پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
‌مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: بررسی‌های متعددی در خصوص علل وقوع حادثه سانچی صورت گرفت، این سانحه ابعاد بین‌المللی بسیار زیادی داشت و یکی از دقیق‌ترین بررسی‌هایی بود که توسط سازمان بنادر و کارشناس‌های ذی‌ربط در سازمان انجام شد.

شعارسال: ‌مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: بررسی‌های متعددی در خصوص علل وقوع حادثه سانچی صورت گرفت، این سانحه ابعاد بین‌المللی بسیار زیادی داشت و یکی از دقیق‌ترین بررسی‌هایی بود که توسط سازمان بنادر و کارشناس‌های ذی‌ربط در سازمان انجام شد.

‌اله مراد عفیفی پور ‌در خصوص شهید "مجید قصابی اروجی" از پرسنل کشتی سانچی، اظهار کرد: آشنایی بنده با شهید "مجید قصابی اروجی" به دهه هفتاد برمی‌گردد که بنده دانشجوی علوم دریایی در چابهار بودم و شهید قصابی اروجی از دوره‌های بعد از من بود.

عفیفی پور با بیان اینکه دانشجویان جدید همیشه سعی می‌کردند با دانشجویان ترم‌های بالاتر ارتباط برقرار کرده و جویای شرایط حاکم بر دانشگاه شوند، افزود: یک روز شهید قصابی اروجی به همراه چند دانشجوی دیگر به همین منظور به من مراجعه کردند و از همان‌جا دوستی ما آغاز شد.

تلاش شهید قصابی اروجی قابل‌تحسین بود

وی اضافه کرد: روحیه شهید قصابی اروجی برای من خیلی جالب بود چراکه از همان ابتدا تلاشش برای یاد گرفتن بیشتر و اقدام بهتر در محیط کاری قابل‌تحسین و موردتوجه اساتید و هم‌دوره‌ای‌هایش بود؛ این دوستی بعد از اشتغال به کار ما هم ادامه پیدا کرد و با کشتی‌های شرکت‌های نفت‌کش در بندر شهید رجایی تردد می‌کرد و بنده هم کارم را در بندر شهید رجایی از سال 74 شروع کردم و نهایتاً ارتباطمان منجر به دوستی خانوادگی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: شهید قصابی اروجی از خانواده‌ای سخت‌کوش در شهرستان سعادت شهر بود و من شاهد بودم که با چه سخت‌کوشی وظایف خود را انجام می‌دهد، در کار نیز از افراد موفق مجموعه خود بود که دوره‌های مختلف ارتقا را به‌سرعت طی کرد تا اینکه به‌عنوان فرمانده شناور منصوب شد.

عفیفی پور عنوان کرد: همواره در ارتباطاتی که با هم داشتیم می‌دیدم که چقدر کارش را دوست دارد و با علاقه‌مندی کار خود را دنبال می‌کند؛ در 40 سال گذشته ما همیشه دچار تحریم بودیم و فشار کشورهای زورمدار دنیا علیه ما بوده است، در همین شرایط هم اگر کشتی در جایی به هر دلیلی متوقف بود همیشه اظهار نگرانی می‌کرد و تلاش داشت در همین شرایط هر کاری می‌تواند برای چرخیدن چرخ اقتصاد مملکت انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بارگیری‌هایی که در جزایر مختلف به‌عنوان فرمانده کشتی در اسکله فولاد که خوراک نفت خام پالایشگاه خلیج‌فارس و بندرعباس را تأمین می‌کند، مراجعه می‌کرد و همکاری داشتیم.

امیدوارم بتوانیم راه افراد که برای اعتلای نام کشورشان از خود گذشتند را ادامه دهیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: شهید قصابی اروجی فرد بسیار معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی، کوشا و توانمند در کارش بود؛ خداوند پاسخ آن‌هایی که در مسیر خداوند حرکت می‌کنند به بهترین نحو می‌دهد، توفیق شهادت نصیب هرکسی نمی‌شود؛ آن‌هم شهادتی که غریبانه و در مسیر رونق اقتصادی یک ملت و مملکت باشد؛ این شهادت توفیق بزرگی بود که خداوند آن را نصیب افرادی کرد که از جان خود مایه گذاشته و بارها مسیرهای پرخطر را با محموله‌های مختلف طی کرده بودند تا بتوانند به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

عفیفی پور افزود: بنده واقعاً خوشحالم که سال‌ها با چنین فردی رفاقت کرده‌ام و حتماً تلاش و نحوه برخوردش با مشکلات می‌تواند در مسیری که هرکدام از ما حرکت می‌کنیم می‌تواند الگوی باشد؛ امیدوارم ما هم بتوانیم راه این افراد را که به خاطر اعتلای نام کشورشان و نظامشان از خود گذشتند ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: در روز حادثه سانچی بنده در مأموریت شهر بندرلنگه بودم و وقتی کارم تمام شد یکی از دوستان خبر و لیست خدمه کشتی را در گوشی موبایلش نشان داد؛ وقتی لیست را نگاه کردم و نام شهید قصابی اروجی را دیدم خیلی متأثر شدم، هم از این باب که ایشان دوست نزدیک من بودند و هم از این باب که این اتفاق ناگوار در حوزه دریانوردی کشورمان افتاده و عزیزان زیادی هم از دست رفتند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: بلافاصله با خانواده شهید قصابی اروجی تماس گرفتم و بعد به آن‌ها سر زدم، مادرشان چند روز اول خیلی نگران بودند، خیلی هم امیدوار بودیم که اثری از این عزیزان پیدا شود، که خب با شرایطی که پیش آمد کشتی غرق شد و عزیزان شهید شدند؛ به ما و خانواده‌های این عزیزان بسیار سخت گذشت.

به دلیل فاصله زیاد سانچی از خشکی، رسیدن کمک زمان‌بر شد

عفیفی پور با بیان اینکه ام آر سی سی بندر شهید رجایی مرکز امداد و نجات دریایی در کشور است و ما وسایل ارتباطی مختلفی با همه جای دنیا در حوزه دریایی داریم، افزود: در همان ساعات اولیه‌ای که این اتفاق حادث شد، برابر پروتکل‌های بین‌المللی که در حوزه امداد و نجات وجود دارد با همکاران من در مرکز ام آر سی سی تماس حاصل شد و آن‌ها هم بلافاصله بر اساس دستورالعمل‌هایی که وجود دارد با مراجع ذی‌ربط در داخل کشور و مراکز هماهنگی امداد و نجات خارج از کشور که حوالی کشتی آسیب دیده هستند تماس برقرار کرده و درخواست کمک کردند.

وی ادامه داد: در همان زمان کشور چین، ژاپن، تایلند، تایوان، سنگاپور و نیروهایی که آن اطراف بودند اعلام آمادگی کردند اما متأسفانه به دلیل فاصله زیاد کشتی از خشکی و مراکز امداد و نجات، رسیدن کمک زمان‌بر شد و از طرف دیگر محموله کشتی خطرناک و با درجه اشتعال بسیار بالا بود و باعث شده بود گازهای سمی زیادی منتشر شود و امدادرسانی به کشتی را سخت کند.

ارتباط بین‌المللی تا آخرین لحظه در مرکز امداد و نجات بندر شهید رجایی برقرار بود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: ما تا آخرین لحظه در مرکز امداد و نجات بندر شهید رجایی این ارتباط بین‌المللی را با همه بخش‌هایی که در کشورهای همسایه این حادثه وجود داشتند به‌صورت آنلاین و مرتب برقرار کردیم، اطلاعات موردنیاز امدادگرها و دستگاه‌های داخل کشور برای کمک‌رسانی یا آگاهی از وضعیت کشتی به‌صورت مستمر انجام می‌شد.

عفیفی پور عنوان کرد: وسایل ارتباطی که در مرکز امداد و نجات شهید رجایی بندرعباس مستقر است و اشتغالی که این مرکز دارد باعث شده همه به آن اعتماد کنند و با درخواست‌ها و اطلاعاتی که برای امدادرسانی به شناورها در دریای خلیج‌فارس و عمان و ... ارسال کرده تاکنون موفق شده جان افراد زیادی را در این حوزه نجات دهد.

وی در خصوص چگونگی حادثه سانچی بیان کرد: یک کشتی 60 هزار تنی حامل گندم به نام کریستال به نفت‌کش سانچی برخورد کرد و این برخورد باعث شد بدنه سانچی آسیب دیده و محموله که میعانات گازی بوده موجب انفجارهای شدید و متصاعد شدن گازهای سمی خطرناک شد، ازاین‌رو آسیب زیادی به پرسنل کشتی وارد شده و قدرت عکس‌العمل را از آنان گرفت.

بررسی حادثه سانچی از دقیق‌ترین بررسی‌های سازمان بنادر بود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: بررسی‌های متعددی در خصوص علل وقوع حادثه سانچی صورت گرفت، این سانحه ابعاد بین‌المللی بسیار زیادی داشت و یکی از دقیق‌ترین بررسی‌هایی بود که توسط سازمان بنادر و کارشناس‌های ذی‌ربط در سازمان انجام شد.

عفیفی پور افزود: با حضور چندباره در محل سانحه، مصاحبه با عواملی که سانحه را از نزدیک دیده بودند، مصاحبه با پرسنل کشتی چینی و دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه یا وی دی آر کشتی، مشخص شد برخورد شناور چینی به دلیل عدم توجه به قوانین دریایی به کشتی سانچی این فاجعه و حادثه ناگوار رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه فرمانده کشتی اقدامات خوبی را در زمانی که باید انجام می‌داد انجام داده بود، اظهار کرد: باید در نظر گرفت کشتی سانچی تانکری با چندین هزار تن ظرفیت بسیار سنگین بود و حرکت و مانور با آن زمان بسیاری می‌برد، بنابراین مطابق قوانین دریایی کشتی که کوچک‌تر است و ظرفیت کمتر و قابلیت مانور بالاتری دارد باید عکس‌العمل زودتر و بهتری را نشان دهد که متأسفانه کشتی چینی اصلاً متوجه حضور یک کشتی دیگر در مقابل خود نشده و زمانی متوجه شد که دیگر عکس‌العمل را غیرممکن کرده بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: در مقطعی هم کشتی چینی ظاهراً حرکت اشتباهی مرتکب شده و گردشی را به سمت چپ داشته که باعث شده وارد فضای ریسک و تصادف شود و فرصت را برای هرگونه مانوری از کشتی تانکر بگیرد.

عفیفی پور اضافه کرد: یکی از دقیق‌ترین رسیدگی‌های سوانح دریایی رسیدگی به حادثه سانچی بوده که کارشناس‌های متعددی را از سازمان بنادر درگیر کرد، این کارشناسان‌ هم در کشور چین حضور پیدا کردند و هم در داخل کشور با ابزارهای مختلفی که در اختیار داشتند ابعاد مختلف این سانحه را بررسی کردند.

حادثه سانچی حتماً باعث اصلاحاتی در ضوابط و مقررات دریایی خواهد شد

وی ادامه داد: حتماً گزارش این سانحه به سازمان جهانی دریانوردی ارسال شده و مطمئن باشید نحوه بررسی به‌گونه‌ای است که درس‌های آموختنی زیادی داشته و تغییرات و اصلاحاتی در سامانه‌های مختلف ایمنی که در انواع شناورها وجود دارد اعمال خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: بزرگ‌ترین قانون دریایی دنیا تحت عنوان سولاس یا ایمنی جان اشخاص در دریا بعد از بزرگ‌ترین سانحه دریایی آن مقطع زمانی که غرق شدن کشتی تایتانیک بود 1914 اتفاق افتاد که باعث شد کنوانسیون سولاس یا ایمنی جان اشخاص در دریا شکل بگیرد، بنابراین حادثه سانچی هم که در نوع خود کم‌نظیر بوده حتماً باعث اصلاحاتی در ضوابط و مقررات دریایی خواهد شد.

عفیفی پور در خصوص اقدامات صورت گرفته برای پیدا کردن اجساد خدمه کشتی سانچی عنوان کرد: غرق شدن کشتی با آن حجم در عمق بیش از 100 متر قطعاً هزینه‌های زیاد و مباحث فنی متعددی دارد و تا جایی که بنده خبر دارم شرکت ملی نفت‌کش به‌عنوان مالک کشتی اقداماتی را انجام داده، قراردادهایی را با شرکت‌های بزرگ امداد و نجات کشتی در دنیا منعقد کرده و بررسی‌های خود را انجام داده اما اعلام اینکه به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند در حوزه وظایف بنده نیست.

وی در باب تأثیر تحریم‌ها در پرداخت بیمه‌های مربوطه خاطرنشان کرد: این مسئله توسط شرکت ملی نفت‌کش در حال پیگیری و انجام است و اگر نیازی باشد در مراجع مختلف سازمان بنادر به‌عنوان مرجع ملی دریایی کشور همراه شرکت ملی نفت‌کش خواهد بود اما تا جایی که اطلاع دارم تاکنون بیمه‌های خدمه کشتی پرداخت شده است.

اخبار سانچی توجه افراد را به شغل دریانوردی جلب کرد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص نقش حادثه سانچی در معرفی شغل دریانوردی به عموم مردم بیان کرد: متأسفانه شناور سانچی 10 روز در صدر همه خبرهای کشور و حتی جهان قرار داشت و مسلم است که توجه خیلی افراد به بخش دریانوردی جلب می‌شود، این موضوع هم می‌تواند باعث نگرانی دریانوردان و خانواده‌هایشان و هم موجب ترغیب افراد برای ورود به این شغل شود و کمک می‌کند به اینکه افراد جامعه با شغل دریانوردی و سختی‌هایی که دارد آشنا شوند و خیلی افرادی که آمادگی ریسک و تلاش بیشتر را دارند ترغیب کند وارد شغل دریانوردی شوند چراکه این شغل یکی از مشاغل حساس و تأثیرگذار در اقتصاد کشور است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار:16 دی 1397 ، کدخبر:97101608500 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین