پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۱۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با بیان این که بین پنج تا هفت درصد از ۲۵ هزار مدیر در جمهوری اسلامی فاسد هستند که این میزان نیز قابل قبول نیست، گفت: خسارت اقتصادی فتنه ۸۸ به جمهوری اسلامی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و معادل فروش دو سال نفت ایران بود.

شعار سال: حجت‌اله عبدالملکی صبح امروز در نشست علمی تخصصی چیستی و چرایی جنگ اقتصادی دشمنان و راهکارهای مقابله با آن اظهار کرد: واقعیت جنگ اقتصادی این است که تنها راهکار مقابله با آن اجرای اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریحکرد: اقتصادی که در شرایط دشواری، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد را اقتصاد مقاومتی می‌گویند؛ «استقلال اقتصادی»، «رفاه عمومی» و «پیشرفت» از جمله اهداف اصلی اقتصادی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: وابستگی جمعیتی ایران به فروش نفت خام با پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست و به یک‌نهم کاهش یافته است؛ همچنین در خصوص مسأله خودکفایی در غذا، 90 درصد مواد غذایی در داخل کشور تولید می‌شود.

واقعیت تحریم ها به خوبی گفته نشده است

عبدالملکی با اشاره بهشاخص رفاه عمومی در ایران اذعان داشت: سرانه شاخص رفاه عمومی مردم ایران نسبت به پیش از انقلاب به شش برابر و به پنج و نیم تا شش رسیده و ضریب جینی از 0.5 به زیر 0.4 رسیده است.

وی با بیان این که نیمه‌های خالی لیوان را هم می‌بینیم، تصریح کرد: البته همچنان وابستگی داریم، بیش از شش میلیون بیکار واقعی در کشور داریم، بیش از 70 درصد مردم تحت فشار جدی تورم هستند؛ پس از 60 سال تولید خودرو، هنوز یک خودروی درخور مردم ایران تولید نشده است.

این اقتصاددان عنوان داشت: واقعیت تحریم ها به خوبی گفته نشده است؛ ۸۰ درصد تحریم‌ها داخلی و ۲۰ درصد تحریم ها خارجی است که اقتصاد مقاومتی باید این دو تحریم را از بین ببرد.

وی تأکید کرد: روش شکستن تحریم‌های خارجی از طریق اقتصاد مقاومتی با روش کنونی دولت برای شکست تحریم‌ها بسیار متفاوت است؛ اگر تحریم‌های داخلی را از بین ببریم، تحریم‌های خارجی به طور کلی از بین خواهد رفت.

از نظر خارجی‌ها تحریم خارجی‌های تیر خلاص است

وی با اشاره به خسارت‌های که از تحریم‌ها به آمریکا و اتحادیه اروپا رسیده است، افزود: از نظر خارجی‌ها تحریم خارجی‌های تیر خلاص است و آن‌ها امید به تحریم های داخلی بسته‌اند.

عبدالملکی گفت: مبنای تعارض امریکا و انقلاب اسلامی یک رویارویی تمدنی عمیق و طولانی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: : روند پیشرفت در عمر انقلاب اسلامی وابسته به ارکان تمدن نوین اسلامی با سه شاخه فرهنگ، اقتصاد و علم است؛ ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اقتصاد انقلاب نکردیم.

وی یادآور شد: با روند فعلی جایگاه اقتصادی ما تا سال 2050 از رتبه 18 دنیا به رتبه 25 افت خواهد کرد؛ تولید ملی ایران در سال 96 حدود هزار و 640 میلیارد دلار بوده که ناشی از رشد کشاورزی و صنایع وابسته، فرآوری نفت و گاز و دیگر موارد بوده است.

عبدالملکی اظهار داشت: استفاده از ابزارهای «نفوذ»، «تحریم» و «مذاکره» الگوی نبرد اقتصادی آمریکا با جمهوری اسلامی است؛ باید اعتراف کنیم که آمریکایی‌ها با مذاکره توانستند در دیوار بتنی انقلاب اسلامی نفوذ ایجاد کنند.

وی افزود: تحریم‌های نفتی، بانکی، کشتیرانی و کالایی از سال 89 به تحریم‌های فلج‌کننده تبدیل شد و دلیل نخست آن مسأله بیداری اسلامی در جهان اسلام بود؛ دلیل دیگر آن آشوب‌های سال 88 بود که دشمن نظام را به لب پرتگاه رساند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه از نظر اقتصادانان غربی تحریم‌ها نمی‌تواند ایران را فلج کند، اذعان کرد: اقتصاد ایران بسیار بزرگ و پر ظرفیت است و مردم ایران پر تلاش، پرتوان و خلاق هستند از این رو اقتصاددانان غربی بر این باورند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2012 که اوج تحریم‌ها علیه ایران بود، یکی از مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اقتصاد ایران در مقابل تحریم‌ها شکست نخواهد خورد؛ آمریکایی‌ها در شدت اعمال تحریم‌ها علیه دچار خطای محاسباتی شدند.

وی اضافه کرد: «گران‌فروشی»، «احتکار» و «کیفیت بد محصولات» جزو تحریم‌های داخلی است که تولیدکنندگان علیه مردم اعمال می‌کنند و «نخریدن کالای ایرانی با کیفیت و با قیمت مناسب» جزو تحریم‌هایی است که مردم علیه تولیدکنندگان اعمال می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این که «احتکار» منجر به قحطی، تورم و بیکاری می‌شود، اذعان داشت: «برندگرایی»، «قرار گرفتن تحت تأثیر تبلیغات» و «غفلت» از جمله معضلاتی است که مردم ایران دچار آن می‌شوند.

وی با بیان این که «عدم تخصیص عمده تسهیلات به تولید» تحریم بانک علیه تولیدکنندگان محسوب می‌شود، ادامه داد: «واردات بی‌رویه»، «بدهی به بخش خصوصی» و «بروکراسی معیوب» جزو تحریم‌های دولت علیه تولیدکنندگان است.

«نمی‌توانیم» کلیدواژه نفوذ دشمن در جنگ اقتصادی است

عبدالملکی متذکر شد: «فساد»، «سیاسی‌کاری» و «بی‌کفایتی» جزو تحریم‌های مدیران علیه مردم محسوب می‌شود؛ براساس تحقیقات انجام‌شده،بین پنج تا هفت درصد از 25 هزار مدیر در جمهوری اسلامی فاسد هستندکه این میزان قابل قبول نیست.

وی با بیان این که فتنه سال 88 تحریم جریان‌های سیاسی علیه مردم ایران بود و جزو تحریم‌های داخلی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد:خسارت اقتصادی فتنه 88 به جمهوری اسلامی بیش از 100 میلیارد دلار و معادل فروش دو سال نفت ایران بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان این که باید فرهنگ مصرف را درست کنیم، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای تلاش برای رفع تحریم‌های داخلی است؛«نمی‌توانیم» کلیدواژه نفوذ دشمن در جنگ اقتصادی است.

وی با بیان این کهتورم و بیکاری دو معضل اصلی اقتصاد کشور است، تصریح کرد: سیر صعودی قیمت دلار از دی ماه 96 و تشدید سرعت افزایش آن در بهار 97، قیمت سایر دارایی‌ها افزایش یافت و تورم کلی در تولید و مصرف تشدید شد.

عبدالملکی ادامه داد: افزایش نسبی هزینه تولید، عوامل روانی و توهم افزایش قیمت‌ها از جمله دلایل تأثیر افزایش قیمت دلار بر تورم و گرانی است؛ اقتصاد ایران دچار یک بیماری شده و به همین دلیل «تورم توهمی» باعث تورم واقعی می‌شود.

دلایل مشکلات سال ۹۷ صفر درصد خارجی است

وی دلایل مشکلات سال ۹۷ را صفر درصد خارجی دانست و گفت: «خروج آمریکا از برجام»، «بازگشت تحریم‌ها» و «اعمال تحریم‌های جدید» جزو ریشه‌های توهمی معضل اقتصادی و «دلاریزه بودن اقتصاد ایران»، «شرطی شدن اقتصاد ایران نسبت به خبر تحریم» و «خلق نقدینگی سه برابری» از ریشه‌های واقعی معضلات اقتصادی سال 97 جمهوری اسلامی است.

نظریه‌پرداز اقتصادی تأکید کرد: اقتصاددانان ایرانی هنوز آمریکایی فکر می‌کنند و مسؤولان ایرانی هم هنوز آمریکایی سیاست‌گذاری می‌کنند؛ پاره شدن برجام پمپاژ یک خبر مأیوس‌کننده برای مردم بود و اقتصاد ایران را نسبت به خبر تحریم‌ها «شرطی» کرد.

وی با بیان این کهدولت طی پنج سال گذشته تلاشی برای دور زدن تحریم‌ها نداشت، ادامه داد: ذخایر خارجی در سال 97 به 4 برابر میزان قبلی رسید و حجم نقدینگی در سال 97 به عدد هزار و 600 رسید.

عبدالملکی با بیان این کهالگوی خلق پول در ایران بدون پشتوانه است، اذعان داشت: شبکه بانکی کشور حجم نقدینگی کل در اقتصاد را در سال 97 به بیش از هشت رسانده است؛ در یک فضای مسموم دلاریزه، خبر «بازگشت تحریم‌ها» یک چاشنی بود که انرژی ذخیره‌شده در یک بمب که همان «نقدینگی» بود را آزاد کرد.

آماده‌سازی شبکه فرماندهان جنگ نرم در بسیج اساتید

محمد باقرینیز در این نشست گفت: سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با رویکرد جدید تحول و اثربخشی برنامه‌ها، در مباحث راهبردی بصیرت‌افزایی حوزه جنگ نرم ورود کرده و نقش خود را به درستی تبیین کرده است.

رئیس بسیج اساتید استان اصفهان تصریح کرد: شبکه فرماندهان جنگ نرم آماده شده که امیدواریم از ظرفیت اساتید و هادیان سیاسی در جهت تبیین راهکارهای مقابله با استکبار استفاده شود.

وی افزود:بسیج اساتید با هدف انجام اقدامات معنوی، علمی، بصیرتی و کارهای زمین‌مانده فعالیت‌های خوبی داشته که امیدواریم این سلسله نشست‌ها در راستای اهداف مهم ثمربخش باشد.

جنگ اقتصادی آخرین تیر در کمان دشمن است

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پورنیز در این نشست تخصصی بیان کرد: مقام معظم رهبری چند سالی است که واژه جنگ تمام‌عیار اقتصادی را به کار می‌برند و از سال 89 که تحریم‌ها به طور جدی اعمال شد، رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که آمریکایی‌ها در جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شکست خواهند خورد.

نماینده ولی فقیه در مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین(ع) با اشاره به شکست دشمن در عرصه های امنیتی، فرهنگی، و نظامی تصریح کرد: به دلیل پیشرفت کمتر در مسایل اقتصادی دشمن به سراغ مسایل اقتصادی رفته است و این اخرین تیر در کمان دشمن است.

طالب پور در ادامه گفت: غفلت از اصل توطئه اقتصادی جایز نیست و باید راهکارهای عملی مقابله با جنگ اقتصادی را بدانیم؛ فشارها، تحریم‌ها و ضعف دستگاه‌های نظام از جمله مسائلی است که دشمن روی آن متمرکز شده است.

ویعنوان کرد: 20 تا 25 درصد علت مشکلات اقتصاد به تحریم‌ها بازمی‌گردد که عوامل دیگر بر این عامل سوار می‌شوند؛ امروز برخی از تحلیل‌گران اقتصادی فقط به دولت و مجلس هجمه دارند و به عوامل خارجی بی‌توجه هستند.

طالب‌پور بیان کرد: هدف ما در این نشست بررسی ابعاد خارجی مشکلات اقتصادی و طرح‌های دشمن برای جنگ اقتصادی است؛ دشمن در سال 97 موفق به اجرای تابستان داغ نشد و نتوانست در کشور آشوب ایجاد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی صاحب نیوز، تاریخ 20 دی 97، کد مطلب: 930722:www.sahebnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین