پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران معتقد است از زمانی که ذخیره سازی میوه شب عید آغاز شده نرخ پرتقال به یکباره در بازار بالا رفته و مدیریت درستی در این زمینه وجود ندارد ضمن آنکه دورریز میوه شب عید هم کم نیست.
شعارسال: روز گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی این اطمینان را به مردم داد که مشکلی در بازار میوه شب عید وجود نخواهد داشت؛ استناد او به پر کردن انبارها در چند استان مختلف کشور بود. فعالان بازار میوه گفته‌اند با آغاز ذخیره‌سازی میوه، قیمت‌ها به یکباره افزایش یافته است. برخی از این فعالان معتقدند روش دولت در ذخیره‌سازی میوه، راه به جایی نخواهد برد زیرا تنها کسانی که از آن سود می‌برند، افرادی هستند که از رانت واردات استفاده می‌کنند.

علی متبحری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران به رویداد۲۴ گفته درحال حاضر میزان تولید پرتقال فراوان است قیمت آن هم از ۱۷۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان نرخ‌گذاری شده بود اما از زمانی که ذخیره‌سازی میوه شب عید آغاز شده نرخ پرتقال به یکباره در بازار بالا رفته است و هم اکنون بهای آن به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

او گفته هیچ مدیریت صحیحی در این بخش وجود ندارد و افرادی که برای ذخیره‌سازی میوه اقدام می‌کنند، اکثرا بار درجه دو را به قیمت درجه یک تهیه و عرضه می‌کنند.

تبحری ادامه می‌دهد: دو سال پیش زمانی که پرتقال‌ها دچار سرمازدگی شد آقایان اقدام به واردات پرتقال از مصر کردند، هر چه فریاد زدیم این کار را نکیند صدایمان به جایی نرسید و با قیمت هنگفت پرتقال از مصر خریداری شد. زمان توزیع به قدری پرتقال زیاد بود که به کیلویی ۵۰۰ تومان رسیده بود و در نهایت نصف بار خراب شد و میزان دورریز آن هم کم نبود و مبلغ زیادی از جیب بیت المال هدر رفت.

او ادامه می‌دهد: رانت در بخش میوه کم نیست؛ ضمن آنکه افرادی که اقدام به ذخیره‌سازی میوه شب عید می‌کنند هم بیلان کاری ارائه نمی‌دهند و خود عامل گرانی میوه شده‌اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران گفته قاچاق میوه استوایی هم همچنان ادامه دارد. البته در میدان تره بار و میدان مرکزی اجازه فروش ندارند و جلوی آن گرفته می‌شود، اما برخی از دلال‌ها، میوه‌های استوایی را زیر بار‌های دیگر خود از لب مرز و از دوبی با ماشین قاچاق می‌کنند و پس از بسته بندی به سوپر مارکت‌های بالای شهر می‌فروشند.

او ادامه می‌دهد: برخی از میوه‌ها نظیر موز با دلار رابطه مستقیم دارد و پس از تغییرات قیمتی نرخ آن هم افزایش پیدا کرد و قیمت کیوی هم به دلیل صادرات زیاد آن به کشور‌های افغانستان، پاکستان، عراق و هندوستان تغییر زیادی داشت.

تبحری می‌گوید: نرخ میوه‌ها در میدان تره بار کف، سقف و ممتاز دارد به عنوان مثال؛ انار از ۴ هزار تومان تا ۹ هزار تومان، پرتقال جنوب از ۵ تا ۹ هزار تومان، پرتقال شمال از ۱۵۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان، سیب زرد از ۴ هزار تومان تا ۹ هزار تومان، سیب قرمز از ۳ تا ۹ هزار تومان، کیوی از ۴ تا ۹ هزار تومان و نارنگی معمولی نیز از ۳ تا ۶ هزار تومان متغیر است.

عنایت اله بیابانی قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: وضعیت تولید مرکبات امسال مناسب بوده و نرخ‌ها هم چندان افزایشی نداشته است و در باغات پرتقال از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رود که با سورت کردن و چیدن آن به ۳ هزار تومان خواهد رسید.

او با بیان اینکه ذخیره سازی‌ها در دست انجام است، ادامه می‌دهد: آنچه برای امسال در نظر گرفته شده است با توجه به سهمیه باغداران تامین میوه شب عید بر عهده تعاونی‌ها خواهد بود آن‌ها نیز با توجه به تجربه خوبی که دارند موفق عمل خواهند کرد.

بیابانی می‌گوید: تولید پرتقال امسال در سطح استان مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که در سطح کشور به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد و میزان ذخیره آن هم بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تن در سال متغیر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 26 دی 1397 ، کدخبر: 162152 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
من به عنوان یک کشاورز همیشه قدردان سازمان تعاون روستایی بودم به نظرم با وجود این سازمان میزان دلالی ها کم تر شده و این موضوع هم به نفع کشاورز بوده و هم مصرف کننده واقعی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین