پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
اتوبوس‌های فرسوده و خارج از رده شرکت واحد و بخش خصوصی این روزها به یکی از معضل‌های شهری تبدیل شده است و متاسفانه هیچ یک از نهادها و سازمان‌های مربوطه پاسخگوی این مسئله نیستند.

شعار سال: تجربه می‌گوید حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات برای کسی درس عبرت نخواهد شد و حادثه مشابه در جایی دیگر تکرار خواهد شد؛ چه آنکه اتوبوس‌های فرسوده تنها در دانشگاه علوم و تحقیقات مشغول رفت و آمد نیستند. سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران پس از حادثه علوم و تحقیقات توضیحی درباره وضعیت ناوگان حمل و نقل در پایتخت داد که در آن توضیح داده شد اتوبوس‌هایی که در کلان شهر تهران فعالیت می‌کنند چه در بخش عمومی (اتوبوس‌های فرسوده تحت تملک شرکت واحد) و چه در بخش خصوصی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند و حتی اتوبوس‌ها با وجود پارگی لاستیک و فرسودگی هشتاد درصدی لاستیک در حال جابجایی مسافر هستند و متاسفانه هر لحظه ممکن است سانحه دلخراشی روی دهد.

یکی از رانندگان اتوبوس شهری تهران گفته بخش اعظم ناوگان اتوبوسرانی تهران مشکل دارد و اتوبوس‌ها حتما باید تعمیر یا تعویض شوند. او گفته ما رانندگان خودمان اصلا از شرایط اتوبوس‌هایی که داریم رضایت نداریم و به دلیل فرسودگی بالا مدام باید آن‌ها را تعمیر کنیم. برای تغییر ماشین‌ها کمک‌هزینه‌ای به ما داده نمی‌شود و به دلیل شرایط افزایش شدید قیمت‌ها قادر به تعویض اتوبوس‌هایمان نیستیم.

محسن پور سیدآقایی نیز پیش از این خبر داده بود که سه هزار اتوبوس در تهران از رده خارج هستند!

جای جای شهر بزرگ تهران، پر است از اتوبوس‌هایی مشابه به اتوبوس ترمز بریده دانشگاه علوم تحقیقات! اتوبوس‌های از رده خارج و غیر استانداردی که شهروندان برای رسیدن به مقصد دست‌کم روزانه یک بار سوار بر آن‌ها می‌شوند.

اعضای شورای شهر نیز به این موضوع واقف هستند و ابایی از این ندارند که بگویند اتوبوس‌های شهری تهران حادثه‌زا و از رده خارج هستند. غلامرضا انصاری عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: شرایط اتوبوس‌های ما اصلا خوب و مناسب نیست. بخش قابل توجهی از ناوگان موجود فرسوده است و زمان استفاده از آن‌ها نیز سال‌ها گذشته است. متاسفانه این اتوبوس‌ها استاندارد‌های یورو ۴ و ۵ ندارند و بخش مهمی از آلودگی هوای تهران ناشی از همین اتوبوس‌های درون شهری است. با توجه به تحریم‌ها اکنون ایجاد تحول و نوسازی در ناوگان حمل و نقل کمی سخت است، متاسفانه همان دوران که می‌توانسیم نوسازی را در حمل و نقل ایجاد کنیم، این کار را انجام ندادیم.

عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید که بیش از ۵۰ درصد از اتوبوس‌های ناوگان ما ار رده خارج شده هستند و نه تنها استاندارد‌های لازم را ندارند بلکه در بحث آلودگی و سلامت مسافران مشکلات بسیار زیادی دارند.

انصاری می‌گوید مدتی قبل در اتوبان امام علی یک اتوبوس واژگونی شد که تعدادی از هموطنانمان کشته و زخمی شدند. متاسفانه ما امروزه مجبور هستیم تا ازاین وسایل غیر استاندارد استفاده کنیم، زیرا جایگزینی برای آن‌ها نداریم.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران می‌گوید اتوبوس‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند چه خصوصی و چه اتوبوس‌های شرکت واحد فرسوده هستند که می‌توانند مخاطراتی را هم از جهت آلودگی هوا و هم از جهت ایمنی ایجاد کنند. به هر حال اتوبوسی که فرسوده است طبیعی است که اتوبوس ایمنی نیست و به راحتی می‌تواند حادثه ایجاد کند، خصوصا اگر در معابری مورد استفاده بگیرد هموار نباشد و دارای شیب زیادی باشد؛ بنابراین هر لحظه امکان رخ دادن اتفاق‌های ناگواری همچون حادثه دانشگاه علوم تحقیقات وجود دارد.

صدراعظم نوری ادامه داد: اتفاقی که در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات رخ داد و به دلیل ساخت و سازی که در ارتفاع بسیار زیاد ساخته شده و ایمنی معابر رعایت نشده و گارد ریل، سرعت گیر تعبیه نشده بود و خودرویی که فرسوده بود، ایمنی را به شدت کاهش می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه درصد بالایی از اتوبوس‌های معابر شهری فرسوده و از رده خارج هستند، گفت: اتوبوس‌های فرسوده به تدریج باید جایگزین اتوبوس‌های نو شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد24، تاریخ 15 دی 97، کد مطلب: 160627:www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین