پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۶۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
قائم‌مقام سازمان شیلات ایران گفت: تاکنون صادرات کل کشور از محل فعالیت‌های شیلاتی ۳۵۰ میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که بیش از دو برابر سال گذشته است.

شعار سال: سیف‌اله حقیقی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ درصد این میزان صادرات به خوزستان اختصاص پیدا کند.وی افزود: میزان تولید هم در صید صیادی و هم در آبزی‌پروری در مجموع حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن است که از این بخش ۶۰ درصد آن به صید صیادی اختصاص دارد.قائم‌مقام سازمان شیلات ایران با اشاره به محدودیت صید در برنامه توسعه، اعلام کرد: امسال میزان آبزی‌پروری در کشور ۴۸۰ هزار تن بود که برنامه داریم به ۸۰۰ هزار تن برسانیم. سهم زیادی در افزایش تولید را پرورش ماهی در دریا دارد که از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و به شکل گسترده در کشور شروع شده است.

وی گفت: اگر صنعت پرورش ماهی به خوزستان وارد شود، کمک زیادی به جامعه صیادی می‌شود. با توجه به اعتباراتی که سال گذشته به شیلات خوزستان اختصاص یافته است، قول ادامه اعتبارات، یک جهش در محصولات شیلاتی خواهیم داشت. حقیقی با اشاره به رتبه اول خوزستان در ماهی‌های گرمابی اظهار کرد: خوزستان می‌تواند همین ظرفیت را در زمینه ماهی‌های خاویاری داشته باشد. در سال‌های گذشته این میزان رشد را درخصوص ماهی‌های خاویاری در خوزستان تصور نمی‌کردیم، ولی امروز مطمئن هستیم خوزستان از محورهای اصلی تولید خاویار و ماهی‌های خاویاری در کشور است. زمینه اشتغال بسیاری در این حوزه برای استان خوزستان وجود دارد. وی افزود: خوزستان با توجه به ساحلی بودن و امکانات صادرات محصولاتش می‌تواند نقش بیشتری را در تولید ماهی‌های خاویاری داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا پایان سال مراحل تصویب سند شیلات خوزستان طی شود.

استاندار خوزستان نیز با اعلام نارضایتی از عملکرد سازمان آب و برق استان درخصوص اجرای طرح پرورش ماهی در قفس، کوتاهی در اجرای این طرح را غیر‌‌‌قابل قبول دانست.غلامرضا شریعتی درخصوص عدم اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در استان اظهار کرد: چنین طرحی در استان‌های مجاور اجرا می‌شود اما در خوزستان شاهد لجبازی برای اجرای آن هستیم.وی با بیان اینکه این طرح در استان‌های لرستان، بوشهر و سد کارون چهار در حال اجراست، افزود: در آخرین جلسه قرار بود که طرح پرورش ماهی در قفس به‌صورت پایلوت در استان انجام شود اما باز هم این طرح به مرحله اجرا نرسید، این کوتاهی قابل قبول نیست و نباید اینگونه برخورد کرد.استاندار خوزستان گفت: متاسفانه با وجود اینکه هواشناسی بیش از ۲۰ بار اعلام کرد که پاییز امسال در خوزستان شاهد بارندگی‌های خوبی خواهیم بود، ولی سازمان آب و برق با اصرار و تاکید بارها گفته که پاییز خشک و بی‌آبی خواهیم داشت.

شریعتی ادامه داد: در چنین شرایطی باید همه خوزستان را تعطیل کرد و فقط سازمان آب و برق فعال باشد؛ چرا با تاکید اعلام می‌کنند که طرح پرورش ماهی در قفس برای استان خوب نیست، ولی در سایر استان‌ها کار در حال انجام است.رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار سند توسعه شیلات خوزستان وجود ندارد.امید حاجتی اظهار کرد: در سند توسعه شیلات خوزستان که در حال تدوین است به دنبال شاخص‌های کمی صرف نیستیم ولی شاخص‌های کیفی بسیار مورد توجه قرار دارد.وی افزود: اجرای پرقوت این سند مستلزم این است که در تمام مراحل تدوین و تصویب نهایی نظرهای تمام دستگاه‌های ذی‌ربط اخذ و تعامل خوبی در این زمینه صورت بگیرد تا برای اجرا با مشکلی مواجه نشویم. حاجتی با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سند گفت: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این سند معرفی شوند تا مراحل بعدی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان اظهار کرد: درخصوص ملاحظات اجرایی شدن این سند به ویژه اینکه در مراحل مختلف با کمترین مخاطرات در پرورش ماهی و سند توسعه شیلات خوزستان مواجه شویم، باید اقدامات لازم از قبل انجام شود. حاجتی گفت: برای اختلاف نظرهای پیرامون پرورش گونه تیلاپیا باید با همکاری کمیته‌های منتخب تحقیقات و پژوهش را انجام و بعد از اجرایی شدن طرح به‌صورت پایلوت نتایج را اعلام کنند. وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار سند توسعه شیلات خوزستان نداریم و برخی یافته‌ها نیز همزمان ارائه شده و کارهای لازم را پیش برده‌ایم.

حاجتی اظهار کرد: بدون تردید وظایف بخشی معینی برای سازمان‌های مختلفی که در این جلسه حضور دارند درنظر گرفته شده است و باید بخشی‌نگری‌ها را کنار بگذارند چون کارگروه تشکیل شده تا نگاهی جامع برقرار و اقدامات با روحیه تعاملی انجام شود.همچنین مدیرکل شیلات خوزستان نیز گفت: تخلیه حجم بالای پساب‌های نیشکر برای زمین‌های همجوار همچون کشاورزان و شهرک‌های صنعتی مشکل ساز شده است.نبی‌الله خون‌میرزایی با اشاره به کاهش پرورش ماهی گرمابی و میگو اظهار کرد: میزان تولیدات فعلی در سال جاری با توجه به کمبود آب موجود رقم خوبی است. وی تداوم در تولید را یکی از دستاوردهای اداره کل شیلات خوزستان در سال جاری برشمرد و افزود: پرورش ماهی و میگو در استخرهای خاکی با استفاده از پساب در نیشکر میرزا کوچک خان و پرورش این آبزیان در استخرهای بتنی در نیشکر دهخدا تجربه خوبی برای اداره کل شیلات خوزستان در سال جاری بود.

خون میرزایی اظهار کرد: راه‌اندازی مرکز آموزشی شیلات در اروندکنار، برگزاری دوره‌های متعدد با حضور مدرسان خارجی برای بهره‌برداران و همچنین تامین تسهیلات صندوق توسعه ملی برای فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان از دیگر اقدامات انجام شده بود. مدیرکل شیلات خوزستان کلنگ‌زنی پرورش ماهی در اندیکا، کلنگ‌زنی طرح زیرساخت‌های یک مجتمع پرورش ماهی در هندیجان و لایروبی کانال‌های آبرسانی مجتمع‌های پرورش ماهی آبادان را از دیگر اقدامات این اداره برشمرد و گفت: تداوم ساخت اسکله آبادان به‌عنوان یکی از اسکله‌های ملی با تامین اعتبار از سوی شیلات کشور از دیگر اقدامات اداره کل شیلات خوزستان است که پیشنهاد شده تا با همکاری تامین مالی منطقه آزاد کاربری آن به صیادی و تفریحی تغییر پیدا کند. وی ادامه داد: پرورش ماهی در بندهای خاکی منابع طبیعی با توجه به بند هفت مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی استان و امضای تفاهم‌نامه بین سازمان جنگل‌ها و مراتع با شیلات، صدور مجوز تامین آب برای مجتمع هزار متری هندیجان و همچنین بهسازی خور دورق شادگان نیز جزو اقدامات این اداره کل هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 24 دی 97، شماره: 3485778


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین