پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح طلب و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه هیچ نظام انتخاباتی نیست که موارد منفی نداشته باشد، می گوید: قطعا این نظام انتخاباتی استانی هم همین است و تبعات منفی هم دارد. ولی ما باید ارزیابی کنیم و ببینیم مزایای آن بیشتر است یا معایبش؟ من فکر می کنم که در این شرایط و سیستمی که در کشور ما بوجود آمده، به دلیل نبود دیدگاه ملی، نیاز داریم که نظام استانی شدن انتخابات را پیش ببریم؛
شعارسال: سیاوشی درباره طرح استانی شدن انتخابات مجلس که کلیات آن در صحن علنی تصویب شده، گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که در حال حاضر همه در مجلس به نوعی با آن همه مواجه شدند و مشکل را درک کردند، این است که به جای دیدگاه ملی درباره موضوعات، بخشی نگری می شود.

او ادامه داد: مجلس علی رغم این که ترکیبی از نمایندگان شهرها و اقوام مذاهب مختلف است، اما در نهایت قرار است محلی برای به اجماع بر سر طرح ها، بودجه و لوایح باشد. در واقع مواردی که در حوزه قانون گذاری و نظارت طرح می شود، باید در جهت منافع ملی دیده شود.

سیاوشی افزود: ما قبل از انقلاب بحث آمایش ملی را داشتیم؛ اما اکنون به دلیل نبود یک سند توسعه ملی، این دیدگاه هر روز تضعیف می شود؛ به طوری که این موضوع هر ساله در بودجه دیده و میلیاردها تومان هزینه می‌شود ولی هنوز چیزی از آن ندیده ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: به دلیل نبود این سند، دیدگاهی که توسعه به نفع کشور و مصالح مردم، با کمترین هزینه و کمترین هدر رفت منابع اعم از انسانی و مالی باشد، دیده نشده است.

او افزود: بیش از 2 هزار و 500 پروژه یا بیشتر وجود دارد که کلنگ زده شده اما طی سالها 20، 25 یا 40 درصد کار آنها انجام شده به طوری که هم اکنون دولت گفته است که تلاش می کند پروژه های بالای هفتاد درصد را به پایان برساند.

او با اشاره به بودجه ای که برای چنین پروژه هایی در نظر گرفته می شود، گفت: بسیاری از اینها صرفا برای این است که کسی بتواند رأی مردم منطقه را جلب کند؛ بنابراین این پروژه ها کلنگ خورده و نیمه تمام مانده.

سیاوشی در ادامه تصریح کرد: صرفا مسئله کلنگ زنی مطرح نیست؛ باید دید اصلا برای این پروژه ها، نیازسنجی و جانمایی شده؟ در واقع آن آمایش اتفاق افتاده است؟ و چنین پروژه ای برای آن شهر ضرورت دارد؟

او با بیان اینکه هیچ نظام انتخاباتی نیست که موارد منفی نداشته باشد، گفت: قطعا این نظام انتخاباتی استانی هم همین است و تبعات منفی هم دارد. ولی ما باید ارزیابی کنیم و ببینیم مزایای آن بیشتر است یا معایبش؟ من فکر می کنم که در این شرایط و سیستمی که در کشور ما بوجود آمده، به دلیل نبود دیدگاه ملی، نیاز داریم که نظام استانی شدن انتخابات را پیش ببریم؛

او درباره معایب این طرح نیز گفت: این موضوع که ممکن است افراد مستقل نتوانند در این سیستم رأی آوری موفقیتی داشته باشند، درست است اما در عین حال باید گفت هنوز نظام حزبی در کشور شکل نگرفته است. به همین دلیل، صرفا احزاب نیستند که قرار است انتخابات استان ها در آنها برگزار شود. تشکل های صنفی مختلفی وجود دارند که تلاش می کنند نماینده ای را برای دفاع از منافع خود، به مجلس بفرستند. واقعیت آن است که این تشکل های صنفی در این چارچوب نظام انتخاباتی می‌تواند موفق باشد.

او با اشاره به دلایل مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس ادامه داد: یکی از دوستان می‌گفت در این طرح هدررفت بودجه داریم و لابی می‌شود؛ از ایشان سوال کردم یعنی الان وضعیت عالی است؟ نه لابی داریم، نه بودجه های میلیاردی برای انتخابات داریم و هیچ کدام از اینها وجود ندارد؟ و صرفا به محض اینکه استانی شدن انتخابات اتفاق بیفتد شاهد لابی و هدررفت بودجه و ... خواهیم بود؟

سیاوشی ادامه داد: فکر میکنم این طرح می تواند یک اتفاق خوب برای کشور باشد. البته به شرط آن که به اندازه‌ کافی کارشناسی شود. در صحن علنی مجلس سوالات و مواردی وجود داشت که به نظرم خوب بود که طرح به کمیسیون بازگردد و و باز هم نظرات تخصصی روی آن اعمال شود.

او با اشاره به لایحه نظام انتخاباتی دولت گفت: اطلاع داده اند که این لایحه هم به اتمام رسیده و در راه مجلس خواهد بود؛ اما باید ببینیم که این طرح می‌تواند سریعتر به انجام برسد یا لایحه انتخاباتی مذکور از طرف دولت ارسال خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 26 دی 1397 ، کدخبر: 452895 ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین