پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
لحظاتی دشوار بر کسانی می گذرد که با صداقت و اخلاق مداری در حال فراگرفتن دانش هستند تا در رقابتی سالم لیاقت های خودرا به اثبات برسانند اما زمزمه هایی وجود دارد که عده ای از داوطلبان دغدغه جدی ندارند و آسوده ، گذران می کنند و از قبولی خود اطمینان دارند . فاجعه چند روزی قبل از تاریخ آزمون رخ می دهد و شایعات محقق می شود .
شعارسال :  در زمستان سال ۸۲ هستیم تعداد زیادی از داوطلبان دستیاری در کوران آماده شدن برای آزمون دستیاری هستند .
دورانی سخت و ساعتها و روزهای متمادی را با بی خوابی و بدون استراحت پشت سر گذرانده اند 
لحظاتی دشوار بر کسانی می گذرد که با صداقت و اخلاق مداری در حال فراگرفتن دانش هستند تا در رقابتی سالم  لیاقت های خودرا به اثبات برسانند اما زمزمه هایی وجود دارد  که عده ای از داوطلبان دغدغه جدی ندارند و آسوده ، گذران می کنند و از قبولی خود اطمینان دارند .
فاجعه چند روزی قبل از تاریخ آزمون رخ می دهد و شایعات محقق می شود .
آزمون به تاخیر می افتد و تمام تلاش های افراد زحمت کشیده به هدر می رود ، بسیاری شان سرخورده و بی پناه به غار های سیاه افسردگی شدید فرو رفتند و  بعضی از آن خیل بزرگوار هیچ گاه دیگر نتوانستند در هیچ رقابت دستیاری شرکت کنند ، چون دیگر نمی توانستند به هیچ آزمونی اعتماد کنند کما اینکه آزمون سال ۸۸ نشان داد که آن ترس واقعی بوده است و البته هراس از دسترسی متقلبانه به سوالات آزمون هنوز هم ادامه دارد .
  حتی پس از تعویق در آزمون بهمن ماه ، آزمونی که برای  اسفند ماه طراحی شده بود نیز دچار رخنه تشخیص داده شد و آن  آزمون نیز مجددا به تاخیر افتاد .
تحقیقات مجلس ، قوه قضائیه و نیروی انتظامی نشان داد که جریان دسترسی غیر قانونی از سال ۷۷ آغاز شده بود .
نتایج تحقیقات نشان داد شبکه سازمان یافته در این عمل مجرمانه نقش داشته است و در انتها دو کارمند و ۴ خریدار محکوم شدند .
اما تاسف برانگیزترین حقیقت این ماجرای تلخ آن بود که دکتر علیرضا زالی  بعدها اعلام کرد که تعداد زیادی از کسانی که در ابتدا از ادامه تحصیل محروم شده بودند مجددا به دستیاری ادامه دادند و بسیاری دیگر هیچ گاه به دام نیفتادند .
طنز تاریخی زمانی شروع می شود که مصاحبه ای از  دبیر شورای آموزش تخصصی در  دوره  بین سال ۷۶ تا ۸۰  به دستمان می رسد که  در آن ، ایشان که حال در مقام وزیر بهداشت و درمان هستند ، به مجلس شورای اسلامی  می تازد که قوانین مصوب  سبب به تاراج رفتن سرمایه ملی در بخش آموزش پزشکی گردیده است .
ورود متقلبان از طریق خرید سوالات آزمون دستیاری در دوره ای که ایشان مسئول دبیرخانه شورای آموزش تخصصی بوده اند هم رخ داده است و در تحقیقات مراجع قانونی پیرامون واقعه سال ۸۲ به اثبات رسیده است .
به این ترتیب آیا نهیب ایشان به مجلس در مورد ایجاد وضعیت نامتوازن در آموزش گیران در گروه پزشکی به گوش خودشان هم می رسد و یا در این مقوله ترجیح دارند که قوه سامعه خودرا خاموش نگاه دارند ؟
آیا کسانی که به علت ضعف مدیریتی و بی دقتی این دبیر سابق و بقیه دبیران شورای آموزش تخصصی توانسته اند با تقلب به دوره دستیاری راه پیدا کنند ، آموزش پزشکی کشور را به یغما نبردند؟
اگر مجلس به هزار و یک دلیل بجا و یا نابه جا سبب ایجاد شکافت در یکدستی آموزش گیرندگان پزشکی می شود، باید پاسخگو باشد ، ولی حداقل ظاهری قانونمند دارد و می توان آن را ناشی از برداشت های غلط از عدالت آموزشی  دانست اما کسانی که در دوره مدیریتشان دزدان و متقلبان از منافدی با ابعاد شاهراهی به دوره های تخصصی راه یافته اند چگونه قرار است در مقابل آینده پزشکی کشور پاسخگو باشند ؟
قطعا ما بسیار خوشحال خواهیم شد که همه کسانی که موجب گسیختگی و آشفتگی در آموزش و آینده پزشکی شده و می شوند پاسخگوی اعمال خویش شوند اما انصاف آن است که آن گروهی که در دوران تصدی شان تخلفات جدی رخ داده است مورد مواخذه جدی تر قرار گیرند ، نه آن که خود در مقام مدعی بر دیگران خرده بگیرند .
جناب وزیر بهتر است با نگاه کردن در آینه یکبار دیگر نقش و سهم خود را هم در بروز فاجعه ای که آن را تصویر کرده اند به خودشان یادآوری کنند .
 گروه پزشکان و قانون پیشنهاد دارد که حال که این باب توسط وزیر بهداشت و درمان باز شده است ، در یک واکاوی  همه جانبه تمامی حقایق بررسی و هر آنچه که توسط افراد و نهاد های مختلف بر پزشکی کشور رفته است مشخص شود ، شاید که "در شهر هر آنکه هست گیرند "

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین