پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۹۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
در حالی که آمریکا با خروج از برجام و بازگشت تحریم ها، عملاً توافق هسته ای را به لبه پرتگاه برد، اما بلافاصله مذاکرات ایران با اروپایی ها آغاز شد. قرار بود این مذاکرات سریعاً به نتیجه برسد تا ایران در ازای پایبندی به برجام تا حدی منتفع شود. اما بعد از وعده های بی سرانجام اروپایی ها و بن بست ایجاد شده، مسئول دستگاه دیپلماسی بیشتر از گذشته به سیاست داخلی علاقمند شده است.محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور 9 آبان در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: سازوکار مالی اروپا با ایران (اس پی وی) در هفته آینده شروع می شود و مذاکرات به خوبی پیش می رود، ما نگران نیستیم. طبیعی است که آنچه طی سال های پیش شاهد بودیم جنگ روانی بود، اکنون هم جنگ روانی و تبلیغات است.

شعار سال: بر اساس صحبت های مقامات ایرانی و خارجی قرار بود اس پی وی(کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران) قبل از آغاز سال میلادی شروع به کار کند. بررسی صحبت های مسئولان دولتی در چند ماه اخیر نشان دهنده امید آنها به اقدام اروپایی ها در این زمینه بوده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور 9 آبان در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: سازوکار مالی اروپا با ایران (اس پی وی) در هفته آینده شروع می شود و مذاکرات به خوبی پیش می رود، ما نگران نیستیم. طبیعی است که آنچه طی سال های پیش شاهد بودیم جنگ روانی بود، اکنون هم جنگ روانی و تبلیغات است.

محمدجواد ظریف، 13 آذر به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: ما در تماس فنی با اروپایی‌ها هستیم تا این مکانیزم ویژه مالی برقرار شود، بنابراین امیدواریم spv بتواند نیازهای کشور را در حد قابل قبولی تامین کند. ظریف در خصوص مذاکرات با کشورهای 1+4 پیرامون برجام، گفت: اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تاکنون تلاش‌هایی هم کردند. به نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی 15 آذر در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی اظهار داشت: اروپایی ها مدتی است متعهد شده اند تا برای جبران خلا به وجود آمده در برجام، مکانیسمی را ایجاد کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق شود. رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس وعده ای که اروپایی ها داده اند، امیدواریم بسته پیشنهادی اروپا تا پایان سال میلادی جاری اجرایی شود.

سید کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی 26 آذرماه درباره محقق و اجرا شدن ساز و کار ویژه مالی اروپا در چارچوب اجرای برجام با بیان این که " همه امیدوارند این ساز و کار اجرایی شود" افزود: اروپا خودش هم تا به حال این قول را داده و انتظار است گام‌های عملی بردارد. بر اساس رایزنی دکتر ظریف با مقام‌های اروپایی آنها قول دادند تا پایان سال میلادی این مساله اجرا شود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز 19 آذر ماه در نشست خبری آخرین شورای امور خارجی اتحادیه اروپا هم ابراز امیدواری کرد ساز و کار ویژه ی مالی بین ایران و اروپا در هفته های پیش رو و پیش از پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود و برای تسهیل و روان سازی و محافظت از تجارت مشروع و قانونی با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

سید محمود واعظی، 21 آذر در پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: کشورهای اروپایی هم رهبران‌شان و هم وزرای امور خارجه آنها و حتی مقامات اقتصادی‌شان در تمام تماس‌هایی که با سفرا و مقامات ما و همچنین با وزیر امور خارجه داشتند، در اراده اینکه باید اس‌‌‌پی‌‌‌وی باید برقرار شود، تردیدی ندارند و مکانیزم آن را دارند، طراحی می‌کنند و به ما هم گفته‌اند که حداکثر تا دو یا سه هفته آینده انجام می‌شود.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی‌آید که اروپا در حال تعلل است؟ بیان کرد: از نظر مذاکرات و بحث‌هایی که بوده مشکلات‌شان را به ما منتقل کرده‌اند و فشارهایی که امریکا دارد به آنها وارد می‌کند، اینها را به ما منتقل کردند ولی ما هیچ اراده‌ای که دارند عمدی عقب می‌اندازند را ندیدیم.

اما در هفته های اخیر ادبیات مقامات دولتی به ناامیدی تغییر پیدا کرد و آنها تقریباً با خلف وعده اروپایی ها از آنها ناامید شده اند. چنان چه محمدجواد ظریف در مصاحبه 11 دی ماه به روزنامه همشهری گفته بود: راه‌اندازی اس پی وی کاری است که البته از تعهدات اروپا نیست. تعهدات اروپا خیلی فراتر از اس پی وی است، ما معتقدیم باید این تعهدات اجرایی شود، اس پی وی یک مرحله مقدماتی است برای اجرایی کردن تعهدات‌شان... ما شاهد بودیم چندین بار تا مرحله اعلام پیش رفته‌اند تعهداتی اتفاق افتاده که مانع این اعلام شد؛ چه تحولات از سوی آمریکا و چه تحولات دیگر که باید در آینده کاملا مشخص شود چه دست‌هایی در آن وجود داشته است. اما در پایان کار باید دید این سازوکار اروپایی‌ها چقدر عملیاتی است، خودشان می‌گویند علت اینکه مقداری تاخیر داریم این است که می‌خواهیم مطمئن شویم عملیاتی است، باید دید. من بیشتر احساس می‌کنم اروپایی‌ها آمادگی هزینه دادن ندارند.

اما محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز در رابطه با تلاش تیم دستگاه دیپلماسی در اروپا تاکید کرد: فشار آمریکا بر اروپا بسیار زیاد است؛ SPV قول اروپاست و باید عمل کنند البته به حمایت اروپا نیاز داریم.

به گزارش الف، البته در طول این مدت خبرهایی نیز در رسانه ها منتشر شد که کانال ویژه مالی اروپا با ایران صرفاً به بحث نفت در برابر غذا و دارو اختصاص دارد. حتی صحبت هایی نیز از حذف فروش نفت از اس پی وی سخن عنوان شده بود که از طرف چنین مسائلی تکذیب شده بود.

با تمام تفاسیر به نظر می رسد بعد از وعده وعیدهای اروپایی ها مبنی بر انجام اقداماتی برای کاهش اثرات تحریم های ثانویه ایالات متحده، اینک آرام آرام عیار گفته های اروپایی ها و منطق انتظار دولت قابل سنجش است.در این بین از ظواهر امر این چنین برمی آید که دولت تصمیم گرفته منتظر اروپایی ها بماند

در این بین شاید راز علاقه محمدجواد ظریف، مسئول سیاست خارجی ( که بالطبع باید به عنوان تنظیم گر ارتباطات با کشورهای خارجی و احقاق منافع ایران در صحنه جهانی عمل کند) به سیاست داخلی نیز به همین شکست ها در صحنه بین الملل برگردد. وقتی آمریکا از برجام به عنوان ثمره دولت اعتدال خارج و تحریم ها دوباره برقرار می شوند، وقتی اروپایی ها بعد از این همه مذاکره و رایزنی اقدامی جدی در راستای تامین منافع ایران بدلیل پایبندی به تعهداتش در برجام انجام نمی دهند می توان از سیاست داخلی سخن گفت و به مردمی که با چالش معیشت دست و پنجه نرم می کنند گفت خواسته ایران از برجام رفع تحریم ها نبوده و از این رو بهترین کار تغییر نگرش و دیدگاه های مردم است!.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری الف تاریخ انتشار 13دی 97، کدخبر: 3971012178، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین