پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
متاسفانه این نوع قراردادهای موقت و شرکتی در اوج سالهای حاکمیت جریان اصلاحات دهه هفتاد و نیمه اول دهه هشتاد که داعیه جامعه مدنی و برابری و عدالت شان گوش فلک را کر کرده بود آن هم با دستور رئیس جمهور وقت در سطح وزارتخانه و ادارات و نهادها اجرا شده است و دهها هزار نیروی کار قربانی این سیاست غیر اصولی شده اند.

شعار سال:نیروهای شرکتی یا کارکنان قرارداد موقت، موضوعی است که در سالهای اخیر زیاد به گوش خورده است نیروهای شرکتی که به اصطلاح برادران ناتنی کارمندان رسمی ادارات و نهادها هستند همواره در شرایط سخت کاری و نابرابری قرار دارند که هر انسان دلسوزی را به تامل و واکنش وا می دارد ! فرض کنید در اداره ای مشغول به فعالیت هستید با دو نوع قرار داد کاری مواجهه میشوید یکی، کارمندان رسمی و پیمانی و دیگری نیروی شرکتی در حالی که در میزان ورود و خروج و ساعات کاری و نوع فعالیت و خدمات در شرایط یکسان و برابر قرار داشته و پاسخگو هستند، اما از حقوق و مزایای یکسان و برابر برخوردار نیستند. کارکنان رسمی و پیمانی ادارات از اضافه کاری، حق ماموریت، بن کالا و خدمات رفاهی و سایر موارد بهره مند هستند اما نیروی شرکتی ضمن عدم برخورداری از مواهب و مزایای اعلام شده باید طوری کار کند که شیشه احساس مدیران و کارکنان رسمی خدای ناکرده ترک بر ندارد!!! و از قضا باید بیشتر و بهتر کار کنند، در حالی که این ماجرا بوی آپارتاید اداری و نابرابری حقوق کار را در اذهان تداعی می سازد!!

قرار دادهای موقت کار ، اساساً برای کارهائی با ماهیت موقت و مقطعی تهیه و تدوین شده اند نه برای کارهای دائمی و بلند مدت، که قاعدتاً نیاز به کارمندان با قراردادهای بلند مدت رسمی و پیمانی دارند.
متاسفانه این نوع قراردادهای موقت و شرکتی در اوج سالهای حاکمیت جریان اصلاحات دهه هفتاد و نیمه اول دهه هشتاد که داعیه جامعه مدنی و برابری و عدالت شان گوش فلک را کر کرده بود آن هم با دستور رئیس جمهور وقت در سطح وزارتخانه و ادارات و نهادها اجرا شده است و دهها هزار نیروی کار قربانی این سیاست غیر اصولی شده اند ادارات و نهادهائی که نیاز به نیروهای دائمی و بلند مدت داشتند به یکباره با این سیاست دیکته شده از سوی مقامات ما فوق اقدام به جذب نیروی های شرکتی نموده اند که در این میان تعداد زیادی از جوانان فارغ التحصیل کارشناسی و کاردانی نیز به دلیل بحران بیکاری تن به این قراردادهای ناعادلانه داده اند.
این روند ادامه داشت تا اینکه در دولت های نهم و دهم با دستور آقای احمدی نژاد رئیس جمهور وقت موضوع کارکنان شرکتی ادارات و دستگاههای اجرائی مورد توجه قرار گرفت و تا حدودی از آلام و رنجهای این نیروهای مظلوم کاسته شد و جمع کثیری از نیروهای شرکتی تبدیل قرار داد شده اند و با تعیین ضرب الاجل بخشی از نیروهای شرکتی به عنوان پیمانی و رسمی از این وضعیت رقت بار خارج شده اند.که البته دست های پنهان و پیدای جریانات فرصت طلب اجازه ندادند این روند به مرحله مطلوب برسد که در نتیجه آن هنور این رسم برده داری نوین در حال اجرا است.

چرا باید بین کارمندان و کارکنان ادارات بدلیل نوع قراردادهای اعمال شده این اندازه تبعیض و نابرابری باشد؟
چرا باید نیروهای شرکتی قربانی سیاست های ناکارآمد و پوسیده با فقدان امنیت شغلی روبرو شوند؟ در حالی که دیگر نیروهای پیمانی و رسمی از موقعیت و جایگاه برتری برخوردار بوده و هیچ نگرانی نداشته باشند؟!
اگر کاستی و کمبود هست باید برای همه باشد اگر رفاه و امنیت هست باید همه از آن برخوردار باشند نمی شود با نیروهای شرکتی مثل دوران جاهلیت به شکل برده های بی حقوق رفتار کرد؟!
و سخنی با وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی!

کارکنان شرکتی برده عصر کهن نیستند، آنها هم دارای حق و حقوق هستند نمی شود با آنها مثل شهروندان درجه دو رفتار کرد آقای وزیر اگر خودتان توانستید یک لحظه شرایط کاری ناعادلانه این نیروها را تحمل کنید؟ آنوقت سر بر بالین بگذارید و آسوده بخوابید؟

چگونه وجدان شما رضایت می دهد عده ای از انسان ها در اوج بی عدالتی و بحران کاری و نگرانی فقدان امنیت شغلی بسر ببرند و شما در مانیفستهای حزبی و سیاسی خود با کلمات قصار از عدالت و امنیت و برابری حرف بزنید؟!
امید است این مطالب که حرف دل تعدادی زیادی از نیروهای شرکتی و قرارداد موقت هست تلنگری بر وجدانهای خفته بعضی ها باشد تا صرفاً در سخنرانیها و محافل فقط حرف از برابری و برادری نزنند!!

در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري ماز، تاریخ انتشار سه شنبه 21 مهر 1394، كد مطلب: -: www.maznews.ir


نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین