پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کارشناس مسائل خاورمیانه عقب نشینی آمریکا از منطقه را مشابه عقب نشینی ناپلئون از روسیه دانست و گفت: این عقب نشینی نویدبخش فروپاشی امپراطوری ایالات متحده در قرن بیست و یکم خواهد بود.
شعارسال: حسن عابدینی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه به منظور دیدار با مقامات هشت کشور منطقه با محوریت ایران و حمایت برای مشارکت راهبردی موسوم به ناتوی عربی در برابر کشورمان گفت: ناتوی عربی به سبب اختلافات مستمر و تضاد منافع بین کشور‌های عربی احتمال شکل گیری آن تقریبا صفر است و حتی شورای همکاری خلیج فارس که ۲۶، ۲۷ سال قبل با هدف مهار جمهوری اسلامی شکل گرفت در شرایط فعلی دچار اختلافات جدید است به گونه‌ای که در آخرین نشست آن قطر شرکت نکرد و عمان و کویت هم در سطوح بسیار پایین حضور داشتند.

وی با بیان اینکه ریشه این اختلافات پیروی بی چون و چرا از عربستان که پدرخوانده کشور‌های مرتجع محسوب می‌شود خواهد بود، گفت: لذا در حوزه ناتوی عربی و همکاری‌های نظامی هیچ امیدی به شکل گیری این فضا نیست، چون شرایط فعلی بدترین شرایط برای سیاست‌های آمریکا در منطقه است و کشور‌هایی که توسط پادشاهان اداره می‌شوند در دهه دوم قرن بیست و یکم حتی جایگاه‌های مردمی میان کشور خود را نیز از دست داده اند چه برسد به آنکه بخواهند پیمان منطقه‌ای تعیین کنند.

عابدینی در ادامه با اشاره به رفت و آمد مقامات آمریکایی به منطقه گفت: این رفت و آمد‌ها اخیرا در منطقه شدید شده و دلیل آن این است که آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا الان که اوایل ۲۰۱۹ است هر راهبردی در این منطقه امتحان کرده با شکست مواجه شده لذا برای توجیه این شکست‌ها و خروج خود از منطقه این رفت و آمد‌ها را صورت می‌دهد و احتمالا در حال طراحی توطئه جدیدی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص طرح‌های شکست خورده آمریکا در خاورمیانه گفت: آمریکایی‌ها طی ۱۷، ۱۸ سال اخیر خواستند رقبای خود در منطقه خاورمیانه از جمله ایران، حزب الله و ... را مهار کنند که نتوانستند. شکست بعدی آمریکایی‌ها در حوزه ائتلاف بین کشور‌های هم پیمان مانند ترکیه، قطر، اسرائیل و عربستان بود که اختلافات شدید بین این کشور‌ها این توطئه را نیز با شکست مواجه کرد.

وی اقدام شکست خورده بعدی آمریکایی‌ها را دولت سازی آن‌ها در خاورمیانه دانست و تصریح کرد: آن‌ها به دنبال ایجاد دولت‌های دموکراتیک در منطقه بودند که از جمله آن می‌توان به عراق و افغانستان اشاره کرد، اما این خواست آن‌ها محقق نشد و الان هیچ کشوری آمادگی تاسی به دولت‌های شکل داده شده توسط آن‌ها در عراق و افغانستان را ندارد و کشور‌های نام برده موفق به تشکیل دولت‌های مردمی شدند.

عابدینی اقدام دیگر آمریکایی‌ها در منطقه ما را تجزیه منطقه و شکل گیری خاورمیانه جدید دانست که این اقدام نیز با شکست فاحشی مواجه شد. دست آخر تقلای آمریکایی‌ها در خاورمیانه شکل گیری تروریسم و ایجاد جنگ مذهبی بود به این ترتیب که اساسا تروریسم را در این منطقه شکل دادند و به دنبال ایجاد تنش مذهب علیه مذهب بودند که خوشبختانه آن نیز با شکست مواجه شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: از این رو آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در دور جدید رفت و آمد‌های خود منطقه اگر اعتمادی به آن‌ها وجود داشته باشد طرح‌های تازه‌ای شکل دهند مثلا آمریکا قصد خروج نیرو‌های خود را از دیرالزور دارد و می‌خواهد آن‌ها را از طریق شمال عراق به استان الانبار این کشور ببرد و با این حساب یک کانون جدید فتنه در استان الانبار ایجاد کند.

وی این اقدام آمریکایی‌ها را در توجیه حضور ایران در سوریه دانست و گفت: آن‌ها بر این باورند که ایران، روسیه، سوریه و محور مقاومت توان سرکوب گروه‌های تکفیری را دارد، اما اگر کانون جدید فتنه در استان الانبار عراق متولد شود و عملیاتی بر ضد ادلب در سوریه صورت بگیرد آن گاه کانون فتنه در الانبار و ادلب شعله ور خواهد ماند.

عابدینی تصریح کرد:، اما آن‌ها از توان جمهوری اسلامی مطلع نیستند و نمی‌دانند جمهوری اسلامی پیش بینی‌های لازم در این خصوص را انجام داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ابراز امیدواری کرد که رفت و آمد مقامات آمریکایی به منطقه بیش از آنکه اثر راهبردی داشته باشد به جمع آوری دلار‌های نفتی از عربستان و امارات بیانجامد.

وی ادامه داد: دست آخر آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که باید هر چه زودتر این منطقه را ترک کند و ترک منطقه توسط آمریکایی‌ها مانند ترک روسیه توسط ارتش ناپلئون بناپارت است و همان طور که آن عقب نشینی باعث شد دولت ناپلئون در قرن هجدهم از ابرقدرتی بیفتد و همچنین عقب نشینی امپراطوری شوروی در قرن بیستم از افغانستان باعث فروپاشی این امپراطوری شد انتظار می‌رود در قرن بیست و یکم نیز شاهد فروپاشی ابرقدرتی ارتش آمریکا باشیم که نشانه‌های آن به وضوح در حال هویدا شدن است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 20 دی 1397 ، کدخبر: 736655 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین