پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۴۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سال های اخیر از تحولات اجتماعی به ویژه تحولات جمعیتی غفلت کرده‌ایم، گفت: درصورتی که تحولات اجتماعی جامعه را تحلیل و سیاست گذاری نکنیم، پیری جمعیت در کشور حاکم می شود.
شعار سال: استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که در سال های اخیر از تحولات اجتماعی به ویژه تحولات جمعیتی غفلت کرده‌ایم، گفت: درصورتی که تحولات اجتماعی جامعه را تحلیل و سیاست گذاری نکنیم، پیری جمعیت در کشور حاکم می شود.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان افزود: آذربایجان شرقی مهاجرفرست‌ترین استان کشور بوده و نیروی کار فعال و اقتصادی آن به سایر کشورها اعزام می‌شوند که با ادامه این روند مشکلات جدی برای استان ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: از سویی نیز به دلیل نداشتن برنامه‌های کلان با بحران جوانی مواجه شده و نمی‌توانیم از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اکنون تمام توان خود را در راستای جمع آوری داده‌های خام صرف کرده و اقدامات خاصی برای تحلیل و سیاست گذاری این داده‌ها انجام نمی‌دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: ضروری است تا داده‌های جمعیتی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی به مراکز علمی واگذار شده و راهبردی برای آینده استان استخراج شود تا بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی همانند طلاق، ازدواج‌های سفید و کودک همسری جلوگیری کنیم.

پورمحمدی با بیان این‌که نرخ رشد جمعیتی در آذربایجان شرقی نگران کننده است، متذکر شد: با ادامه این روند پیری جمعیت با سرعت بیشتری رخ داده و استان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

**کاهش 8.9 درصدی تولدها در آذربایجان شرقی

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی در رتبه بیست و چهارم نرخ رشد جمعیت در سطح کشور قرار دارد، گفت: نرخ رشد جمعیت استان 1.15 است.

احد جودی متوسط سن فوت در کشور را در سال جاری 68.8 سال عنوان کرد و افزود: میانگین فوتی در استان برای مردان 65.5 سال و برای زنان 70.4 سال است.

وی اضافه کرد: طی 9 ماهه سال جاری، 16 هزار و 652 واقعه فوت در استان ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.1 درصد افزایش دارد.

وی عنوان کرد: 55 درصد از فوتی‌های ثبت شده در این مدت مرد و 45 درصد زن هستند؛ درواقع در مقابل هر 100 نفر زن، 123 نفر مرد فوت شده است.

جودی با بیان این‌که بیشترین علت فوت مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی با 34 درصد، علائم و حالات بد تعریف شده و مبهم با 13.9 درصد، سرطان و انواع تومور‌ها 12.6 درصد و همچنین 9.3 درصد به علل نامعلوم است، تشریح کرد: کمترین درصد ثبت فوت مربوط به گروه سنی 14-10 ساله است.

وی با بیان این‌که میانگین سن در زمان ولادت فرزند در استان برای مردان 33.3 سال و برای زنان نیز 28.8 سال است، افزود: طی 9 ماهه سال جاری، 47 هزار و 190 واقعه ولادت ثبت شده که 46 هزار و 950 مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

جودی ادامه داد: 99.7 درصد از ولادت ثبت شده زیر یکسال استان در مهلت قانونی ثبت شده است؛ ولادت‌های ثبت شده در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.9 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که به ازای هر 100 دختر 109 پسر متولد شده است، اضافه کرد: از نظر جنسیت تعداد 24 هزار و 609 واقعه (52درصد) پسر و 22 هزار و 581 واقعه ( 48 درصد) دختر می باشند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی میزان متولد شده نوزاد از نظر محل سکونت 33 هزار و 326 واقعه شهری ( 71 درصد) و 13 هزار و 864 واقعه روستایی (29 درصد) است.

وی با اشاره به این‌که سن طلاق کشوری در مردان 36.9 و در زنان 32 سال است، خاطرنشان کرد: این رقم در آذربایجان شرقی برای مردان 36.8 سال بوده و در زنان نیز31.5 سال است.

وی دلایل ابرازی طلاق برای مردان را به ترتیب «عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری»، «دخالت خانواده‌ها»، «اختلافات مذهبی و فرهنگی زوجین»، «عدم علاقه» و «ناسازگاری» عنوان کرد و افزود: دلایل ابرازی زنان هم به ترتیب «عدم سازش و عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری»، «اعتیاد زوج به مواد مخدر»، «ضرب و شتم»، «مشکلات مالی در عدم پرداخت نفقه» و «بیکاری» است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار: 19 دی 1397، کدخبر: 83164880 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
با این وضعیت گرانی ومشکلات مردم میتونن به افزایش جمعیت فکر کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین