تا به‌ حال نرخ خرید گندم افزایش به قیمتی که مدنظر کارشناسان و کشاورزان است نرسیده بحث استیضاح قوت گرفته است.

تیم اقتصادی دولت عملکرد خوبی نداشته است

رضا کریمی، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، می‌گوید: تیم اقتصادی دولت عملکرد خوبی نداشته و متأسفانه مشکلات زیادی در حوزه کشاورزی وجود دارد. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «سبزینه» می‌گوید: متأسفانه وزیر کشاورزی نتوانسته است مشکلات بخش کشاورزی را کاهش دهد و مسائلی مانند خرید تضمینی گندم و ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی از مواردی است که سبب شده نمایندگان مجلس وزیر جهاد کشاورزی را استیضاح کنند. نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اهمیت توسعه صنایع تبدیلی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: در بخش صنایع تبدیلی اقداماتی صورت گرفته است؛ اما باز هم این موضوع باید بیش‌تر دیده شود و انتظار می‌رود توجه به این بخش قسمتی از مشکلات کشاورزی را برطرف کند. کریمی اظهار می‌کند: متأسفانه خام‌فروشی محصولات کشاورزی هم‌اکنون مشکل‌ساز شده است که امیدواریم بتوانیم برنامه‌ریزی اساسی برای توسعه بخش کشاورزی انجام دهیم و در این زمینه باید برنامه‌ریزی اساسی انجام داده شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه سبزینه تاریخ انتشار -----، کدخبر: 59549، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین