پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۵۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس روز گذشته وارد مدار شد و ١٢ تا ١٥ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید بنزین کشور افزود. اما این اتفاق، تنها یک خبر ساده نبود. معنی آن مبارزه با تحریم از طریق خودکفایی، ایجاد حاشیه امن در زمینه تأمین بنزین مصرفی کشور و حتی امکان صادرات است. همینطور ایجاد محلی برای مصرف میعانات گازی است که در فصل زمستان تولید آن اجنتاب ناپذیر است اما تحریم‌ها اجازه صادرات بدون محدودیت آن را نمی‌دهد.

شعار سال: ستاره خلیج فارس امروز می‌تواند ٣٦ میلیون لیتر بنزین یورو پنج یا ٤٥ میلیون لیتر بنزین معمولی تولید کند که اگر نبود، الآن ایران واردکننده بزرگ بنزین بود و قطعاً با ممنوعیت ناشی از تحریم‌ها دچار بحران جدی می‌شد.

توقف واردات بنزین از مهرماه

اگرچه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس روز گذشته در مدار تولید قرار گرفت اما با کمک فاز اول و دوم آن میزان واردات بنزین کشور در مهرماه امسال به صفر رسید. فاز اول آن دی ماه ٩٦ و فاز دوم خرداد ٩٧ به مدار تولید آمد.

اکنون علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش می‌گوید: «با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خلیج فارس، در هر فاز این پالایشگاه، ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو چهار یا ١٥ میلیون لیتر بنزین معمولی تولید می‌شود. به کمک این فاز‌ها میزان تولید بنزین کشور از مرز ١٠٥ میلیون لیتر در روز عبور کرد. حجم مصرف بنزین در ایران طبق آخرین برآورد ٨٧ میلیون لیتر در روز است. با این حساب حاشیه امن خوبی در زمینه تولید بنزین ایجاد شده است.»

او در حاشیه بازدید از پالایشگاه و در پاسخ به این سؤال که این حاشیه امن تا کی باقی خواهد ماند، می‌گوید: «اگر اصلاح الگوی مصرف صورت نگیرد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف در کشور، ١٥تا ٢٠میلیون لیتر در روز است. کافی است که هر سال یک جهش مصرف مانند سال‌جاری داشته باشیم، دوباره نیازمند واردات خواهیم شد.»

او درباره تبعات افزایش مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: «اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ١٤١٢، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ١٩٠ میلیون لیتر خواهد رسید. یعنی کمبود بنزین روزانه ١٩٠میلیون لیتر. اگر بخواهیم تفاوت تولید و مصرف را از طریق واردات جبران کنیم، با قیمت‌های فعلی به روزی ۱۰۰ میلیون دلار نیاز داریم.»

او از مردم می‌خواهد که مدیریت مصرف انجام دهند. البته معتقد است خودروسازان نیز باید به اصلاح تولیدات و ساخت خودروهای کم مصرف بپردازند و این موضوع باید به جد پیگیری شود.معاون وزیر نفت با انتقاد از مصرف بالای بنزین در کشور گفت: «در کجای دنیا با ٢٠ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود؟»

او همچنین درمورد استفاده از کارت سوخت می‌گوید: «استفاده از کارت سوخت زمانی معنا پیدا می‌کند که بنزین سهمیه‌بندی و دو نرخی شود. درحال حاضر که تصمیمی درمورد دونرخی شدن و سهمیه‌بندی گرفته نشده، استفاده از کارت سوخت توجیهی ندارد.»

فاز چهار ستاره در راه است

یک زمین خالی در حال ساخت در کنار سه فاز ستاره وجود دارد که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی محل احداث فاز ٤ پالایشگاه است.

اما در ادامه درباره زمان افتتاح فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادق آبادی توضیح می‌دهد: «فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به‌عبارت دیگر ١٢٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید این پالایشگاه اضافه می‌شود. همه تجهیزات این فاز هم آماده است اما درمورد اینکه چه زمانی افتتاح می‌شود، باید گفت زمانی که منابع مالی تضمین شده وجود داشته باشد، این فاز افتتاح خواهد شد.»

صادرات بنزین برای نخستین بار

اگر مصرف مدیریت شود، مازاد تولید بنزینی که امروز ایجاد شده، به ایران نیز فرصت حضور در بازار صادراتی بنزین را خواهد داد. صادق آبادی می‌گوید: «داریم به سمت صادرات حرکت می‌کنیم. این اتفاق یا از طریق قرارداد صورت می‌گیرد یا در رینگ بورس عرضه خواهد شد. این برنامه ما در سال‌جاری است.»

به گفته این معاون وزیر نفت دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مد نظر است که در حال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران، تاریخ انتشار 20 دی 97، کد مطلب: 440207، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
بنزین غیراستاندارد تولید میکنن بعدم میگن الودگی هوا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین