پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
فعالیت‌های اقتصادی عمده در جمعیت هلال احمر در راستای ارتقاء شفافیت مالی بر اساس دستور شورای عالی هلال احمر در هفته ‌های گذشته متوقف شدو بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص از هلال احمر حکایت از ابهامات جدی در این جمعیت دارد.

شعارسال: جمعیت هلال احمر طی یک ماه گذشته درگیر موضوعات و مشکلاتی شده که بسیاری از داوطلبان، امدادگران و حتی مردم را با دغدغه و نگرانی همراه کرده است. ماجرا از برکناری دبیر کل این جمعیت و پس از آان استعفای دسته‌جمعی برخی از مدیران ارشد آغاز شد. هرچند در ابتدای این ماجرا، روابط عمومی هلال احمر اعلام کرد ارتقای سازمانی دلیل برکناری و انتصابات جدید بوده است ولی خیلی زود مشخص شد عدم شفافیت مالی سبب این مسئله بود.چند روز بیشتر از اتفاقات رخ داده در هلال احمر نگذشته بود که نامه‌هایی از مدیران مستعفی در فضای مجازی منتشر شد و آن نامه‌ها همه حکایت به عدم شفافیت مالی و فعالیت‌های اقتصادی مبهم در هلال احمر داشت.

محمود محمدی نسب دبیرکل سابق هلال احمر هم، در پیامی عمومی و در پاسخ به پیگیری‌های رسانه ها، اعلام کرد آنچه درخصوص عدم شفافیت مالی مطرح شده، ناظر به بخش‌هایی از جمعیت هلال‌احمر است که تاکنون برای کارکنان، داوطلبان، رسانه‌ها، افکارعمومی و حتی نهادهای نظارتی کمتر شناخته شده‌اند و در فعالیت‌هایشان جنبه‌های اقتصادی بارزی وجود دارد؛ مانند شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران، سازمان تدارکات پزشکی و برخی از مراکز درمانی وابسته به جمعیت در خارج کشور.

تلاش خبرنگاران برای پیگیری این ماجرا از مسئولان ارشد هلال احمر و حتی روابط عمومی جمعیت نتیجه‌ای نداشت تا اینکه سید سلمان سامانی، عضو شورای عالی هلال احمر خبر از تشکیل جلسه فوق العاده برای بررسی این موضوعات در هلال احمر داد و در پیام توئیتری خود اعلام کرد نشان هلال احمر همواره مایه آرامش و التیام آلام ملت عزیزمان در لحظات سخت و ناگوار بوده و باید همچنان باشد بنابراین شفافیت بیشتر در حوزه مالی، پرهیز از حواحشی بی فایده و حفظ سرمایه‌های جمعیت مطالبه جدی ما به نمایندگی از داوطلبان و پرسنل زحمتکش هلال است.

جلسه فوق العاده شورای عالی ۲۷ آذرماه سال جاری به مدت ۶ ساعت با حضور اعضای شورا و رئیس و مدیران ارشد جمعیت برگزار شد و سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور و عضو منتخب شورای عالی جمعیت هلال احمر تنها کسی بود که در ارتباط با این جلسه لب به سخن گشود و در پیام توئیتری خود اعلام کرد: با استماع ادعاهای مطرح شده و در راستای ارتقاء شفافیت مالی مقرر شد هیأتی مرکب از تعدادی از اعضای منتخب شورای عالی و بازرسان منتخب مجمع عمومی تشکیل و با بررسی دقیق و جامع ادعاهای مطروحه و مستندات آن طی مدت 15 روز گزارش خود را به شورای عالی ارائه کنند.

وی بیان داشت: شورای عالی مصوب کرد به منظور اطمینان از صحت جریان امور، فعالیت های اقتصادی عمده در جمعیت هلال احمر، سازمان ها و شرکت های تابعه و وابسته تا تهیه گزارش موصوف متوقف شود.

پایان بررسی کمیته تحقیق و تفحص از فعالیت‌های اقتصادی هلال احمر

در کمیته تحقیق و تفحص قرار شد ابعاد مختلفی از فعالیت‌های اقتصادی هلال احمر بررسی شود. حالا مدت دو هفته ای کمیته تحقیق و تفحص پایان گرفته است. صرف نظر از اینکه نتیجه تحقیق این کمیته چه بوده است و چه موضوعاتی در کمیته مورد بررسی قرار گرفته است،‌چند سوال و ابهام در خصوص فعالیت های اقتصادی وجود دارد که در ادامه به برخی از این سوالات اشاره می کنیم.

۱- ماجرای اعطای وکالت برای واگذاری بیمارستان ایرانیان دبی چیست؟ و چرا پس از ١٠ روز باطل شده است؟ آیا شورای عالی در جریان صدور این وکالتنامه بوده است؟ کدامیک از ارکان جمعیت اطلاع داشته اند؟ کدام اختیارات در این وکالتنامه تفویض شده است؟

۲- در پروژه طالقانی چرا قیمت گذاری در سال ٩٧ پایین تر از قیمت گذاری سال ٩٦ است؟ چطور در قیمت گذاری نهایی که به درخواست نهادهای ناظر صورت گرفته، افزایش بیش از ٦٠ درصدی قیمت نمایان شده است؟

۳- ماجرای شراکت یکی از مشاوران متنفذ جمعیت با پیمانکار این پروژه چیست؟

۴- چه دلایلی باعث شد که سال گذشته جلوی فراخوان مشارکت پروژه ازگل گرفته شود؟ چه تغییراتی در فراخوان جدید مورخ ١٢/٨/٩٧ نسبت به فراخوان سال گذشته انجام شده است؟ چرا جلوی این فراخوان نیز گرفته شد؟

۵- ماجرای خرید خط تولید هالوفایبر چیست؟ آیا صحیح است که اختلاف قیمت حدودا ٨.٥ میلیون یورویی در قیمت این خط آشکار شده است؟

۶- آیا درست است که شخصی خارج از جمعیت وجود دارد که در پروژه های متنوع، از جمله خرید خط تولید هالوفایبر، خرید واکسن، مشارکت در پروژه ساختمانی ازگل و ... نقش آفرینی موثر داشته است؟

٧- نقش رئیس جمعیت در پیشبرد این پروژه ها چه بوده است؟

۸- در بودجه حدودا ٥٠٠٠ میلیارد تومانی جمعیت در سال ٩٧، که توسط مجمع عمومی به تصویب رسیده، حدود ٣٠٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت سرمایه گذاری، سازمان تدارکات و بیمارستان ایرانیان دبی است. آیا شورای عالی از نحوه هزینه کرد آن اطلاع دارد؟

۹ - آیا درست است که مدیرعامل یکی از سازمان های اقتصادی جمعیت با یکی از اعضای هیات مدیره آن سازمان و رییس یکی از کارخانه های تابعه اش، شراکت قبلی داشته اند و پس از ورود به جمعیت، سهامشان را به نام منسوبین خود کرده اند؟

١٠- ماجرای سفر غیررسمی یکی از مسئولین ارشد جمعیت به امارات چه بوده و چه عاملی باعث شده است ١٥ روز پس از آن رییس بیمارستان ایرانیان دبی تغییر کند؟ آیا صحیح است که برای ثبت یک شرکت در اروپا، تا کنون بیش از ٩٠ هزار یورو به یکی از مشاوران پرداخت شده است؟

پیگیری حکایت از بررسی‌های کمیته تحقیق و تفحص و برگزاری جلسه‌ای با رئیس جمعیت هلال احمر دارد. جلسه‌ای که گفته می‌شود علی اصغر پیوندی نتوانسته به ابهامات، پاسخ قانع کننده‌ای بدهد.البته امروز جلسه‌ای ساعت ۱۵ میان کمیته تحقیق و تفحص و شورای عالی هلال احمر برگزار می‌شود و قرار است گزارش کمیته برای اعضا شورای عالی قرائت شود.

حالا باید دید اعضای شورای عالی هلال و دیگر مسئولان چه تصمیمی برای برخورد با متخلفان می‌گیرند و چه گامی در جهت حفظ هرچه بیشتر سرمایه‌های اجتماعی این نهاد مردمی و عام المنفعه برخواهند داشت.

پس از استماع گزارش اولیه منتخبین شورای عالی، محدودیت معاملات اقتصادی که در جلسه پیشین شورای عالی ایجاد شده بود مرتفع شد و در راستای ارتقای شفافیت بیشتر و رعایت صرفه و صلاح جمعیت مقرر شد از این پس کلیه معاملات عمده در تمام بخش‌های تابعه جمعیت اعم از سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته منوط به طی تشریفات قانونی حاکم بر بدنه جمعیت شود و مطابق آیین نامه مالی و معاملاتی و با اخذ مجوز از کمیسیون معاملات جمعیت صورت پذیرد.همچنین طبق تصمیم شورای عالی مقرر شد تا هرگونه فروش، مشارکت و انتقال اسناد و املاک شرکت‌ها و موسسات تابعه نیز با مجوز کمیسیون دائمی شورای عالی و عندلزوم شورای عالی جمعیت هلال احمر طبق آیین نامه مربوطه انجام شود.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، همچنین شورای عالی هلال احمر مقرر کرد گزارش نهایی هیات منتخبین با توجه به نظرات مطرح شده در این جلسه، در جلسه آتی شورا توسط بازرسین ارائه شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار: 15دی1397 ، کدخبر: 16989: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین