پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰
ششمین شب فرهنگی یزد با تجلیل از اندیشه‌های ایران‌شناسانه دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن با عنوان «ایران را از یاد نبریم» برگزار و از آخرین اثر این اندیشمند رونمایی ‌شد.
شعارسال: در این مراسم که در سالن همایش‌های هلال احمر یزد برگزار شد دکتر اصغر دادبه با اشاره به خاطراتی از دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن و نحوه آشنایی خود با این نویسنده اظهار کرد: این نویسنده و ادیب بزرگ علاوه بر توجه بسیار زیادی که به فرهنگ و انسانیت داشت، به هویت‌سازی در آثار خود توجه کرده است.

او با اشاره به اهمیت حفظ هویت افراد، تصریح کرد: موضوع مهم و قابل توجه این نویسنده در آثار و فعالیتهایش، اهتمام به موضوعات انسانیت و ایرانی بودن بوده؛ به طوری که اعتقاد دارد انسانیت تمام وجود او و ایرانی بودن بخشی از وجودش را تشکیل میدهد.

این استاد ادبیات با تاکید بر این‌که همگان باید موجب سازندگی وطن شوند، گفت: برخی افراد در دیگر کشورها به انسانهای بزرگی تبدیل می‌شوند و کارهای بزرگی نیز انجام می‌دهند اما همیشه جنس درجه دوم محسوب می‌شوند چرا که با کشورشان بیگانه‌ هستند و تعلقی به کشورشان ندارند.

کامیار عابدی نیز در این مراسم با بیان این‌که آثار اسلامی ندوشن به دو دسته کلی ادبی و فرهنگی تقسیم می‌شوند، گفت: آثار ادبی این نویسنده شامل مقالات و کتاب‌ها و داستان‌های این نویسنده‌ تواناست و در آثار فرهنگی او اجتماع و انسان، محورهای اصلی هستند.

این منتقد ادبی افزود: این نویسنده فرهیخته ایرانی دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی را بسیار مورد عنایت و الگوی خود قرار داده به طوری که این دو اثر بر نگاشتن و ترسیم هویت آشکار و پنهان او تاثیر داشته ‌است.

عابدی در نظر گرفتن ابعاد روانشناسی، فرهنگی، تاریخی، باستانی، جامعه‌شناسی و ملی در آثار اسلامی ندوشن را با سبک‌ها و نویسندگان برجسته ملیت‌های دیگر قابل قیاس عنوان کرد.

او مطالعه و رجوع به آثار این نویسنده را عاملی بر تقویت فرهنگ و وطن‌دوستی در افراد دانست و گفت: اسلامی ندوشن در آثارش جهان را به شکل دیگری به صورت نوگرا نشان می‌دهد و علاقه‌مندان برای پژوهش‌های ادبی می‌توانند به عنوان اثری کاربردی به کتاب‌های اسلامی ندوشن مراجعه کنند، چرا که آثار وی برای افراد متخصص و حتی غیرمتخصص و نیز روشنفکران کاربردی است.

دکتر محمد دهقانی هم توسعه کشور بر مبنای فرهنگ را از دغدغه‌های دکتر اسلامی ندوشن عنوان کرد و گفت: آن‌چه موجب بقای یک کشور می‌شود، صرفاً از راه توسعه نظامی و سیاسی به دست نمی‌آید بلکه تکیه بر فرهنگ نوپا و نوزیستی و همزیستی منجر به رشد و بقای کشور می‌شود و در این زمینه اخلاق مهمترین مسئله است.

همچنین دکتر فریدون مجلسی، دکتر علی‌اکبر جعفری ندوشن عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دکتر مدرسی در این مراسم به ایراد سخن پرداختند.

اجرای نمایشنامه «ابر زلف و ابر زمانه» اثر محمدعلی اسلامی ندوشن و رونمایی از آخرین اثر مکتوب او با عنوان «نامه بفرزند» که به خط نستعلیق استادان خطاطی، غلامحسین امیرخانی و محمود رهبران نگاشته شده است، از دیگر برنامه‌های این شب فرهنگی بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 20 دی 1397 ، کدخبر: 97102010980 ، www.isna.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین