پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
مستند” دریابست” اثر محمود شهبازی با اولین اکران خود در سینما فلسطین تهران پرده از رازهای نهفته از سود آورترین تجارت کثیف یقه سفیدان برداشت.

شعارسال: "دریابست ” مستندی زنده از بلاهایی است که تجار ایرانی و آقا زاده ها با هماهنگی مسئولین استان هرمزگان و چینی ها بر سر ساکنین خلیج فارس آورده اند و زندگی مردم صیاد را سخت و کسب و کار آنها را تعطیل کرده اند.

ساخت "دریابست” که قریب به دو سال زمان برده ، مستندی ۶۴ دقیقه‌ ای است که پشت پرده و دست‌های پنهان موضوع کشتی‌های چینی را برملا می کند.

"پرواز صبح یکشنبه” (هواپیمای ۶۵۵ ) ، "ماه شیرین”( مستند شهیده فاطمه نیک) و حال مستند "دریابست” که صدای مظلوم و درد و دل های صیادان هرمزگانی و ظلم مسئولین شیلات را به نمایش می گذارد از جمله مستند های ماندگار و تاثیر گذار این هنرمند است.

محمود شهبازی، کارگردان مستند دریابست در دومین گفتگوی تلویزیونی در برنامه نگاه دراین باره اظهار کرد: کشتی های صید ترال متاسفانه با پوشش چینی به مالکیت افراد ذی نفع، سیاسی، رانت خوار و بازنشستگان شیلات است که تمامی افرادی که روی این کشتی ها مشغول به غارت دریا اند، اهل کشور چین هستند.

وی افزود:یکی از مدیرکل های شیلات استان دارای ۶ فروند کشتی چینی است که به صید ترال مشغول اند.

شهبازی اذعان کرد: در ابتدای ساخت این مستند تماس های زیادی داشتم که علاوه برتهدید درخواست تغییر مطالبه گری مستند به سمت حمایت از چینی ها را داشتند.

این کارگردان ادامه داد: در یکی از این تماس ها که به نمایندگی از سهام داران کشتی های چینی با بنده شد آنها پیشنهاد ۵۰۰ میلیونی برای انجام مستند ،حمایتی از ۱۰۰ فروند کشتی چینی را داشتند که مستندات این تماس و پیشنهادها را دراختیار دارم.

وی می گوید: تمامی پیشنهادات مالی برای حمایت کردن از کشتی های چینی از سمت سازمان شیلات بوده و تمامی اسناد آن موجود است.

علارغم ملی شدن این مستند و رسانه ای شدن اخبار غارت کشتی های چینی و بی عدالتی شیلات هرمزگان در مجوز دادن به خارجی ها و برخورد با صیادان بومی ،هیچ یک از مسئولین استان هرمزگان در این خصوص واکنشی نداشته اند و حتی لنگرگاه پشت شهر بندرعباس را نیز در اختیار کشتی های چینی قرار داده اند.

امید است که دستگاهای قضایی کشور همچون گذشته با متخلفین برخورد جدی داشته و در جهت بیرون راندن و دستگیری مسببان نابودی منابع دریا اقدامی موثر داشته باشد.

صدای مردم بودن و تقویت روحیه مطالبه گری در فشارهایی که برای ساخت این مستند از سوی شیلات بر عوامل سازنده این مستند ساز هرمزگانی انجام شد، جای بسی حمایت و قدر دانی دارد و انتظار می رود که نمایندگان مردم در مجلس نیز به این موضوع ورود جدی پیدا کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هرمز، تاریخ انتشار: 19دی1397 ، کدخبر: 493775: www.hormoz.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین