پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۱۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
شنیده ها حکایت از رسیدن ترکش تغییر و تحولات ساختاری وزارت آموزش و پرورش به دفتر امور زنان این وزارتخانه دارد، حال آن که نیمی از جمعیت زنان شاغل کشور و بیش از هفت میلیون دانش آموز دختر در نظام آموزشی کشور قرار دارند.

شعار سال: یک منبع آگاه و مسئول در این وزارتخانه که خواست نامش فاش نشود، از احتمال حذف دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه زنان در امر آموزش و پرورش بیشترین مشارکت و مسئولیت را دارند و نقش آنان در عرصه آموزش به عنوان معلمان، مربیان و راهنمایان نسل های آینده بسیار بارز است و همچنین از آن جا که نیمی از دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند، در راس وزارتخانه های انگشت شماری است که در دل خود دفتر امور زنان دارد.
این دفتر با هدف توجه به نیازهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی خاص مربوط به امور زنان در جامعه، ضرورت ساماندهی امور مربوط به زنان فرهنگی و ایجاد زمینه های لازم برای مرتفع ساختن مسائل، مشکلات و تنگناهای آنان و همچنین نظارت بر روند این امور تاسیس شده و توانسته در دوران فعالیت خود، فعالیت های چشمگیری داشته باشد و نخستین های مختلفی را رقم بزند.
از نخستین ها، می توان به برگزاری جشنواره ملی دختران ایران زمین که به همت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش و به مناسبت روز دختر برگزار شد اشاره کرد جشنواره ای که فرصتی مناسب برای به نمایش گذاردن استعدادها و توانمندی های دختران دانش آموز در حوزه های مختلف هنری و نمایشی را به نمایش گذاشت.
اجرای طرح خواهرخواندگی مدارس که به شکل پایلوت در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و آذربایجان غربی و با حمایت مناطق 1،2،3 و 6 شهر تهران در حال اجرا است، آموزش سواد زندگی برای دختران دانش‌آموز، ارتقای کیفیت آموزش دختران و افزایش نشاط در مدارس دخترانه و طرح تهیه سرود ملی ویژه هفت میلیون دختر دانش آموز که اکنون در مرحله رونمایی قرار دارد از دیگر طرح های این دفتر است که در سال جاری اجرا شده و یا در دست اجرا است.

*
تاریخچه شکل گیری امور زنان آموزش و پرورش
تشکیلات امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، با هدف برقراری عدالت جنسیتی در برنامه‌ها و فرصت‌ها با حفظ کرامت انسانی و شان حقیقی زن و حرکت مستمر و اثربخش در مسیر ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت و احیای حقوق مادی و معنوی آنان در جامعه و خانواده که از مبانی مهم تفکرات اسلامی به ‌شمار می‌آید، ایجاد شده و اقدام به برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اجرای فعالیت‌ها بر اساس مطالعات در حوزه زنان و دختران کرده است.
پیشینه این تشکیلات در عرصه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کلان آموزش‌ و پرورش به حضور مشورتی و اثر‌گذار دکتر شایسته در دوران وزارت اکرمی و به‌ دنبال آن در سال 1370 با ابلاغ مشاور امور بانوان با حفظ سمت آموزشی، برای دکتر شجاعی در دوران وزارت نجفی برمی‌گردد.
در سال 1375 به همت، پشتکار و پیگیری دکتر شجاعی، ستاد امور بانوان وزارت آموزش ‌و پرورش، با تصویب آئین‌نامه داخلی در سطح ستاد تشکیل و با درخواست این مجموعه، نمایندگان امور زنان از سوی معاونت‌ها، سازمان‌ها، دفاتر حوزه ستادی و ادارات کل آموزش ‌و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های تهران معرفی شدند و این افراد به‌ عنوان عضو، در جهت پیشبرد امور صادقانه با ستاد همکاری کردند.
متناسب با تغییرات تدریجی در نگرش جامعه، گستره مخاطبان و ضرورت توجه به وضعیت این قشر به‌ منظور رفع تنگناها و مشکلات، همچنین ارتقای سطح آگاهی و توانمندی آنان، در تاریخ یازدهم اسفند سال 1375 برای اولین‌بار تعداد سه پست با عناوین مشاور وزیر و رئیس ستاد امور بانوان و دو پست کارشناس امور بانوان به ستاد اختصاص داده شد و با حمایت وزیر وقت نیز یک کارشناس زن فرهنگی به ‌عنوان مشاور مدیر کل آموزش ‌و پرورش در امور بانوان در سطح استان‌ها تعیین شد.
در سال 1377 با پیگیری ها دومین مدیر این مجموعه، تشکیلات ستاد امور بانوان با عنوان دفتر امور زنان، ذیل حوزه وزیر با تعداد 24 پست کارشناسی امور زنان و یک پست مشاور وزیر و مدیرکل دفتر در ساختار سازمانی وزارت آموزش‌ و پرورش تعریف و مصوب شد.
دفتر امور زنان در سال1389 به مشاورت امور زنان ذیل حوزه وزیر تبدیل شد و در سال 1390 نیز، مشاورت امور زنان ، تبدیل به مدیریت امور زنان با تعداد سه پست کارشناس امور زنان و یک پست مدیر امور زنان ذیل سازمان مدارس غیر‌دولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده قرار گرفت.
در سال 1391 با توجه به تغییر ساختاری سازمان مدارس غیر‌دولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده مدیریت امور زنان تبدیل به دفتر امور زنان و خانواده با تعداد 14 پست سازمانی ذیل سازمان تغییر یافت و هم‌اکنون با این ساختار در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های خود تلاش می‌کند‌؛ ضمن اینکه برای توسعه ساختار این دفتر با توجه به اینکه فلسفه وجودی امور زنان در دستگاه‌های کل کشور برنامه‌ریزی، سیاستگذاری در خصوص مخاطبان «زنان،‌ دختران و خانواده» و حمایت، هدایت و راهبری برنامه‌های مرتبط بوده و لازمه آن ساختاری متناسب، کارآمد و موثر ذیل حوزه وزیر است که توان برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، اجرا، پایش، پشتیبانی، نظارت در سطح کلان و همچنین هماهنگی و هم‌افزایی بین فعالیت‌های حوزه‌های مرتبط دیگر را داشته باشد و با توجه به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی‌ بر تعریف تشکیلات این مجموعه ذیل حوزه وزیر همچنان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
در نهایت سال 1395 ساختار امور زنان توسط سازمان امور اداری استخدامی کشور ، ذیل حوزه وزیر آموزش و پرورش تصویب شد.
اکنون با انتشار خبر حذف دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش باید دید کشتی رسیدگی به چالش ها و مسائل 500 هزار زن شاغل در این وزارتخانه و جمعیت هفت میلیون نفری دختران دانش آموز به چه مسیری تغییر جهت می دهد و آیا سرنوشتی همچون حذف یا ادغام در انتظار سکاندار امور زنان وزارت آموزش و پرورش است یا خیر؟
انتصاب ها و تغییرات ساختاری آموزش و پرورش چند صباحی است که با اطلاع رسانی ضعیف و گاه چراغ خاموش صورت می گیرد. پیش از این هم دو حوزه دفتر وزارتی و مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در هم ادغام و واحد سازمانی جدیدی با عنوان مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی شکل گرفت و وزیر آموزش و پرورش در حکمی «امیرعلی نعمت اللهی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارتخانه را به عنوان قائم‌مقام وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.
به دنبال صدور این حکم مرتضی نظری که پیش از این رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش بود در پیامی رفتن خود از روابط عمومی را به طور رسمی اعلام و خداحافظی کرده بود تا اینکه امروز طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش به به عنوان مشاور در امور مطالعات اجتماعی منصوب شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 19 دی 97، کد مطلب: 83164788:www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین