پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۵۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
جای تاسف دارد که هنوز هم ابعاد بسیاری از جنایات وحشیانه داعش و مظلومیت و رشادت رزمندگان جبهه مقاومت برای مردم ما و حتی مردم جهان روشن نشده است.چرا؟! چون هنوز در بعد رسانه و هنر، آثار قابل توجه و در مقیاس مخاطب جهانی تولید نشده است.داعش افول کرده است و همه ما به راحتی، همه چیز را فراموش کرده ایم! گویی خوابی بود تلخ، که به پایانی خوش رسید و باید فراموش کرد!
شعارسال: فیلم تحسین شده (Dunkirk((2017، اثر «کریستوفر نولان»، بخشی از وقایع جنگ جهانی دوم را روایت می کند. نکته عجیب و جالب فیلم، پرداخت حماسی و روایت جذاب نولان از عقب نشینی بزرگ نیروهای متفقین در سال 1940 به سمت سواحل انگلیس می باشد.در این فیلم به مدد نویسندگی و کارگردانی هنرمندانه، شکست و فرار سربازان انگلیسی و فرانسوی از مقابل ارتش قدرتمند آلمان به شکل یک حماسه بزرگ و شجاعت تاریخی تصویر شده است.در انتهای فیلم یکی از سربازها که در این عقب نشینی بزرگ جان سالم به در برده است، وقتی استقبال گرم انگلیسی ها از سربازان را می بیند، با تعجب می گوید:«مگر ما قهرمان هستیم؟!».پیرمرد بریتانیایی به سرباز پاسخ می دهد:«همین که از مهلکه آلمانی ها جان سالم به در برده اید، برای ما قهرمان هستید!».

سال 2014، وسعت سرزمین های تحت اشغال داعش، شاید هم اندازه چندین کشور اروپایی بود.جنایات، توحش و قتل عام های وحشتناک داعش هم چیزی نیست که بتوان به راحتی آنها را فراموش کرد. از طرف دیگر ماهیت نیروهای مبارزه کننده با داعش هم در غالب مواقع به شکل مردمی، دفاعی و مظلومانه بوده است.با این حال جای تاسف دارد که هنوز هم ابعاد بسیاری از جنایات وحشیانه داعش و مظلومیت و رشادت رزمندگان جبهه مقاومت برای مردم ما و حتی مردم جهان روشن نشده است.چرا؟! چون هنوز در بعد رسانه و هنر، آثار قابل توجه و در مقیاس مخاطب جهانی تولید نشده است.داعش افول کرده است و همه ما به راحتی، همه چیز را فراموش کرده ایم! گویی خوابی بود تلخ، که به پایانی خوش رسید و باید فراموش کرد!

دیروز که با دختر پنج ساله ام تکرار سریال «پایتخت5» را می دیدیم، باز فهمیدم حتی داعش کاریکاتوری آن سریال هم، خوف به جان بچه ها و شاید برخی بزرگترها می اندازد.هانیه خیره به آرتیست بازی «نقی معمولی» شده بود و من به یاد «عباس جوما» بغض کرده بودم.رزمنده قهرمان و ترک زبان عراقی که سالها در سپاه بدر برعلیه صدام جنگیده بود و بعد ظهور داعش هم، در استان کرکوک عراق گروه ضربتی برای مبارزه چریکی با داعشیان تشکیل داده بود و شده بود کابوس داعشی ها!.

رزمنده های عراقی تعریف می کردند که چند بار از عباس خواستیم که بی خیال حمله های شبانه شود و اینقدر خودش را به خطر نیاندازد.جواب جالبش، همیشه در گوشم زنده است: «ما باید حتی شده با شهادت خودمان، ابهت داعش را بشکنیم تا مردم خوف شان از داعش بریزد و جرات جنگ پیدا کنند!».

شرحش را شنیده ام و یقین دارم هرکدام از عملیات های قهرمانانه «عباس جوما» و گروه کوچکش، استعداد یک فیلم بزرگ را دارد، و مگر شکست داعش جز با جانفشانی صدها و هزاران «عباس جوما»ی ایرانی،عراقی، لبنانی و افغانی حاصل نشد؟! حالا، حتی با اغماض از شکست ها و عقب نشینی ها و صرفا با احتساب حماسه ها، رشادت ها و پیروزی ها، حساب کنید ما چند فیلم و کتاب روایت نشده داریم؟!

لرزه بر جانم می افتد وقتی پنجاه سال بعد را تصور می کنم.روزهایی که فیلمهای هالیوود، داعش و جنگش را روایت می کنند و رامبوها و آرنولدهای آمریکایی، لشگریان داعش را تارومار می کنند! در روایتی که هالیوود راوی آن باشد، جایی برای شهیدان «عباس جوما» عراقی و «محمودرضا بیضایی» و «وحید نومی» و «حامد جوانی» هموطن ما نخواهد بود! پس جهاد هنرمندان ما، کی آغاز خواهد شد؟! تا کی به تماشای تکرار «پایتخت5» و «به وقت شام» بنشینیم؟! نکند دیر بجنبیم و سوژه داعش را هم از دستمان کش بروند!؟ خدا نکند!.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 29 دی 1397 ، کدخبر: 3971029057 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
سینمای ما باید بره هزارپا بسازه بیشتر از این نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین