پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۶۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
در حالی که هر از چند گاهی خبر بروز حادثه در مدرسه‌ای که فرسوده بوده یا تجهیزات غیراستاندارد داشته خاطره تلخی برای دانش‌آموزان به جای می‌گذارد و بارها بر نوسازی این مدارس ناایمن تأکید شده، اما به گفته «نوید احمدی»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، همچنان یک سوم دانش‌آموزان شهرستان میناب در کلاس‌های فرسوده که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد، مشغول به تحصیل هستند.

شعار سال: در حالی که هر از چند گاهی خبر بروز حادثه در مدرسه‌ای که فرسوده بوده یا تجهیزات غیراستاندارد داشته خاطره تلخی برای دانش‌آموزان به جای می‌گذارد و بارها بر نوسازی این مدارس ناایمن تأکید شده، اما به گفته «نوید احمدی»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، همچنان یک سوم دانش‌آموزان شهرستان میناب در کلاس‌های فرسوده که هر لحظه امکان تخریب آن وجود دارد، مشغول به تحصیل هستند.

همین چند وقت پیش بود که دانش‌آموزان یکی از این مدارس فرسوده در میناب به خاطر قدیمی بودن کلاس‌ها و نداشتن ایمنی سر کلاس‌های درس حاضر نشدند و والدین آنان نیز با تجمع در حیاط مدرسه خواستار رسیدگی به وضعیت این مدرسه شدند که حدود 70 سال از عمر آن می‌گذرد.

بر اساس آمارها، در بین شهرستان‌های هرمزگان، میناب به نسبت جمعیت دانش‌آموزان، بیشترین مدارس تخریبی را در خود جای داده و ۱۴هزار دانش‌آموز مینابی زیرسقف‌های فرسوده که با کوچک‌ترین حادثه طبیعی تخریب می‌شود، درس می‌خوانند. در واقع سقف‌های لرزان این مدارس دلهره دانش‌آموزان مینابی بوده و ضروری است، خیرین مدرسه‌ساز، بنیادها، مؤسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و شهرداری‌ها و از همه مهم‌تر اداره کل نوسازی مدارس آموزش و پرورش به یاری این دانش‌آموزان بیایند تا حادثه‌ای مانند آنچه در «شین‌آباد» یا کمی آنطرف‌تر در زاهدان و صدها مدرسه دیگر اتفاق افتاده، بار دیگر این بار به سراغ این دانش‌آموزان نیاید.

تعطیلی مدارس سقف چوبی در زمان بارندگی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این زمینه اظهار داشت: با توجه به تعداد بالای مدارس فرسوده در استان بیشترین نگرانی تخریب این مدارس و آسیب رسیدن به دانش‌آموزان است. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته عمر مدارس استان زیاد است و در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌های این مدارس به پایان رسیده و باید تخریب و از نو ساخته شوند.همچنین برخی مدارس استان عمر خیلی بالایی دارد و سال‌هاست که نیاز به بازسازی یا بهسازی دارد، تا جایی که زمان ساخت بنای آن ها به دهه 30 نیز می‌رسد.

احمدی با اعلام اینکه از سه هزار و 600 مدرسه استان، 900 مدرسه از لحاظ ساخت بناغیراستاندارد است و نیاز به مقاوم‌سازی دارد، ادامه داد: در پشتبام برخی مدارس روستایی استان که تعداد آنها به 340 مورد می‌رسد به جای ایزوگام، از تیرهای چوبی و کاهگل استفاده شده است. این سقف‌ها مقاوم نیست و بر اثر کمترین بارشی فرو می‌ریزد.

وی با اشاره به وقوع خطرات احتمالی در مدارس تخریبی، افزود: بیشترین نگرانی ما به جای خطرات ناشی از وقوع زلزله به خطرات احتمالی بارندگی‌ها مربوط می‌شود. در بارندگی‌های اخیر سقف چند مدرسه فرو ریخته است. خوشبختانه این اتفاق زمانی رخ داده که مدارس تعطیل بوده و هیچ دانش‌آموزی در کلاس‌ها حضور نداشته‌اند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان خاطرنشان کرد: این موضوع زمینه نگرانی ما را بیش از پیش فراهم کرده و به همین علت آموزش و پرورش استان تصمیم گرفته در صورت وقوع بارندگی، این مدارس را تعطیل کند. البته این روش نمی‌تواند دائمی باشد، اما باید بپذیریم وقوع احتمالی این اتفاق خطرات زیادی به همراه دارد و تعطیلی مدارس در حال حاضر بهترین راه‌حل است.

این مقام مسئول 900 مدرسه استان را غیراستاندارد دانست و گفت: درست است که از لحاظ تعداد، بیشترین مدارس تخریبی استان در بندرعباس وجود دارد، اما با توجه به نسبت جمعیت دانش‌آموزان، میناب در رتبه اول قرار دارد.

لزوم بازسازی 340 مدرسه

احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سوم دانش‌آموزان این شهرستان زیرسقف کلاس‌های تخریبی مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: 340 مدرسه از این تعداد باید در کل استان تخریب و بازسازی شود. در حال حاضر 126 مدرسه غیراستاندارد در میناب وجود دارد که از این تعداد 71مدرسه تخریبی و 55 مدرسه نیز نیازبه مقاوم‌سازی دارد.

اختصاص ردیف اعتباری خاص

وی با اشاره به بودجه اندک نوسازی مدارس در این استان، خاطرنشان کرد: امسال 100 میلیارد تومان به نوسازی مدارس هرمزگان تخصیص یافته که حدود 70 میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است. با این مقدار می‌توانیم سالانه حدود 100 مدرسه را بازسازی یا نوسازی کنیم. این در حالی است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان و رطوبت بالا، عمر ساختمان‌های هرمزگان در مقایسه با دیگر استان‌ها کمتر بوده و هر سال به تعداد مدارس تخریبی افزوده می‌شود. مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند و با اختصاص ردیف اعتباری خاص جلوی بروز حوادث را در این مدارس بگیرند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته مقاوم‌سازی و نوسازی ۱۵ مدرسه تخریبی در شهرستان میناب در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: هشت مدرسه در بخش «توکهور» و «هشتبندی» در حال نوسازی بوده و مقاوم‌سازی هفت مدرسه دیگر نیز در دستور کار است.

خیران به کمک مدرسه‌سازی بیایند

این مقام مسئول با اشاره به کمک‌های خیران مدرسه‌ساز، گفت: سال گذشته با کمک خیران 27 مدرسه در میناب ساخته شده است. با پیگیری‌هایی که داشتیم در تلاش هستیم خیران مدرسه‌ساز بیشتری را جذب استان کنیم. در این راستا، سال گذشته حتی با برخی خیران در خارج از کشور نیز مکاتباتی انجام شده است.

مسئولان استانی پیگیر جذب اعتبارات برای بازسازی و مقاوم‌سازی هستند، اما امیدواریم خیران مدرسه‌ساز نیز عنایت بیشتری به این استان داشته باشند. این خیران در حوزه شرق استان کمتر هستند و از این‌رو در تلاش هستیم با جذب کمک‌های آنان، مشکلات مدارس این بخش از استان که بیشترین مدارس فرسوده را دارد، برطرف کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 9 دی 97، کد مطلب: 495352، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
اساسی باید نوسازی شوند از پایه و اساس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین