پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۳۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸
یکی از دلایل استعفای وزیر بهداشت، بودجه تخصیص‌یافته به سازمان بیمه سلامت است. این سازمان برای بودجه سال ۹۸، مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود که از منابع عمومی حدود ۲۰ هزار میلیارد باید تخصیص داده می‌شد.
شعارسال: وزیر بهداشت استعفا کرد، موضوعی که با سخنان الیاس حضرتی نماینده مجلس خبری شد.

الیاس حضرتی صبح یکشنبه در صفحه توییترش نوشت: آقای قاضی‌زاده هاشمی به دلیل آنچه کاهش بودجه بهداشت و سلامت می‌داند، از سمت خود به‌عنوان وزیر بهداشت استعفا داده است.

او همچنین افزود: تا آنجایی که من خبر دارم، رئیس‌جمهور هنوز استعفای قاضی‌زاده هاشمی را نپذیرفته است. امیدوارم دولت با استعفای وزیر بهداشت مخالفت کند، چراکه وی یکی از توانمندترین وزرای کابینه به شمار می‌آید و ما مخالف استعفای وزیر بهداشت هستیم.

اما بودجه سال گذشته وزارت بهداشت ۱۴ هزار میلیارد بود که بیشترین سهم در بودجه کشور را به خود اختصاص داده بود و حالا به گفته علی نوبخت، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بودجه امسال این وزارتخانه نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیداکرده است. اما وزیر و همکارانش در این وزارتخانه اعتقاد دارند بودجه سلامت در کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته است. صحبتی که یک منبع آگاه در وزارت بهداشت در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین آن را تأیید کرده است.

بیمه سلامت یکی از دلایل استعفای وزیر

یکی از دلایل استعفای وزیر بهداشت، بودجه تخصیص‌یافته به سازمان بیمه سلامت است. این سازمان برای بودجه سال ۹۸، مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد داده بود که از منابع عمومی حدود ۲۰ هزار میلیارد باید تخصیص داده می‌شد. دفتر بخشیِ سازمان برنامه‌وبودجه نیز برای بیمه سلامت ۱۷ هزار میلیارد تومان را تأیید کرده بود.

این در حالی است که ظاهراً برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان را در لایحه بودجه ۹۸ تصویب کرده‌اند.

بیمه سلامت در سال ۹۷ با مشکلات زیادی دست‌به‌گریبان بود و کار به‌جایی رسید که صدای رئیس سازمان بیمه سلامت هم از بی‌پولی درآمد و اعلام کرد که مسئولان کشور باید تکلیف خودشان را با بیمه سلامت مشخص کنند. بعد از صحبت‌های رئیس بیمه سلامت قبل از تقدیم لایحه بودجه می‌شد حدس زد که سهم بیمه سلامت در بودجه ۹۸ یا کم شده است و یا اینکه به میزانی نیست که بتواند مدیران وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت را راضی کند.

خرید تجهیزات پزشکی دلیل دیگر استعفا

۱۲ تیرماه بود که معاون وزیر بهداشت با ارسال بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها، استفاده مجدد از برخی وسایل یک‌بارمصرف اتاق عمل را مجاز اعلام کرد. بخشنامه‌ای که با واکنش‌های زیادی همراه بود. کمبود لوازم پزشکی و مشکلات مالی وزارتخانه برای خرید تجهیزات پزشکی یکی دیگر از دلایل استعفای وزیر بهداشت بوده است.

کمبود تجهیزات پزشکی در کشور به‌قدری محسوس است که به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز بیمارستان امام خمینی در برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با کمبود دستکش لاتکس هم مواجه هستیم.

حالا دکتر عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت ضمن انتقاد از صحبت‌های علی نوبخت گفته است: از دکتر علی نوبخت که خود سابقه مدیریت در وزارت بهداشت را دارند و در حال حاضر نماینده مجلس هستند انتظار می‌رود به‌جای دفاع غیرمنطقی از سازمان برنامه‌وبودجه از حقوق مردم و بازنشستگان که قشر ضعیف جامعه هستند و با مشکلات معیشتی بسیاری در شرایط کنونی کشور روبرو هستند دفاع کند.

در این بین یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده وزیر بهداشت شنبه دو هفته پیش به دلیل بودجه سلامت در سال ۹۸ به‌خصوص عدم تخصیص بودجه تصویب‌شده برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی از صندوق توسعه ملی استعفایش را به رئیس‌جمهور تقدیم کرده است.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: طبق دستور مقام معظم رهبری سازمان برنامه و بودجه باید تا اول آذرماه ۵۰۰ میلیون یورو برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و کمک به سازمان بیمه سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌داده که تاکنون نیمی از این پول در اختیار وزارت بهداشت قرارگرفته است. مبلغی که هنوز هم به‌صورت کامل در اختیار دستگاه‌ها قرار نگرفته است.

کاهش بودجه بیماران هموفیلی در سال ۹۸

با اعلام خبر استعفای وزیر بهداشت خبرهای جدیدی هم از کم شدن بودجه برخی از نهادهای بهداشتی کشور به گوش می‌رسد. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران با اعلام اینکه بودجه بیماران خاص در سال ۹۶، ۲۴۰ میلیارد تومان بود، گفت: این بودجه که شامل بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و یک بخش از بیماران ام‌اس است، در سال ۹۷ به ۲۱۶ میلیارد کاهش یافت و این مسئله باعث شد کیفیت زندگی این بیماران به خطر بیافتد زیرا بیمه‌ها نیز در پوشش خدمات بیماران خاص دچار مشکل شدند.

احمد قویدل افزود: بودجه بیماران خاص برای سال ۹۸، ۱۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده و قرار است ۶ بیماری را هم پوشش بدهد.

سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد

مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه به صحبت‌های مطرح‌شده در خصوص بودجه وزارت بهداشت واکنش نشان داده است. خانلو با بیان اینکه اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت یازدهم و دوازدهم ۳.۲ برابر شده است گفت: در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ‌بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

او در ادامه گفت: وزارت بهداشت به‌تنهایی ۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد. البته این وزارتخانه ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.

خانلو اعتبار بخش سلامت در سال ۹۸ را ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: ۳.۵ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.

وزیر بهداشت خداحافظی کرد

حالا خبرهایی شنیده می شود که وزیر بهداشت صبح امروز در جلسه معاونین وزارت بهداشت که در ستاد این وزارت خانه برگزار شد از همکاران خود خداحافظی کرد. این موضوع در حالی اتفاق افتاده است که دلیل این استعفا اختلاف بودجه این وزارتخانه با دولت بوده است.

البته بر اساس اخبار رسیده سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز پیش از ظهر امروز در ستاد وزارت بهداشت حضور یافته است تا با وزیر دیدار داشته باشد. البته حسن روحانی هنوز با استعفای قاضی‌زاده موافقت نکرده است.

وزیر بهداشت هم‌اکنون در حال بازدید از یک مرکز بهداشتی درمانی در غرب تهران است.

استعفای وزیر فقط برای بودجه سلامت نبود

حالا علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت به علت مشکلات بودجه ای سال آینده این وزارتخانه گفته: اختلاف نظراتی به وجود آمده که البته فقط مربوط به موضوع بودجه نیست و اصل موضوع به مسائل دیگر از جمله برنامه تحول سلامت مربوط می شود. زیرا منابعی که باید به برنامه تحول سلامت تخصیص پیدا کند، چه در حوزه بیمه سلامت و چه در حوزه وزارت بهداشت به اندازه کافی و به موقع نبوده است. هر چند باید گفت که بودجه برنامه تحول سلامت فقط چیزی حدود ۲۰ درصد از بودجه وزارت بهداشت را شامل می شود.

او در ادامه صحبت هایش گفته: مشکلاتی در بودجه های جاری وزارت بهداشت وجود دارد. به طور مثال در دانشگاه های علوم پزشکی موضوع پرداخت پاداش بازنشستگی به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و در هر بازدیدی که به شهرستان های مختلف می رویم، افرادی که مدت هاست بازنشسته شدند می گویند که هنوز پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکردند.

حق دوست با اشاره به مشکلات پیش روی وزارت بهداشت درباره خرید تجهیزات پزشکی هم گفته: همچنین مباحث مربوط به خرید دارو و تجهیزات پزشکی و بدهی های تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز وجود دارد که اصلا ارتباطی به برنامه تحول سلامت ندارد.

او درباره بودجه سازمان بیمه سلامت در سال ۹۸ هم گفته: محاسباتی که بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه انجام شده بود، مبنی بر تخصیص ۱۶ هزار میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت بود. به هر حال شاید علت تخصیص ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ به سازمان بیمه سلامت، مشکلات اقتصادی کشور باشد.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: برخی از شرکت های تولیدی دارو به علت تاخیر پرداخت بیمه ها در مرز ورشکستگی قرار گرفتند و اگر تولید این شرکت ها متوقف شود، مجبوریم با هزینه های بسیار زیاد دارو را وارد کنیم. در این صورت هم اشتغالزایی دچار مشکل می شود و هم تامین ارز برای واردات دارو دشوار خواهد بود.

شایعه استعفای وزیر بهداشت از روز گذشته در فضای مجازی مطرح شده است. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر، موضوع را به بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۹۸ حوزه سلامت و به خصوص سازمان بیمه سلامت مربوط دانستند. مسئولان وزارت بهداشت تاکنون به صورت مستقیم این شایعه را تایید یا تکذیب نکردند.

وزارت بهداشت به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور که به‌صورت مستقیم با سلامت و جان مردم در ارتباط است باید به بهترین نحوه اداره شود و این حواشی می تواند به مردم کشور آسیب برساند. شاید استعفای وزیر بهداشت از سمتش برای جلب‌توجه بیشتر به مشکلات این وزارتخانه و بالا بردن سهم وزارتخانه‌اش از بودجه سال ۹۸ باشد. اما حوزه سلامت باید باتدبیر و برنامه مناسب‌تری اداره شود و بدون ترید با استعفای وزیر مشکل مالی این وزارتخانه حل نخواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 10 دی 1397 ، کدخبر: 255817 ، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
پزشکان درکشورمابی خودبزرگ شده اندخون ملت رادرشیشه کردندحقوقها ودرامدهای انچنانی چه خبره چرااینجوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین