پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران از ابلاغ دستورالعمل رسیدگی و نظارت بر وضعیت حقوق کارگران پیمانکاری خبر داد و تأکید کرد: اگر پیمانکاران این بخش نامه را اجرایی نکنند قراردادشان فسخ می‌شود.

شعار سال: سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده است و در سریع‌ترینزمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

شهروندان در"فارس من"خواستار"پیگیری مشکلات کارگران شرکتی شهرداری ها شدند."

هموطنان عنوان کردند«متاسفانه قرارگرفتن کارگران زیرپوشش پیمانکار در شهرداری‌هاوضعیت بسیار بغرنجی به بار آوردهکه دامن خانواده هارو هم گرفته لذا با توجهبه وضعیت موجود پیشنهاد می شود ضمن قراردادی کردن کارگران دراین اوضاع نامساعد، از بار فکری آنها کم گردد. متاسفانه پرداخت پول به پیمانکاران توسط شهرداری ها و همچنین پیمانکاران به کارگران دچار وقفه های چندماهه شده است که دراین اوضاع و احوال با کم لطفی مسئولین دچار مشکلات بیشتری هم شده است.»

ابراهیم شیخ معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران از ابلاغ دستورالعمل رسیدگی و نظارت بر وضعیت حقوق کارگران پیمانکاری حجمی شهرداری تهران خبر داد.

وی با بیان اینکه کارگران شهرداری تهران متأسفانه در معرض آسیب قرار دارند، گفت: برخی از این کارگران در حین خدمت دچار گازگرفتگی شده و یا اینکه بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

شیخ ادامه داد: این افراد به دلیل نگهداشت شهر مجبور هستند که خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را تمیز کنند و بعضاً در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بر اساس بازدیدهای متعددی که داشته‌ایم و با نحوه زیست و زندگی کاری آنها آشنا شدیم متأسفانه علی‌رغم مقررات و قوانین جاری در حق این کارگران اجحاف زیادی صورت گرفته است. به همین منظور تصمیم گرفتیم که بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانکاری را ابلاغ کنیم.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران افزود: به عنوان شهرداری تهران وظیفه قانونی و سازمانی در مورد این افراد نداریم چرا که آنها قراردادی با شهرداری ندارند اما وظیفه انسانی و اجتماعی ما ایجاب کرد که اقداماتی برای این کارگران که با پیمانکاران قرارداد دارند انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس این بخشنامه تمامی حقوق نیروی پیمانکاری حفظ می‌شود، گفت: پیمانکاران ملزم به عقد قرارداد کار و توزیع نسخه قرارداد به کارگر، کارفرما و اداره کار و امور اجتماعی هستند و ما موظف هستند مزایای قانونی متعلقه به قراردادها اعم از دستمزد، حق مسکن، بن کالا و ... را مطابق با قانون کار و تأمین اجتماعی پرداخت کنند. بعضاً حقوق این افراد به دلیل اینکه هیچ مستنداتی برای همکاری نداشتند ضایع می‌شد. شاهد بودیم تعداد زیادی از کارگرانی که به کار گرفته می‌شدند متأسفانه حقوق و مزایای دریافتی آنها پایین‌تر از حداقل حقوق قانون کار بوده است.

شیخ اضافه کرد: بر اساس این ابلاغیه پیمانکاران موظف هستند که حساب بانکی در بانک شهر جهت پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، ارائه فیش حقوقی در تاریخ معین و به صورت ماهیانه و ارائه لیست پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به کارفرما شوند.

به گفته معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران، پیمانکاران باید توانایی تأمین حداقل دو ماه پرداخت حقوق و دستمزد کارگران تحت پوشش را داشته باشند و در صورت تأیید صورت وضعیت و عدم پرداخت حقوق و دستمزد کارگران تحت پوشش پیمانکار در موعد مقرر ماهیانه کارفرما از جانب پیمانکار مجاب است حقوق و دستمزد کارگران تحت پوشش پیمانکار را از محل صورت وضعیت‌های مالی تأیید شده و یا از محل تضامین حُسن انجام کار پرداخت کند.

وی تأکید کرد: هر کسی که به نوعی با شهرداری در ارتباط است مشمول این قرارداد می‌شود و هر واحد سازمانی در شهرداری هر نوع قرارداد حجمی و پیمانی که دارد باید این بخشنامه را رعایت کنند.

شیخ با تأکید بر این موضوع که اگر کارگران کار اضافی انجام می‌دهند پیمانکار موظف است بیمه و همه مزایای مستمر و غیرمستمر را محاسبه و پرداخت کنند و هر ماه 23 درصد حق کارفرما را به شعب تأمین اجتماعی پرداخت کنند.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که پیمانکاران بر اساس مقررات نباید اتباع خارجی فاقد پروانه کار را به کارگیری کنند، گفت: مسئولیت عدم رعایت مقررات مربوطه بر عهده پیمانکار است.

وی با بیان اینکه پیمانکاران باید اسامی کارگران شاغل خود را به کارفرما ارائه کنند، گفت: با انجام این کار جلوی کارگران نامرئی گرفته می‌شود. به عنوان مثال پیمانکاری در لیست خود اعلام می‌کند که صد کارگر مشغول به کار هستند در حالی که این طور نیست و تعداد کمی کارگر دارد و جالب است که حتی حقوق همان اندک کارگر را هم پرداخت نمی‌کنند.

شیخ در پاسخ به این پرسش که اگر پیمانکاران به این تعهدات عمل نکنند چه اتفاقی رخ می‌دهد، گفت: قرارداد آنها فسخ و در لیست سیاه پیمانکاری قرار می‌گیرد.

معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری تهران همچنین تأکید کرد: بر اساس این ابلاغیه پیمانکار باید ضوابط فنی و بهداشتی کار را ایجاد کند و در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ضمن انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت فرد حادثه‌دیده نسبت به ثبت گزارش حادثه در دفتر ویژه حوادث کار اقدام کرده و فرد حادثه‌دیده را به اولین مرکز خدمات درمانی منتقل و بعد از آن تمامی اقدامات توسط شرکت شهر سالم انجام می‌شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 27 دی 97، کد مطلب: 13971007000237:www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین