پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی با مقایسه نرخ باسوادی مردم استان در بازه ۴۰ ساله بین سال‌های ۵۵ تا ۹۵ بیان کرد: نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله استان در سال ۵۵ حدود ۵۴ درصد بود و در سرشماری سال ۹۵ این نرخ به ۹۶.۵درصد رسیده است.

شعار سال: توانایی خواندن و نوشتن موضوعی بود که در سال‌های نه‌چندان دور و قبل از انقلاب اکثر زنان ایرانی و بیشتر از نیمی از مردان کشور از آن محروم بودند و کسانی که قادر به خواندن و نوشتن بودند جزو افراد رده‌بالای جامعه ازلحاظ فرهنگی محسوب می‌شدند.

پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بافرمان امام خمینی(ره) در روز هفتم دی‌ماه سال ۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی تأسیس شد و با شروع به کار آن، سال‌به‌سال نرخ بی‌سوادی در کشور کاهش یافت تا جایی که توانایی خواندن و نوشتن جزو ابتدایی‌ترین توانایی‌های یک فرد محسوب شده و میانگین سطح سواد افراد جامعه سیر صعودی به خود گرفت.

میرزایی معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی با مقایسه نرخ باسوادی مردم استان در بازه ۴۰ ساله بین سال‌های ۵۵ تا ۹۵ بیان کرد: نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله استان در سال ۵۵ حدود ۵۴ درصد بود و در سرشماری سال ۹۵ این نرخ به ۹۶.۵درصد رسیده است که این افزایش ۴۲درصدی سواد افتخاری برای انقلاب اسلامی استوی نرخ باسوادی مردان ۱۰ تا ۴۹ ساله در سال ۵۵ را ۵۲.۵۸ درصد دانست و ادامه داد: این نرخ در سال ۹۵ به ۹۷.۳درصد رسید. همچنین ۴۷درصد زنان استان در سال ۵۵ باسواد بوده‌اند که این مقدار در سال ۹۵ به ۹۵.۶ درصد رسیده است که نشان از نزدیک شدن نرخ باسوادی مردان وزنان در جامعه است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی از نرخ رشد ۶۳.۴۲ درصدی سواد شهری نسبت به قبل از انقلاب خبر داد و گفت: این نرخ در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی به عدد ۹۷.۵۷ درصد رسیده است.

میرزایی اضافه کرد: همچنین نرخ باسوادی در روستاها در قبل از انقلاب اسلامی ۳۲.۶۸ درصد بوده که این عدد به برکت انقلاب اسلامی به ۹۲.۴۹ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: ۹۹.۲۹ درصد افراد ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۹۸.۷۷ درصد افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله در استان مرکزی در سال ۹۵ باسواد هستند که از این نظر استان مرکزی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی بیان کرد: سهمیه حجم ابلاغی امسال سازمان مرکزی برای استان مرکزی ۱۹۰۰ نفر سوادآموزی ایرانی، ۴۵۰ نفر سوادآموزی اتباع خارجی، ۵۰۰ نفر انتقال و ۷۷۸ نفر دوره تحکیم در نظر گرفته‌شده که ثبت‌نام دوره سوادآموزی و تحکیم از ابتدای تیرماه تا ۱۵ دی‌ماه انجام می‌شود.

وی به تشریح دوره‌های مختلف سوادآموزی پرداخت و افزود: دوره سوادآموزی برای بی‌سوادان مطلق در نظر گرفته‌شده که در این دوره افراد ۴۰۰ ساعت آموزش‌دیده و پس‌ازآن در دوره انتقال با گذراندن ۶۰۰ ساعت آموزش و گرفتن نمره قبولی در آزمون مربوطه، مدرکی معادل ششم ابتدایی به آن‌ها داده می‌شود. اما افرادی که دوره سوادآموزی را طی کرده ولی به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل نیستند در دوره‌ای با عنوان تحکیم سواد، با گذراندن ۲۰۰ ساعت شامل ۱۳۰ ساعت غیرحضوری و ۷۰ ساعت حضوری جهت جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی آموزش می‌بینند.

میرزایی بیان کرد: دوره انتقال صرفاً در شهریور و مهرماه انجام شد که موفق شدیم در اوایل مهرماه ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داده که با در نظر گرفتن زندان‌ها و مراکز آموزشی توانستیم بیش از ۱۱۰ درصد را در دوره انتقال آموزش دهیم. در دوره تحکیم هم بسیار زود به حجم ابلاغی رسیده و مجدداً ۱۰۰ نفر دیگر تقاضای حجم کردیم که ظرفیت امسال استان در این دوره به ۸۷۸ نفر رسید.

رتبه اول استان مرکزی در سوادآموزی

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم دوره سوادآموزی استان از ۱۳۰۰ نفر در سال گذشته به ۱۹۰۰ نفر در سال ۹۷ افزایش داشته و بیشترین افزایش حجم را در بین استان‌ها در دوره سوادآموزی ایرانی داشتیم، توانستیم ۱۵۸۴ نفر را تا الآن تحت پوشش قرار داده که نسبت به سال گذشته ۱۲۶.۷۶ درصد رشد را داشته‌ایم. همچنین در دوره اتباع خارجی تمام حجم ۴۵۰ نفر را تحت پوشش قراردادیم و خوشبختانه هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به آمار سال ۹۶ اظهار کرد: سال گذشته استان مرکزی ازنظر درصد افراد تحت پوشش دوره سوادآموزی رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد. همچنین در ارزیابی شاخص‌های ۱۶ گانه سازمان مرکزی هم موفق شدیم به رتبه یک کشور برسیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دیار آفتاب، تاریخ انتشار 6 دی 97، کد مطلب: 48780، www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین