پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۷۹۶۳۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز هرمزگانی در ۴۰۰۰ کلاس درس تخریبی و ناامن در حال تحصیل هستند که هر لحظه احتمال آوار شدن سقف و دیوارهای این سازه های مستهلک آموزشی می رود.

شعارسال: آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین اصول توسعه همواره مورد توجه دولت ها و ملت هاست تا با سرمایه گذاری هرچه بهتر در این بخش و رفع موانع پیش رو آینده جوامع بشری خود را تضمین کنند.

ایجاد فضاهای آموزشی مناسب و استاندار بهمراه کادر آموزشی حرفه ای از اصول مقدماتی و تاثیر گذار در راندمان آموزش به شمار می رود که همواره دستگاههای اجرایی به پشتوانه حمایت های مالی نهادهای مختلف سعی در بالا بردن سطح آموزش و سوادورزی در جامعه دارند.

کشور ما در طول چهل دهه از انقلاب اسلامی مفتخر به کسب رتبه های برتر عملی و آموزشی در دنیا است که رشد فزاینده و پرشتاب جوانان این مرزوبوم با رشک ورزی جوامع غربی و مدعیان پیشرفت همراه بوده است.

رهبر معظم انقلاب مکررا بر مقوله آموزش تاکیدات فراوان داشته اند تا جایی که با اشاره به تربیت انسان‌هایی عدالت‌پرور، عدالت‌ساز و عدالت‌خواه باشد،می فرمایند: "جهت‌گیری و اهداف آموزش‌وپرورش در دوران ۱۲ساله‌ی تحصیل باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز، جایگاه خود را در کاروان حرکت به سمت پیشرفت، بیابد و با احساس مسئولیت و با روحیه‌ی آزاداندیشی، راستگو، بلندهمت، شجاع، فداکار، پاکدامن و پرهیزکار، تربیت و تحویل جامعه شود”.

ایشان افزودند:” آموزش‌وپرورش برای رسیدن به اهداف والای خود نیازمند نوسازی است و این نوسازی با تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش، امکان‌پذیر است”.

ورود بی چون و چرای معظم له به مقوله آموزش و کمک های بی شائبه ایشان در مناطق دورافتاده و محروم کشور نشان از جایگاه والای علم در منظر ولی امر مسلمین دارد که مکررا مسئولان را به ارائه خدمات مناسب دعوت می کند.

ضعف ها و کاستی های آموزشی را باید یکی از ثابت ترین معضلات پیش روی جامعه دانست که فارغ از زمان و مکان اغلب نقاط کشور را به خود درگیر ساخته از این رو استان هرمزگان نیز به عنوان یکی از محروم ترین مناطق کشور رکوردار بیشترین مشکلات حیطه آموزشی است.

مدارس تخریبی مهم ترین سرفصل مشکل آموزشی هرمزگان

هرمزگان با برخوداری از مساحت ۷۰هزار کیلومتر مربع، ۱۳ شهرستان و چهارده جزیره بزرگ و کوچک را در خود جای داده که با ۳۴۰ هزار دانش آموز نقش مهمی در تعالی و آینده کشور دارد.

مشکلات حوزه آموزش در هرمزگان در بخش های بسیاری از قبیل کمبود سرانه فضای آموزشی، وجود مدارس تخریبی و فرسوده، کمبود کادر آموزشی و نیروی انسانی متخصص، کیفیت پایین آموزشی و دهها معیار دیگر نمود پیدا می کند که موجب تنزل سطح علمی استان در برابر سایر نقاط کشور شده است.

کمبود سرانه فضای آموزشی و وجود مدارس تخریبی در هرمزگان را باید ابتدایی ترین و مهم ترین سرفصل معضلات آموزشی در جنوب کشور دانست؛ این موضوع با وجود درآمدهای کلان استان در ارزآوری ملی و سهم بی مثال آن در تامین بودجه کشور قابل قبول نیست.

مناطق مختلف و روستاهای هرمزگان در حالی با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می کنند که این استان ۶۰درصد از سهم درآمدهای کشور را به خود اختصاص داده و معادل شش استان درآمدزایی دارد.

در مخیله هرمزگان نمی گنجد که دولت ها بودجه کشور را براساس میزان ارزآوری هرمزگان ببندند و کودکان روستاهای محروم به دلیل بضاعت مالی امکان ادامه تحصیل نداشته باشند و یا آنکه در مدارسی به کسب علم بپردازند که هر لحظه امکان فرو ریختن دیوار و سقف آن می رود.

تحصیل ۱۰۰هزار دانش آموز هرمزگانی در کلاس های ناامن

بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان هرمزگان وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۲۵ کلاس درس تخریبی و ناامن است و با وقوع کوچک ترین حادثه از جمله زلزله و بارندگی های زمستان احتمال ریزش و آوار این مدرسه بر سر دانش آموزان می رود این مساله تا اندازه ای بغرنج است که وزیر آموزش و پرورش جمع مردم پارسیان در اظهارات خود گفت:”وقتی باران می بارد عده ای شکر بارش الهی می کنند اما آموزش و پروروشی ها دغدغه مدارس فرسوده و تخریبی دارند که مبادا بر سر دانش آموزان آوار شود ".

بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز هرمزگانی در مدارس فرسوده و تخریبی در حال کسب علم هستند که مدارس با اضافه کردن کلاس های کانکسی و کپری سرانه محیط های آموزشی در استان به حداقل ممکن می رسد ؛ براین اساس ۱۵۱ مدرسه کانکسی و کپری حدود دو هزار دانش‌آموز ناچار به تحصیل در این نوع مدارس هستند.

لزوم تجدید نظر در روند تخصیص اعتبار به هرمزگان

مدیرکل سابق آموزش‌وپرورش هرمزگان با اشاره به وضعیت مخاطره آمیز مدارس استان اظهار کرد:با توجه به روند فعلی بودجه و تخصیص آن تا چند دهه دیگر نیز نمی‌توان به شاخص استاندارد در توسعه فضاهای فیزیکی مدارس رسید و الزاماً باید در روند تخصیص اعتبارات به استان هرمزگان یک تجدیدنظر اساسی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل مدارس دو شیفت که بیانگر کمبود فضای آموزشی است ۴۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود:هم‌اکنون تراکم دانش‌آموزی در مدارس دو شهرستان پرجمعیت استان یعنی بندرعباس و میناب بالای ۴۳ تا ۴۵ نفر است.

ریشه تاریخی فقر و محرومیت در شرق هرمزگان موجب شده تا قریب به اتفاق شهرستان های میناب، سیریک،جاسک و بشاگرد کانون مشکلات حوزه آموزشی در هرمزگان باشند تا جایی که کاسه صبر سید مصطفی ذوالقدر ، نماینده صبور شرق استان لبریز شد و اعلام کند:از نزدیک شاهد مدارسی بودم که هرلحظه امکان تخریب و کشته شدن هزاران کودک و نوجوان وجود دارد پس باید فکر اساسی برای مدارس تخریبی در استان هرمزگان کرد تا از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد.

سن مدارس در شهرهای محروم بسیار بالاست

بالغ بر۱۴۳ مدرسه معادل ۹۴درصد از کل استان در حوزه شرق هرمزگان وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ مدرسه کانکسی و ۳۳ مدرسه کپری می باشد که تنها در شهرستان بشاگرد ۵۴ مدرسه تخریبی، کپری، کانکسی و اجاره‌ای وجود دارد .

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس اظهار کرد:اکثر مدارس در حال فروریختن و ویرانی هستند و اگر به دنبال بهبود آن نباشیم، حوادث غیرمترقبه‌ جبران‌ناپذیری در انتظار فرزندان محصل خواهد بود.

وی افزود:سن مدارس در این شهرهای محروم بسیار بالاست و خانواده‌های دانش‌آموزان هر صبح با نگرانی و خاطری آزرده فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند زیرا هر لحظه ممکن است سقف‌های مدارس روی سر دانش آموزان و معلمان فرو بریزد.

ذوالقدر با بیان اینکه وضعیت مدارس در میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد از نظر ایمنی ساختمان و مجهز بودن به تجهیزات وضعیت خوبی ندارد، ادامه داد:با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان، شاهد برخی بارش‌ها و طوفان‌ها در این حوزه هستیم، پایین بودن ایمنی سازه مدارس ممکن است خطرات غیرقابل جبرانی را برای مردم این منطقه به وجود آورد

وی تصریح کرد:وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس باید توجه به مدارس تخریبی را در اولویت رسیدگی قرار دهد زیرا حضور در چنین مدارسی تهدیدی برای جان آنها اعم از دانش‌آموزان، معلمان و نیروهای کادری مدارس تلقی می‌شود.

پیاده روی چند ساعته دانش آموزان برای سوادآموزی

محرومیت بسیاری از مناطق روستایی هرمزگان از مدارس مقطع متوسطه معضل دیگری و ثابت پیش روی دانش آموزان استان است چنانچه اگر این کودکان موفق به طی کردن دوران ابتدایی در مدارس کانکسی، کپری و تخریبی بدون آسیب و گزند شوند در خوان بعد با مشکل تردد برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر روبرو می شوند هرچند که در حال حاضر دانش آموزان ابتدایی بسیاری از روستاهای دورافتاده برای حاضر شدن در کلاس مجبور به طی مسافت چندین کیلومتری آن هم با پای پیاده هستند.

تراکم بالای جمعیتی در روستاهای پراکنده هرمزگان با محوریت شرق استان موجب شده تا مقاطع تحصیلی بالاتر تنها در مراکز بخش ها دایر شود ازاین رو دانش آموزان هر روستا مجبور به طی مسافت طولانی و چندده کیلومتری هستند که این موضوع با ورود آموزش وپرورش و احداث خوابگاههای دانش آموزی تااندازه ای مرتفع شده اما مساله فقر قریب به اتفاق خانواده ها و ناتوانی در پرداخت هزینه سرویس موجب ترک تحصیل جباری اکثر دانش آموزان شده است.

سهم بسزای بشاگرد از کودکان بازمانده از تحصیل

بشاگرد به عنوان کانون محرومیت و فقر نهفته در منطقه بیشترین سهم از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را داراست اما این موضوع مختص به شرق هرمزگان نیست و در همسایگی قطب اقتصاد کشور و مرکز استان نیز دانش آموزان روستایی به دلیل بضاعت مالی توان پرداخت هزینه های جانبی تحصیل را ندارند و ترک تحصیلی اجباری به دنبال دارد.

به تازگی مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا وسیله ایاب و ذهاب رایگان را تا نزدیک‌ترین محل آموزشی تامین کند براین اساس در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با ماده ۶ این طرح با ۱۵۹ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۶ این طرح آمده است که در روستاها و مناطقی که امکان ارائه خدمات آموزشی وجود ندارد وزارت آموزش و پرورش مکلف است وسیله ایاب و ذهاب را تا نزدیک ترین محل آموزشی مربوطه به صورت رایگان تامین کند.

هیچ ابلاغیه ای برای تامین هزینه سرویس مدارس روستایی ارائه نشده

تصویب این قانون که اوایل آذرماه و با اوج گرفتن مشکلات تردد دانش آموزان روستایی همراه بود بارقه ای از امید را در دل کودکان هرمزگانی برای تحصیل بدون دلهره را به دنبال داشت که با پیگیری های خبری مبنی بر چندو چون اجرای قانون، مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان آب پاکی بر روی دست خبرنگاران ریخت و اظهار کرد:”تاکنون هیچ ابلاغیه ای مبنی بر اجرای این قانون به سازمان ارائه نشده و نهایتا چنین در هرمزگان انجام نشده است.”

دادی زاده در ادامه گفت:اصلی ترین اصل عدالت آموزشی جذب دانش آموز در مدارس است لذا طبق این برنامه هیچ دانش آموزی نباید به خاطر فقر و مشکلات مالی از تحصیل جابماند که دراین راستا آموزش و پرورش نیاز مالی دانش آموزان بی بضاعت را تامین می کند.

وی با بیان اینکه دیگر هیچ خانواده ای به خاطر مسائل مالی نباید مانع تحصیل فرزندش شود، گفت:دانش آموزان در سه قسط تامین مالی می شوند که قسط اول بعد از ثبت نام به حساب مدیر مدرسه واریز می شود و در ادامه قسط دوم بعد از امتحانات نوبت اول و قسط سوم بعد از امتحانات نوبت دوم پرداخت می شود.

فارغ از این که چه تعداد کودک هرمزگانی به خاطر بضاعت مالی مجبور به خانه نشینی می شوند، نگرانی خانواده ها از تردد فرزندانشان در جاده های ناامن و غیراستاندار مهم ترین دغدغه دانش آموزان به شمار می رود که تاکنون دهها دانش آموز مناطق محروم را به کام مرگ کشانده است.

حادثه رانندگی روز گذشته در بشاگرد و مجروحیت دو دانش آموز روستای جگدان در مسیر مدرسه موجب نگرانی و آزردگی خطر مردم هرمزگان شده که تا کی به واسطه بروز حوادث دانش آموزی باید گل های نوشکفته سرزمینشان را به خاک بسپرند.

انتصاب موسی دادی زاده به عنوان نیروی بومی و باتجربه استان به سمت مدیرکل جدید آموزش و پرورش هرمزگان این انتظار را در دل اهالی استان افزون کرده تا با پیگیری های مضاعف، مشکلات حوزه آموزش استانش را به حداقل برساند، حال باید منتظر ماند که آیا جریانات سیاسی و اهرم های فشار موجود اجازه کار به این مدیر با تجربه را خواهد داد یا سیاست زدگی این سازمان مانع از انجام امورات می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شبکه اطلاع رسانی هرمز  ، تاریخ : 11دی 1397 ، کدخبر:492994 ،www.hormoz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین