سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید‎:‎‏ خودروسازان حق ندارند خودرو‌هایی را که با فروش قطعی ‏فروخته اند، به قیمت گران‌تر بفروشند. ‏
شعارسال: رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید:‏ خودروسازان حق ندارند خودرو‌هایی را که با فروش قطعی ‏فروخته اند، به قیمت گران‌تر بفروشند. ‏

انصاری درباره تاخیر خودروساز‌ها در تحویل خودر‌های پیش فروش شده و احتمال تحویل ‏آن‌ها با قیمت بالاتر گفت: خودروساز‌ها تا کنون چند نوع پیش فروش داشته اند. اول اینکه خودرو‌ها «فروش قطعی» بوده است که ‏در این صورت حق جابجایی قیمت وجود ندارد. اگر هم مواردی وجود داشته باشد که گزارش آن به دست خود من برسد، حتما ‏بررسی خواهم کرد.

او ادامه داد: نوع دوم پیش فروش با قیمت روز است؛ یعنی خودرو‌هایی که با پیش فروش قطعی بوده، دیگه حق جا به جایی قیمت ‏در آن وجود ندارد، اما خودرو‌هایی که با قیمت روز پیش فروش شده، با قیمت گذاری روز تحویل داده می‌شود. به هر حال نکته ‏اصلی آن است که همه این‌ها دچار تاخیر شده اند.

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس ممکن درباره اینکه آیا ممکن است قصد خودروساز‌ها از تاخیر در تحویل خودروها، ‏گران‌تر فروختن آن‌ها باشد، گفت: من این موضوع را نه تایید می‌کنم و نه رد می‌کنم. با این حال، نکته مشخص آن است که ‏میزان تولید به شدت کاهش یافته؛ در این شرایط کار بد خودروساز‌ها پیش‌فروش‌های بسیار بالایی است که در سال ۹۸ انجام دادند. ‏فکر می‌کنم عددی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش فروش کرده باشند.

او درباره اینکه آیا مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد یا خیر، گفت: کمیته‌ای در خود کمیسیون صنایع و معادن در حال ‏پیگیری این موضوع است. از طرفی، خودروسازها، قطعه‌ساز‌ها و وزارتخانه هم در حال تعامل هستند. ولی در هر صورت ‏شرایطی که پیش آمده باعث شده تا مشکلاتی در تولید خودرو داشته باشیم.

او ادامه داد: دلیل بخش عمده مشکلات پیش آمده، سو مدریت است؛ خودروساز‌ها از قبل می‌دانستند که آمریکا از برجام خارج می ‏شود و در صعنت قطعه سازی دچار مشکل می‌شویم؛ بنابراین می‌توانستند از قبل پیش بینی‌های لازم را انجام دهند. آن‌ها زمان ‏لازم را داشتند که برنامه ریزی کنند تا در سال‌های ۹۷ و ۹۸ دچار این مشکلات نشویم. ولی متاسفانه مدیریت آینده نگرانه‌ای در ‏صنعت خودرو حاکم نبوده و هنوز هم حاکم نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 17 دی 1397 ، کدخبر: 451403 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین