پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۷
در این مقاله به چهار نکته کلیدی برای جلب توجه مخاطب و علاقه مند نگه داشتن شنوندگان، پرداخته شده است.

شعارسال: هنگامی که قصد آماده سازی ارائه ای را دارید اغلب از خود می‌پرسید؛ چگونه می توانم توجه حضار را به خود جلب کنم؟ چه استراتژی هایی برای علاقه مند نگه داشتن آنها بکار ببرم؟ چگونه می توانم اطمینان پیدا کنم که آنها نکات مهم را فهمیده اند؟ شما قادر خواهید بود به این سوالات پاسخ دهید اگر در ارتباط خود با افراد این حقیقت را بپذیرید که اگر چه انسانها موجودات پیچیده ای هستند اما تحقیقات، تئوری ها و تجربیاتی وجود دارد که گرایشات رفتاری آنها را توضیح می دهد. در این مقاله به چهار نکته کلیدی برای جلب توجه مخاطب و علاقه مند نگه داشتن شنوندگان توضیح داده شده است.

1- به یاد داشته باشید محتوا پادشاه است.

این عبارت کوچک در بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو(SEO) بسیار ارزشمند است زیرا محتوای خوب یکی از موثرترین روشها برای افزایش ترافیک وب سایت بوده و به تبع آن باعث افزایش فروش می شود. خوشبختانه از هوش و الگوریتمی که پشت آن است می توان در سخنرانی ها و ارائه مطلب هم استفاده کرد. در عصر تکنولوژی و اطلاعات مخاطبان شما می توانند در کمتر از چند ثانیه در مورد موضوع ارائه شما اطلاعات فراوانی بدست آورند. و این واقعیتیست که آنها ممکن است در مورد موضوع سخنرانی شما مطالعه کرده باشند برای اینکه بتوانند شما را به چالش بکشند.

هنگامی که مخاطبان برای شنیدن ارائه شما حضور می یابند در ازای صرف وقت گرانبهایشان خواستار دریافت ارزشی هستند. این توقع این موضوع را توجیه میکند که شما باید از آمادگی کامل برای سخنرانی یا ارائه خود برخوردار باشید. مخصوصا اگر درمورد مخاطبان خود اطلاعات کافی نداشته باشید و شناختتان ازآنها کم باشد. زمانی را برای فکر کردن در مورد یک ساختار و چهارچوب یک طرح کلی، اختصاص دهید. استراتژی هایی برای درگیرکردن مخاطبان به بحث و حفظ علاقه آنها به سخنانتان در نظر داشته باشید. مطالعه مقاله آیا برای سخنرانی آمادگی لازم است؟ و چگونه مخاطب خود را بشناسیم؟ را به شما پیشنهاد می کنیم.

2- شنوندگان خود را بمباران اطلاعاتی نکنید.

درست است که ارائه محتوای باارزش برای یک سخنرانی و ارائه موفق بسیار مهم است اما به این معنی نیست که حجم عظیمی از اطلاعات را به مخاطب انتقال دهید. نباید مخاطب را کلافه کرده و یا با ذکر بیش از اندازه آمار و اعداد و ارقام آنها را تحت فشار قرار دهيد . زیرا از آنجاییکه مغز نمی تواند همه داده ها را جذب کند، به سرعت این نوع اطلاعات معنی و مفهوم خود را از دست خواهند داد.

گاهي اوقات کم هم زیاد است.

بسیاری از سخنرانان مشهور پیشنهاد میکنند که در یک ارائه یا سخنرانی 20 دقیقه ای حداکثر 10 نکته و یا کمتر بیان شود. این موضوع پیشتر توسط یک روانشناس بنام جورج میلر در سال 1956 مورد مطالعه قرار گرفته است. او استدلال کرد که حافظه کوتاه مدت تنها میتواند5 تا 9 نکته اصلی یا مفهوم را در یک بازه زمانی مشخص ذخیره کند. به همین دلیل بخشی از آماده سازی شما برای ارائه یا سخنرانی باید جستجو و تعیین اطلاعاتی باشد که بیشترین ارتباط را با مخاطبان شما برقرار نمايد. باز هم به همین دلیل سعی نکنید که حجم زیادی از اطلاعات را بصورت یکجا در سخنرانی یا ارائه خود بگنجانید. هنچنین شما نباید مقدار زیادی متن یا نکات کلیدی را در یک صفحه یا اسلاید قرار دهید. اگر شما اطلاعات بسیار زیادی دارید که بصورت موثر با ارائه شما مرتبط هستند بهتر است که آنها را بصورت جزوه یا مجموعه ای از منابع برای مطالعه در اختیار مخاطبان قرار دهید.

3- کانال های یادگیری را به حداکثر برسانید

به دلیل اینکه کانال های حسی انسانها متفاوت است؛ (بصری، شنوایی و حرکتی) روشهای یادگیری افراد مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

برخی افراد شنیداری هستند. بهترین حالتی که آنها ایده و پیام را دریافت می کنند از طریق صداها وکلمات به کمک گوششان است.

برخی افراد دیداری هستند. بهترین راه یادگیری در این افراد از طریق تصاویر است.

برخی دیگر حرکتی یا جنبشی هستند آنها مفاهیم را از طریق احساسات و انجام دادن بهتر جذب و دریافت می کنند.

براي دستيابي به سطح بالاتر يادگيري و تاثيرگذاري در مخاطبان بايد از استراتژي هاي متفاوتي برای ارائه استفاده كرد. راهبردهای ارائه باید انواع روشهای یادگیری را دربر بگیرد بگونه ای که طیف وسیعی از مخاطبان شما را پوشش دهد. اما همچنان در برخی مواقع هوشمندانه تر است که از یک روش یادگیری خاص استفاده کنید به عنوان مثال اگر شما برای گروهی از طراحان و تصویرگران سخنرانی میکنید بهتر است که از روشهای ارتباطی بصری برای ارتباط موثر با انها استفاده کنید. اجازه دهید روشهای مختلف یادگیری را در خلال آماده سازی یک ارائه بیشتر شرح دهیم:

الف) روش سمعی یا شنیداری:

 واضح صحبت کنید و هر کلمه را به طرز صحیحی بیان کنید. از اصطلاحات استفاده نکنید مگر آنکه مطمئن شوید تمای حاضران معنی آن را خواهند فهمید.

 نحوه سخن گفتن ،حجم ، تن صدا و سرعت سخن گفتن خود را در طول سخنرانی تغییر دهید تا از یکنواخت شدن جریان صحبت جلوگیری شود. اگر نیاز به تاکید بر روی یک جمله یا یک ایده خاص دارید تن صدا و زیر و بمی آن را به طرز طبیعی تغییر دهید.

 هنر مکث حین سخن گفتن را بیاموزید. به حضاربرای درک ایده هایتان فرصتی دهید. زمانی را برای فکر کردن به سوالاتی که می خواهند بپرسند در نظر بگیرید. با مکث هاي برنامه ریزی شده کنجکاوی آنها برای شنیدن ادامه مطالب برانگیزید.

ب) روش بصری یا دیداری:

اسلایدهای پاورپوینت خود را بسته به نوع ارائه خود سفارشی سازی نماييد. مطمئن شوید که هر اسلاید حاوی یک پیام کوتاه بوده که به اندازه کافی شفاف و مشخص است.

از تصاویر، گرافیک و عکسهای جذاب بجای متن های طولانی استفاده کنید. بسیاری از افراد از تصاویر و عکسها بسیار سریعتر از کلمات مطالب را یاد مي گیرند به همین دلیل انتخاب صحیح گرافیک و تصویر می تواند مقدار زیادی از اطلاعات را تقریبا بلافاصله به مخاطب انتقال دهد.

 هنگام صحبت کردن از حرکات سر و صورت و دیگر جنبه های بصری برای انتقال مفاهیم خود کمک بگیرید.

ج) روش حرکتی:

از فعالیتهای ساده همراه با یخ شکنی مناسب، در سخنرانی یا ارائه خود استفاده کنید. چیزهایی که مخاطبین شما را به جنبش و حرکت وا می دارد. سپس آنها را دعوت کنید تا افکار و نتیجه گیری هایشان از این تجربه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

از داستان برای انتقال ایده اصلی سخنرانی خود استفاده کنید. هنگامی که افراد داستاني را می شنوند تمایل دارند که آن را با تجربه شخصی و یا وقایع مشابه مرتبط سازند. آنها اغلب با شخصیت های داستان ارتباط برقرار می کنند و همه اینها باعث می شود که پیام اصلی سخنرانی شما در ذهنشان باقی بماند. مطالعه مقاله چگونه از داستان ها در سخنرانی خود استفاده کنیم؟ به شما پیشنهاد می گردد.

4- اعتبار خود را آشکار سازید.

موارد زیادی بر اعتبار سخنران تاثیر می گذارد که برای مثال می توان به عواملی مثل رفتار اجتماعی، جاذبه شخصیتی، مشابهت دیدگاه بین سخنران و مخاطبان اشاره کرد. علاوه بر موارد یاد شده اعتبار سخران تحت تاثیر دو عامل مهم قرار می گیرد که عبارتند از:

 صلاحیت: مخاطبان چگونه متوجه فراست، مهارت و دانش سخنران در مورد موضوع مورد بحث می شوند.

شخصیت: شنوندگان چگونه متوجه حسن نیت و درستکاری یک سخنران می شوند که موجب خوشحالی آنان می شود. بهترین شنوندگان،صلاحیت و شخصیت یک سخنران را بررسی می کنند، هر چقدر در این دو زمینه به نتیجه مثبت تری برسند، گفته های او را بیشتر می پذیرند.

اعتماد به نفس مردم کسانی را که شبیه حرفه ای ها به نظر رسيده و رفتار می کنند، معتبرتر دانسته و به آنها بیشتر اعتماد می کنند. این می تواند برای شما به عنوان گوینده چند معنا داشته باشد. اول اینکه ظاهر شما به عنوان یک سخنران باید بگونه ای باشد که مخاطب به اقتدار شخصیتی شما پی ببرد. به این معنی که ظاهر شما باید مرتب بوده و حرفه ای به نظر برسد. لحن و تن صدای شما باید حاکی از خونسردی و اعتماد به نفس شما باشد. دوم اینکه بهتر است شخصی پیش از اینکه شروع به سخنرانی کنید شما را به حضار معرفی کند. گذشته شخصی وحرفه ای شما بطور قابل توجهی بر روی اعتبار شما نزد مخاطب تاثیرمی گذارد پس قسمتی از تجربیات و تواناییهایتان را در خلال سخنرانی با آنها به اشتراک بگذارید. در نهایت به محتوای سخنرانی خود تسلط داشته و ارائه خود را بارها و بارها تمرین كنيد تا به یک اعتماد به نفس خوب و طبیعی دست یابید. سخنرانانی که نسبت به موضوع ارائه و سخنراني آگاهی داشته و برای ارائه خود تمرین کافی داشته اند، فصیح تر و طبیعی تر صحبت کرده و موثر تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فن سخن، تاریخ انتشار: 29فروردین1396 ، کدخبر: - : www.fanesokhan.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین