پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
با سه واسطه پیامش از بابل به دست ما رسید. خواهرش بیمار دیالیزی است و یک‌بار هم پیوند کلیه داشته که بدنش آن را پس زده است، دیالیز صفاقی انجام می‌دهد و سرم این دیالیز را از شرکت «ث» تهیه می‌کند. حال خواهرش مساعد نیست و در یک‌سال گذشته که مجبور به انجام دیالیز صفاقی شده‌اند در بازه‌های مختلف، احوال سینوسی را تجربه کرده‌‌اند.

شعارسال:با سه واسطه پیامش از بابل به دست ما رسید. خواهرش بیمار دیالیزی است و یک‌بار هم پیوند کلیه داشته که بدنش آن را پس زده است، دیالیز صفاقی انجام می‌دهد و سرم این دیالیز را از شرکت «ث» تهیه می‌کند. حال خواهرش مساعد نیست و در یک‌سال گذشته که مجبور به انجام دیالیز صفاقی شده‌اند در بازه‌های مختلف، احوال سینوسی را تجربه کرده‌‌اند.

حالا که همه با پفک و ذرت‌دامی و این داستان‌ها مشغولند و هیچ‌یک از مسئولان هم ککش نمی‌گزد و فقط رد و تایید می‌کنند و از حداقل کاری که می‌توانند برای سلامت مردم و فرزندان مردم انجام دهند و آن هم اعلام نام شرکت خاطی است، امتناع می‌کنند، هستند شرکت‌های دیگری که معلوم نیست در سکوت رسانه‌ای و نرسیدن فریاد بیماران و خانواده‌هایشان به گوش مسئولان، دقیقا دارند با جان و مال مردم چه می‌کنند.

با سه واسطه پیامش از بابل به دست ما رسید. خواهرش بیمار دیالیزی است و یک‌بار هم پیوند کلیه داشته که بدنش آن را پس زده است، دیالیز صفاقی انجام می‌دهد و سرم این دیالیز را از شرکت «ث» تهیه می‌کند. حال خواهرش مساعد نیست و در یک‌سال گذشته که مجبور به انجام دیالیز صفاقی شده‌اند در بازه‌های مختلف، احوال سینوسی را تجربه کرده‌‌اند.

از سومین واسطه شماره‌اش را گرفتم و تماس حاصل شد. لهجه شیرین مازندرانی داشت و بغضی در پس‌صدایش بود که آن هم برای چیزی جز حال بد خواهرش نبود. من چند سوال مشخص داشتم که یکی‌یکی آنها را پرسیدم. او هم به ترتیب پاسخ داد؛ با تمام جزئیات.

اول توضیحی در ارتباط با بیماری خواهرتان و موارد مصرف داروی موردنظر بدهید، اگر اطلاعی دارید.

نارسایی کلیه که اتفاق می‌افتد، دو حالت و دو راه برای درمان آن وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها همودیالیز (دیالیز خونی) و راه دیگر دیالیز صفاقی است، یعنی همین کاری که ما برای رفع مشکل خواهرمان انجام می‌دهیم. در دیالیز صفاقی باید روزی چهار مرتبه ‌سرمی که مربوط به این نوع دیالیز است در ساعات مختلف تزریق شود تا سموم بدن دفع شود. چون کلیه کار نمی‌کند و فعالیتی ندارد، وظیفه دفع مواد زائد و سموم موجود در خون با این سرم است. این موضوع آنقدر حساس است که تاخیر و بی‌نظمی در ساعت استفاده هم روی حالات بیمار تاثیر می‌گذارد. این هم که چرا این نوع دیالیز را انتخاب کردیم و دیالیز خونی انجام نمی‌دهیم، واضح است و به خاطر این است که دیالیز خونی حال بیمار را بد می‌کند و تحمل آن برای بیمار بسیار سخت است. نکته دیگر هم اینکه این نوع دیالیز در منزل انجام می‌شود و احتیاجی نیست بیمار را حتما به بیمارستان منتقل کنیم.

علاوه‌بر این توضیحات به صفحه اینترنتی داروسازی «ث» هم که سرکشی می‌کنیم، در توضیحات این سرم نوشته شده هنگامی که کلیه‌ها دیگر کار نمی‌کنند، دیالیز صفاقی یکی از انواع درمان‌های انتخابی برای خارج‌کردن مواد زائد و آب اضافی از خون است. انواع مختلف دیالیز در دسترس بیماران قرار دارد. در دیالیز صفاقی از صفاق ـ غشایی طبیعی که دور تا دور امعا و احشای شکم را در بر می‌گیرد و دیواره شکم را می‌پوشاندـ استفاده می‌شود. این غشا مانند صافی عمل کرده و باعث می‌شود سموم مواد زائد و آب اضافی از خون تصفیه شود.

خب تا اینجا که متوجه شدم، از ابتدای امسال با این موضوع درگیر هستید و از این سرم استفاده می‌کنید اما الان دچار مشکلاتی شد‌ه‌اید، دراین باره توضیح دهید.

بله، ما از فروردین استفاده از این سرم را برای مشکل کلیه خواهرم شروع کردیم. بدن خواهر من بسیار حساس است. یک‌بار هم پیوند کلیه انجام دادیم که بدن خواهرم این پیوند را پس زد و ما دوباره دیالیز صفاقی را شروع کردیم. در یکی، دو ماه ابتدایی مشکلی نداشتیم و باید 30 کارتن برای 30 روز از این سرم‌ها تهیه می‌کردیم که این کار را هم انجام ‌دادیم. داخل هر کارتن هم چهار عدد از این سرم‌ها بود. اما بعد از اردیبهشت کم‌کم مشکلاتی شروع شد و گفتند تعداد سرم‌ها کم شده و ما نمی‌توانیم به شما 30تایی سرم تحویل بدهیم و بعد از این، دوره‌های 15تایی و 10تایی می‌توانیم تحویل بدهیم. این روند ادامه داشت و هربار از تعداد بسته‌ها کاسته می‌شد و از 10تایی رسید به پنج‌تایی و بعد هم سه‌تایی! این روال تا شهریور ادامه داشت و ما هم چون مقداری ذخیره کرده بودیم و از جاهای دیگری مثل بیمارستان هم تعداد محدودی تهیه می‌کردیم، این مدت را از سر گذراندیم. اما خب خیلی از اوقات هم بود که نتوانستیم روال چهار بار در طول روز را انجام دهیم و به سه بار رسید و درحقیقت دیالیز ناقص انجام شد.

ما در مرداد و شهریور که اوج مشکلات در تهیه این سرم بود با شرکت ارتباط گرفتیم و جویای علت این موضوع شدیم. آنها هربار هم یک جوابی می‌دادند، یک‌بار می‌گفتند به خاطر تحریم‌ها در تهیه مواد اولیه مشکل داریم، گفتند ما می‌خواهیم مونتاژ کنیم اما خب مواد اولیه نرسیده و برای همین تعداد کمی را به بازار عرضه کردیم. این ایام همین‌طور سپری شد و تا مهرماه هم علی‌رغم پیگیری‌ها همچنان تعداد دریافتی سرم ما کم بود و خواهر من دچار مشکل شده بود و در همان پنج‌بسته باقی ماندیم.

تا جایی که من جویا شدم، مشکل شما جدی‌تر از این تاخیر در دریافت سرم‌ها و تعداد کم آنها بود، گویا مشکلاتی متوجه خود سرم‌ها بود و بیماری خواهر شما و بقیه مصرف‌کنندگان این سرم را هم تشدید کرده بود.

بله، این سرم‌ها هربار تحت‌عنوان یک دوره توسط ما دریافت می‌شد و هر دوره هم یک کد داشت. من یکی از دوره‌ها که دوره 214 باشد، سرم دریافت نکردم چون از جای دیگری توانسته بودم کد‌های قدیمی‌تر را تهیه کنم اما وقتی تمام شد من هم کد 214 را تهیه کردم. در اتفاق عجیبی از شرکت و بیمارستان با ما تماس گرفتند که سرم کد 214 را مصرف نکنید، چون فاسد شده و شرکت دارد آنها را جمع می‌کند و... من و بقیه افرادی که این سرم را تهیه می‌کردند جویای موضوع شدیم که چه اتفاقی افتاده است. بیمارستان و آن فردی که این سرم را به ما می‌داد، گفتند از شرکت اعلام کردند مشکل از شماست و این مشکل فقط در مازندران بوده و بقیه شهرها مشکلی ندارند و حتما شما اشتباهی انجام دادید. اما بعد‌تر مشخص شد یکی، دو استان دیگر هم دچار مشکل شده‌اند و شرکت سرم‌های آنها را جمع‌آوری کرد و خلاصه این دوره تمام شد. حال خواهر من بد شده بود، آن هم به خاطر مصرف این سرم.

47 بیمار دیالیز صفاقی در بابل داشتیم که بعد از مشکلات توزیع و تعداد و کیفیت سرم‌ها، تعداد این افراد رسید به 27 نفر. برخی رفتند سراغ دیالیز خونی و برخی دیگر هم به هر طریقی بود کلیه پیوندی پیدا کردند و عمل کردند و مشکل‌شان حل شد.

مشکل فقط همین یک بار بود؟ یعنی همین یک‌بار شما برای خواهرتان سرم فاسد مصرف کردید؟

چند دوره‌ای بدون مشکل پیش رفتیم اما از دوره 225 به بعد دوباره شایعاتی ایجاد شد و شبهاتی مطرح کردند. اما در کد 265 دوباره مشکل 214 ایجاد شد و سرم فاسد بود. این‌بار من مستقیما از شرکت جویا شدم و با چند نفر صحبت کردم که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. سرمی که روی آن تاریخ‌انقضای تا 2021 درج شده، چرا باید فاسد باشد؟ اینجا و بعد از شنیدن صحبت‌های سه نفر از مسئولان شرکت متوجه شدم یا خودشان هم نمی‌دانند که مشکل از کجاست یا دارند واقعیت را از ما پنهان می‌کنند.

نفر اول که یکی از کارمندان بود، گفت سرم‌ها از کد 291 درست شده است و مشکلی ندارد. نفر دوم که کارمند دیگری بود گفت نه از 295 سرم‌ها مشکل‌شان حل شده و درنهایت با رئیس شرکت که صحبت کردم، ایشان گفت از سرم کد 300 مشکلات حل شده است. لابه‌لای این صحبت‌های متناقض هم یکی از کارمندان شرکت گفت ما اعلام کرده بودیم کد 265 باید جمع‌آوری می‌شد اما نمی‌دانیم چرا توزیع شده و نماینده از وزارت بهداشت برای بازدید به اینجا آمد و مشکلی نداریم، فقط تایم قرنطینه را رعایت نکردیم، یعنی به جای نگهداری این سرم‌ها به مدت دو، سه هفته این کار را نکردیم و آنها را وارد بازار کردیم و مشکل‌ساز شد. حالا سوال اینجاست شرکتی که 10 سال است چنین سرمی را تولید می‌کند، چطور در تایم قرنطینه دچار مشکل می‌شود؟ آن هم نه یک‌بار که چندبار. خلاصه اینکه به نظر من مشکل این نیست و من از چند پزشک هم پیگیر شدم و گفتند چنین چیزی نیست و آنها نمی‌خواهند اصل ماجرا را بیان کنند و اتفاق خاصی افتاده است.

بعد از این بالا و پایین‌شدن‌ها من از کد 295 که گفتند مشکلی ندارد، استفاده کردم و حال خواهرم بدتر شد و متوجه شدیم اینها هم مشکل دارد. به بیمارستان و مسئول پخش و... هم که اعتراض می‌کنیم، می‌گویند کدی که روی سرم خورده مراحل مختلفی دارد و مفهوم متفاوتی دارد، یک نفر این را تایید کرده و نفر دیگر رد کرده و... همان‌طور که می‌بینید هیچ جواب درستی به ما نمی‌دهند و خودشان هم نمی‌دانند کدام سرم فاسد است و کدام فاسد نیست. فقط روزبه‌روز حال خواهر من و بقیه بیماران دیالیزی که از این روش استفاده می‌کنند، بدتر می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان آنلاین، تاریخ انتشار19دی 97، کدخبر: 24887، fdn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین