پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۹۸۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴
عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو از تصویب شیوه نامه اجرایی پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و بی نیاز از کنکور و آغاز این فرآیند از بهمن ماه ۹۷ خبر داد.
شعارسال: سیدجواد ساداتی‌نژاد در تشریح جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو گفت: در بحث کنکور و قانون سنجش و پذیرش که در سال ۹۲ تصویب شد بحث بود که برای اینکه بار روانی کنکور کاهش پیدا کند دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شود. کلیات نحوه پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی در جلسه پیش مصوب شد و در این جلسه شیوه نامه اجرایی آن تصویب شد که بر اساس آن پذیرش دانشجو در ۸۵ درصد از رشته / محل ها صرفا با استفاده از سوابق تحصیلی صورت بگیرد.

وی افزود: در واقع ۸۵ درصد رشته ها از فرآیند کنکور بیرون می آیند و از سوی داوطلبان انتخاب رشته صورت نمی گیرد.

ساداتی نژاد یادآور شد: فرآیند به این گونه است که دانشگاه ها این رشته ها را اعلام می کنند، متقاضی در آنجا درخواست می دهد و بر اساس سوابق تحصیلی که معدل کتبی دیپلم دانش آموزان است و وزارت آموزش و پرورش آن را تایید کرده است، دانشگاه ها آنها را سورت (مرتب) می کنند و بر اساس ظرفیتی که وزارت علوم آن را تایید کرده است، دانشجو پذیرش می شوند.

وی گفت: این موضوع از نیمسال دوم امسال یعنی بهمن ۹۷ آغاز می شود. دانشگاه ها ظرفیت خود را به زودی اعلام می کنند و این موضوع عملیاتی می شود. برای مهر ۹۸ نیز همین فرآیند اجرایی می شود و ۸۵ درصد رشته ها بدون ثبت نام در کنکور پذیرش می شوند.

عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره نحوه اجرای این موضوع گفت: ساز و کار اجرایی آن تمهید شده است و اتوماسیونی مشترک میان دانشگاه ها و وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است که به زودی تکمیل می شود. لذا دانشگاه ها بر اساس معدلی که وجود دارد عمل می کنند، معاونت آموزشی مجوز رشته ها را کنترل می کند و سازمان سنجش آموزش کشور نیز ظرفیت را کنترل می کند. دانشگاه ها بر اساس این موارد پذیرش را انجام می دهند.

وی گفت: پیش بینی می شود این سازوکار کمک کند که هم قانون رعایت شود و هم به کاهش التهاب کنکور کمک کند.

ساداتی نژاد درباره تکلیف پذیرش در دانشگاه های فنی حرفه ای، علمی کاربردی، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در این نحوه پذیرش گفت: هیچ فرقی ندارد و همه این دانشگاه ها در این فرآیند پذیرش خود را انجام می دهد و در ۸۵ درصد ظرفیتی که تایید می کنند دانشجو می پذیرند.

وی افزود: فقط رشته های پرطرفدار دانشگاه ها باقی می ماند که از طریق کنکور پذیرش دانشجو انجام خواهد گرفت.

عضو شورای سنجش و پذیرش دانشجو یادآور شد: ممکن است که در سال اول و دوم فردی در هر دو بخش ثبت نام کند و بعد در سال های آینده این روند کاهش یابد و فرد تنها در یک فرآیند ثبت نام کند. دانشگاه های متولی اطلاع رسانی خواهند کرد و سازمان سنجش شیوه نامه و و تقویم زمانی را به زودی اعلام می کند تا در چند روز آینده داوطلبان از این موضوع مطلع شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 12 دی 1397 ، کدخبر: 4502640 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
باید هرچه سریعتر بساط کنکور و مافیا اون رو برچید
ناشناس
Ukraine
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
تنها راه مقابله با مافیا و غول کنکور این هست که حداقل 60 درصد دبیرستانهای ایران تبدیل به هنرستان شوند و به همین ترتیب 60 درصد دانشگاه های ایران (دولتی و آزاد) تبدیل به هنرسراهای آموزش شغلی یا هنرورزی یا چیزی شبیه آن شوند.
واقعا سوال اصلی اینست چرا اصلا اینهمه دانشگاه و دانشجو داریم؟ آیا همه برای تحصیلات عالیه ساخته شده اند؟!!! نتیجه کار این شده که در سالهای اخیر مهندسین زیادی تولید کردیم که حتی یک انتگرال ساده بلد نیستند بگیرند!! چرا؟ چون ظرفیت دانشگاه ها (آزاد و دولتی و پیام نور و غیرانتفاعی و ...) را به حدی افزایش دادیم که هرکس ثبت نام کند قبول میشود با هر رتبه ای. بعد از چند سال هم بیکار تحویل جامعه میدهیم که به هیچ دردی نمیخورند بخصوص در رشته های علوم انسانی.
بسیاری از دانش آموزان به این دلیل به سمت دبیرستان میروند که در مناطق اطراف منزل آنها هنرستان وجود ندارد. برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال باید در همان دوران هنرستان به آنها شغل یاد داد و آن را در مرحله هنرسراها (به منزله تحصیلات تکمیلی برای هنرستانها) تکمیل کنند. در اینصورت دیگر خودبخود معضل و بساط کلاسها و کتابهای تست زنی و سوالات کنکور و کلاسهای خصوصی جمع میشوند. همه مشاغل برای دریافت مجوز باید دارای تحصیلات هنرستانی و هنرورزی مربوطه باشند مانند نجاری، آرایشگری، تعمیرات موبایل، وسایل برقی و بنایی و برقکاری وتاسیساتی و .... و برای بانوان هم رشته های اشتغال آفرین مربوطه مانند خیاطی و هنرهای دستی و خدمات بهداشتی و ...
حذف فیزیکی کنکور ممکن نیست چراکه دارای نقاط قوتی هم هست مانند ایجاد عدالت آموزشی و رقابت عادلانه در همه نقاط کشور که چنین چیزی در دنیا کم نظیر هست. لذا راه حل، پاک کردن صورت مسئله نیست (حذف کنکور) بلکه ترمیم و تدبیر آن هست (یعنی با کاهش تقاضا بوسیله تبدیل دبیرستانها به هنرستان).
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین