پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۴
بازار داغ سوءاستفاده‌کنندگان از گردشگری موجب جولان تورهای آفرود در گلستان شده تا طبیعت استان زیر چرخ خودروهای دو دیفرانسیل له شود.

شعارسال:  این روزها بازار تورهای آفرود داغ بوده و استان گلستان با طبیعتی بکر به مقصد هیجان‌انگیزی برای آفرودسواران تبدیل شده است. در این میان برخی فرصت‌طلبان هم با سوءاستفاده از نام آفرود و گردشگری به محیط‌زیست و منابع طبیعی گلستان آسیب می‌زنند، برگزار‌کنندگان تورهایی که بدون اطلاع و حتی مجوز از دستگاه‌های نظارتی خودروهای دو دیفرانسیل خود را وارد عرصه‌های زیست‌محیطی استان کرده تا به قیمت آسیب زدن به آن هیجان بیش‌تری را تجربه کنند.

۶۰ درصد تورهای آفرود در گلستان غیربومی هستند

دبیر هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری گلستان معتقد است آژانس‌های برگزار‌کننده تورهای آفرود در استان اکثراً غیرمجاز هستند و از شهرهای دیگر می‌آیند. مرتضی عباسی می‌گوید: ۶۰ درصد تورهای آفرود در استان مربوط به آژانس‌های غیربومی است که اکثراً از استان‌های تهران، البرز و سمنان به گلستان می‌آیند و از منابع آن استفاده می‌کنند بدون این‌که سودی عاید استان شود. وی ادامه می‌دهد: شرایط به‌گونه‌ای شده که هر فردی با تهیه خودروی دو دیفرانسیل بدون آن‌که اطلاعی از چالش‌ها و تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی داشته باشد اقدام به برگزاری تور آفرود می‌کند و ۱۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان هم از هر مسافر می‌گیرند و در نهایت دردسر آن برای هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری است. عباسی با بیان این‌که چالش اصلی ما در کنار آسیب‌زدن به محیط‌زیست و منابع طبیعی خودرویی است که این آژانس‌ها برای تورهای آفرود انتخاب می‌کنند، می‌گوید: این آژانس‌ها در هر صورت مجوز می‌گیرند و سپس باعنوان «آفرود هیجان‌انگیز» تبلیغ می‌کنند؛ اما بدون این‌که آموزشی دیده باشند و خودروی آن‌ها برای آفرود استاندارد باشد مسافران را به این تورها می‌برند. وی اضافه می‌کند: متأسفانه چندی پیش یکی از همین خودروها در منطقه جهان‌نما واژگون شد و چند نفر آسیب دیدند که در نهایت آژانس جوابگوی حوادث نبوده و این‌جا خاطره بد از اسم آفرود می‌ماند و پیکان اتهامات هم به‌سمت هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری می‌چرخد.

بی‌تفاوتی دستگاه‌های نظارتی گلستان به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز

دبیر هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری گلستان با بیان این‌که این هیئت دارای کمیته سافاری و آفرود است، می‌گوید: فعالیت‌های گردشگری ورزشی به‌طور قانونی زیرنظر کمیته گردشگری ورزشی هیئت همگانی است که ما با آن‌ها تفاهم‌نامه داریم و با چند آژانس مذاکره کرده‌ایم که برای برگزاری تور آفرود با هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری مکاتبه کنند تا با اخذ مجوز، خودروی استاندارد آفرود در اختیار آن‌ها قرار دهیم. عباسی اضافه می‌کند: راننده‌های آفرود هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان گلستان آموزش دیده‌ و قابل اعتماد هستند که کارت عضویت دارند و ما هم قبل از برگزاری برنامه با محیط‌زیست و منابع طبیعی مکاتبه می‌کنیم تا برای رفت و آمد از مسیرها راهنمایی بگیریم. وی عنوان می‌کند: دستگاه‌های نظارتی استان نسبت به برگزاری تورهای آفرود غیرمجاز در گلستان بی‌تفاوت هستند و می‌گوید: بارها دیده شده که حدود ۵۰ خودرو در قالب تور آفرود وارد منطقه جهان‌نما می‌شوند و هیچ کسی نیست به آن‌ها بگوید کجا می‌روید. گلستان به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و جذاب و کمبود نظارت، مورد توجه آژانس‌های برگزار‌کننده تورهای آفرود قرار گرفته و این آژانس‌ها با مجوز به گلستان می‌آیند؛ اما آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست و منابع طبیعی استان وارد می‌کنند.

لزوم نظارت بیش‌تر معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان

نظارت نکردن بر فعالیت تورهای آفرود در گلستان موضوعی است که رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان هم به آن اشاره می‌کند. یحیی جلالی‌فر می‌گوید: گلستان به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و جذاب و کمبود نظارت، مورد توجه آژانس‌های برگزار‌کننده تورهای آفرود قرار گرفته و این آژانس‌ها با مجوز به گلستان می‌آیند؛ اما آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست و منابع طبیعی استان وارد می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: بسیاری از این تورها فقط از نام آفرود سوءاستفاده می‌کنند؛ در حالی که خودرو و راننده آفرودی وجود ندارد و با سیستم‌های صوتی خود به طبیعت بکر استان صدمه می‌زنند، آن‌ها نمی‌دانند چقدر به طبیعت آسیب می‌زند و فقط به‌دنبال ایجاد هیجان هستند. جلالی‌فر آفرود را ورزشی می‌داند که برای آن مسیر تعبیه شده و می‌گوید: نمی‌توان این ورزش را از گردشگران و مسافران گرفت؛ اما می‌توان آسیب‌ها را به حداقل رساند و نیاز است تا معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان نظارت بیش‌تری روی این موضوع داشته باشد. وی یادآور می‌شود: اداره کل محیط‌زیست استان حساسیت بیش‌تری نسبت به اداره کل میراث فرهنگی دارد و معاونت گردشگری وظیفه دارد تا نظارت بیش‌تری روی تورهای آفرود داشته باشد.

گزارشی تحت عنوان تور آفرود غیرمجاز نداشته‌ایم

اما معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان عنوان می‌کند که ما فقط بر تورها نظارت می‌کنیم و بر آن‌هایی که خارج از قالب تور هستند نمی‌توانیم نظارت کنیم. احمد تجری می‌گوید: اگر این تورها وارد مناطق حفاظت شده محیط‌زیست شوند؛ به‌طور مشخص اداره محیط‌زیست باید بر آن‌ها نظارت کند و نظارت خارج از آن برعهده ماست. وی ادامه می‌دهد: تاکنون گزارشی تحت عنوان تور آفرود غیرمجاز نداشته‌ایم و اگر در جریان قرار بگیریم حتماً به این موضوع ورود خواهیم کرد. در جریان برگزاری تورهای گردشگری در گلستان هستیم و هر زمان که گزارشی به دست ما رسیده از ورود آن‌ها به مناطق حفاظت شده جلوگیری کردیم و آن‌ها هم مسیر خود را تغییر دادند.

از ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده جلوگیری کرده‌ایم

ورود به مناطق حفاظت شده محیط‌زیست به استثنای جاده‌های عمومی ممنوع است. امیر عبدوس، مدیرکل محیط زیست گلستان، با بیان این مطلب می‌گوید: تورهای گردشگری در قالب‌های مختلف برای تردد در جاده‌های عمومی نیاز به مجوز ندارند؛ اما نمی‌توانند وارد مناطق حفاظت شده شوند. وی ادامه می‌دهد: در جریان برگزاری تورهای گردشگری در گلستان هستیم و هر زمان که گزارشی به دست ما رسیده از ورود آن‌ها به مناطق حفاظت شده جلوگیری کردیم و آن‌ها هم مسیر خود را تغییر دادند. وی اضافه می‌کند: تاکنون اتفاقی رخ نداده و هر زمان که شاهد ورود تورهای گردشگری به مناطق حفاظت شده باشیم برخورد خواهیم کرد.

گفتنی است، با توجه به رونق تورهای آفرود در کشور، به‌ویژه گلستان به‌عنوان یک ورزش رسمی ثبت شده نمی‌توان از برگزاری آن جلوگیری کرد، اما نیاز است دستگاه‌های نظارتی تعامل بیش‌تری با هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری و کمیته گردشگری ورزشی هیئت ورزش‌های همگانی داشته باشند تا برگزاری این تورها سر و سامان بگیرد و شاهد کم‌ترین آسیب به محیط‌زیست و منابع طبیعی باشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 12دی1397 ، کدخبر: 59960: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین