پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
برخی فعالان فرهنگی و گردشگری کشور چین می گویند که اگر تخت جمشید در کشور خودشان قرار داشت به بهترین شکل از آن میراث‌داری و آن را سکوی پیشرفت کشورشان می کردند
شعارسال:آنها بر این باور هستند که اگر تخت جمشید در چین بود، در کنار بکارگیری تجهیزات مدرن از تک تک افرادی که برای بازدید به این محل می آیند نیز برای تبلیغات گسترده در سطح دنیا استفاده می کردند و تخت جمشید را به عنوان خانه فرهنگ خود می دیدند.

گروهی 21 نفره از فعالان فرهنگی، هنری اقتصادی وگردشگری کشور چین جمعه 28 دیماه 97 از مجموعه جهانی تخت جمشید بازدید کردند و در این رویداد فرهنگی محو شکوه این اثر تاریخی جهانی شدند که این مساله در سوالات و اظهارات آنها نمایان بود.
این گروه از فعالان فرهنگی و گردشگری کشور چین سوالی مشترک در خصوص چگونگی احداث این سازه عظیم را بیان می کردند که حکایت از جذب توجه آنها به بنای تخت جمشید و نحوه ساخت و معماری آن داشت.
در عصر کنونی صنعت گردشگری نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه هر کشوری دارد تا جایی که بسیاری از کارشناسان امر آن را صادرات نامرئی لقب داده اند و این صنعت در دهه‌های اخیر بعنوان منبع درآمد و ایجاد اشتغال به شدت مورد توجه کشورها قرار گرفته است.
نماینده فعالان فرهنگی و گردشگری کشور چین، در حین بازدید از مجموعه تخت جمشید سوالی که به گفته او ذهنش را مشغول کرده مطرح می کند و می گوید که عظمت و وسعت این مجموعه نشان از آن دارد که شاهان هخامنشی افرادی مرفه و تنها در فکر آسایش خود بوده اند و او وجود چنین فضای عظیمی برای زندگی را گواه این ادعا می داند.
این گفته در حالی مطرح شد که بنا به گفته هرودوت تاریخ نگار یونانی ،شهر پارسه بزرگترین و باشکوه‌ترین شهر زیر آفتاب و در دنیای باستان بوده است.
الواح گلی که در مرکز اسناد هخامنشی نگهداری می شده و مربوط به پرداخت حقوق کارگرانی بوده که تخت جمشید را بنا نهاده اند و همچنین نوشته های به جامانده از هرودوت نشان از آن دارد که مردم آن دوران که خارج از بنای تخت جمشید زندگی می کرده اند نیز در رفاه نسبی به سر می بردند و حقوقشان رعایت می شده است.
این بنا به این دلیل باشکوه ساخته شده که محل اجرای مراسمات مناسبتی مانند نوروز بوده است همانگونه که در عصر کنونی نیز بخش های تشریفاتی هر بنا باشکوه‌تر از سایر محل ها ساخته می شود.

**
تخت جمشید باید بیشتر به جهانیان معرفی شود 

نماینده هیات فرهنگی و گردشگری چین و رئیس موسسه فرهنگی گووو جیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: به نظر من تخت جمشید مکانی است که همچنان باید بصورت پیوسته کنکاش شود و جزئیاتی بیشتری درباره آن کشف شود.
تیان ین یو در پاسخ به این سوال که اگر بنای تخت جمشید در چین قرار داشت مردم این کشور چگونه از آن میراث داری می‌کردند؟ گفت: نباید به تخت جمشید به عنوان یک اثر تخریب شده نگاه شود بلکه باید این مجموعه یک سکو قلمداد شود چون می توان از تک تک افرادی که برای بازدید به این محل می آیند برای تبلیغات گسترده در سطح دنیا استفاده شود.

** تخت جمشید به کتابخانه‌ای مدرن نیاز دارد 

رئیس موسسه فرهنگی گووو جیان کشور چین ادامه داد: باید تخت جمشید به عنوان خانه فرهنگ و مجموعه ای فرهنگی دیده شود بگونه ای که لازم است در این مجموعه کتاب و کتابخانه نیز وجود داشته باشد و برای شناساندن آن از تمام ابزار مدرن و به روز نیز استفاده شود.
تیان ین یو اظهار داشت: اگر تخت جمشید در چین بود تاکنون در کنار آن یک کتابخانه مدرن نیز احداث شده بود زیرا با وجود آن تخت جمشید به سایر آثار جهانی یونسکو متصل می شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از سفر به ایران با مجموعه جهانی تخت جمشید آشنایی داشته یا خیر؟ گفت: متاسفانه قبل از سفر به ایران هیچگونه آشنایی با این اثر ارزشمند نداشتم.
نماینده هیات گردشگری چینی افزود: تبلیغات میراث فرهنگی در کشور چین بسیار قدرتمند‌تر و وسیع‌تر از ایران انجام می شود به گونه ای که در همه میراث تاریخی چین، در قالب بهره گرفتن از تجهیزات مدرن ارتباطی، نوشتاری و کتاب تمام اسناد و مستنداتی که در خصوص آن اثر وجود دارد را در معرض دید عموم و گردشگران قرار داده‌ و به طور کامل آن اثر با زبان های مختلف به گردشگران معرفی می شود، امری که متاسفانه در بازدید از تخت جمشید دیده نشد.

**
تخت جمشید، ریشه در پیغام صلح و دوستی ایرانیان دارد 

نماینده هیات فرهنگی و گردشگری کشور چین در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: مجموعه جهانی تخت جمشید، ریشه در پیغام صلح و دوستی ایرانیان از دوران باستان تا زمان حال دارد.
تیان ین یو افزود: از آثار تاریخی بسیاری در دنیا بازدید کرده ام اما احساسی که در زمان بازدید از تخت جمشید داشتم با تمام مجموعه های کهن جهان تفاوت داشت.
وی، تخت جمشید را مجموعه ای ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: به باورم این بازدید هیات چینی از این مجموعه در تاریخ سابقه نداشته و این کار بسیار ارزنده ای است که صورت گرفت.
تیان ین یو ادامه داد: ظرفیت های زیادی در حوزه افزایش مراودات فرهنگی بین مردم ایران و چین وجود دارد.
نماینده هیات فرهنگی و گردشگری کشور چین گفت: در چین سخنان و اخبار زیادی در مورد ایران شنیده ام که اغلب منفی بوده اما در کتاب های تاریخی هر مطلبی که از ایران خوانده ام بسیار مثبت بوده و در بازدید از این کشور، این مساله برای من به اثبات رسید که ویژگی ها و تاریخ ایران زمین و مردمانش با شنیده هایم تفاوت زیادی دارد.

**
تشبیه ستون‌های تخت جمشید به ستون فقرات تمدن ایران باستان 

شاعری چینی نیز در بین این هیات خارجی حضور داشت. او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در بازدید از تخت جمشید بیش از هر مساله دیگری تحت تاثیر شکوه ستون‌های برافراشته آن قرار گرفته است.
چن سیائو چی ستون های تخت جمشید را به ستون فقرات فرهنگی تمدن ایران در عصر باستان تشبیه کرد.
**
اصل مهم حفاظت از تخت جمشید
وی در پاسخ به این سوال که اگر تخت جمشید در کشور چین قرار داشت مردم این کشور چگونه از این بنا میزبانی می کردند؟ گفت: مهمترین اصل در خصوص این اثر باستانی حفظ و نگهداری از آن است که باید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد و قطعا اگر تخت جمشید در چین بود نیز این مساله در اولویت کاری قرار می گرفت.
او ادامه داد: اگر تخت جمشید در چین قرار داشت قطعا به عنوان یکی از مراکز دیدنی دنیا در سطح گسترده به جهانیان معرفی می شد.
وی با اشاره به استقبال گردشگران از میراث جهانی،خاطرنشان کرد: هجوم گردشگران برای بازدید از یک مجموعه تاریخی می تواند تخریب میراث تاریخی را شدت بخشد که لازم است تدابیر لازم در این باره نیز توسط مسولان امر اندیشیده شود.
این شاعر چینی در ادامه صحبتهای خود اظهار می کند که بیش از دو هزار شعر به زبان چینی سروده است.
وی با اشاره به این مساله که در گذشته شناخت نسبتا کمی از شعرای ایران داشته می گوید که در یکسال اخیر و در ادامه با سفرش به ایران بیشترین تاثیر را به لحاظ افکار و شعر از حافظ شیرازی گرفته است.

**
ویژگی های ممتاز ساخت تخت جمشید

یکی از معماران چینی که به همراه این گروه به ایران سفر کرده است نیز به خبرنگار ما گفت: برای ساخت بنایی عظیم مانند تخت جمشید قدرتی سیاسی،اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی قوی نیاز است و حاصل ویژگی‌های ممتازی منجر به ایجاد چنین بنای باشکوهی شده است.
لیو داون اظهار داشت: ساخت مجموعه جهانی تخت جمشید با سنگ‌های عظیم خاصیتهای بسیاری را به این بنا بخشیده بگونه ای که از جمله آن می توان به شکوه آن در مقابل درخشش نور خورشید و همچنین عظمتی که به دلیل بالاتر از سطح زمین بودن و نوع معماری که به نمایش گذاشته اشاره کرد.

**
صنایع دستی عظیمی بنام تخت جمشید 

او با بیان اینکه احداث این سازه بلند تر از سطح زمین نشان دهنده نگاه عمیق و دراز مدت سازندگان آن است گفت: تخت جمشید یک صنایع دستی عظیم است که در جزء به جزء آن می توان هنر غنی ایرانیان را مشاهده کرد.
او تاکید کرد: در اطراف تخت جمشید هیچ بنا و سازه جدیدی احداث نشده و این مساله حکایت از آن دارد که مردم و مسولان این دیار از گذشته تاکنون در مسیر حفاظت از این مجموعه تاریخی کهن کوشا بوده اند تا این صنایع دستی عظیم را حفاظت و اکنون فرهنگ غنی خود را به رخ جهانیان بکشند.
لیو داون به نبود سازه جدید در اطراف تخت جمشید اشاره کرد و افزود: این ویژگی یکی از تفاوت‌های برجسته آثار تاریخی کشور چین و ایران است که در اطراف تخت جمشید رعایت شده و این مساله به حفظ این بنای تاریخی ارزشمند کمک زیادی خواهد کرد.

**
تبلیغات جهانی علیه ایران کذب است 

یکی از زنان عضو هیات فرهنگی کشور چین که انتشاراتی بزرگ را در کشورش مدیریت می کند، گفت: تبلیغات منفی بسیاری علیه کشور ایران در جهان وجود دارد که در بازدید از این کشور دریافتم تمامی آنها دروغ است.
خانم لیو جیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: لازم است فعالان فرهنگی و ناشران چینی در خصوص ویژگی‌های مثبت ایران و ایرانیان بیشتر کار کنند.
وی اظهار داشت: مجموعه ما در کشور چین آمادگی دارد در زمینه گردشگری و معرفی ظرفیت‌های غنی ایران در این حوزه و خصوصا پیرامون مجموعه جهانی تخت جمشید همکاری‌های گسترده‌ای با ایرانیان داشته باشد تا ایران واقعی در سطح جهان به درستی معرفی شود.
هیات 21 نفره فرهنگی و گردشگری چین قبل از بازدید از مجموعه جهانی تخت جمشید در همایشی با عنوان بررسی تمدن دو هزار و 500 ساله پارسی شرکت کردند و با ظرفیت های گردشگری استان فارس آشنا شدند.
دبیر این همایش و مدیر مجموعه بوم گردی تخت جمشید گفت: شناساندن تمدن ایرانی به مردم دنیا و همچنین معرفی مردم کشورمان به عنوان ملّتی با تمدن و اهل تعامل با جهان از اهداف برگزاری این همایش بوده است.
فتاح محمدی افزود: برگزاری اینگونه همایش ها و بازدید گردشگران و فعالین فرهنگی خارجی از میراث غنی ایران موجب شناخت بیشتر ملل جهان با تمدن کهن کشور ما و همچنین روحیه انسان دوستی و صلح در بین ایرانیان خواهد شد.

**
جذب سرمایه گذار در حوزه گردشگری یکی از اهداف سفر هیات چینی است 

نماینده سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران در کشور چین نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: هیات فرهنگی کشور چین با هدف افزایش روابط گردشگری 2 کشور، با همکاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان و همچنین موسسه فرهنگی گووو جیان در چین، به ایران سفر کرده است.
حسین خلیفی افزود: این گروه گردشگر چینی که متشکل از 21 نفر شامل، فعالان فرهنگی، معماری، شعرا، تهیه کننده فیلم، سرمایه گذار، تورگردان، شرکت های مسافرتی و استادان دانشگاه های چین است در مدت اقامت خود در ایران از ظرفیت های گردشگری و فرهنگی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و یزد دیدن خواهند کرد.
وی ادامه داد: سفر هشت روزه این هیات که از 24 دی ماه جاری آغاز شده تا دوم بهمن ماه 97 ادامه دارد و یکی از اهداف این سفر، جذب سرمایه گذار در زمینه های مختلف به ویژه حوزه گردشگری و آشنایی آنها با جاذبه‌های میراث فرهنگی است.
به گفته خلیفی، هیات فرهنگی چین تاکنون با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استادان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران دیدار، گفت و گو و در مورد مسایل فرهنگی با یکدیگر رایزنی کردند.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979میلادی با شماره 114در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله حدود 55 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار29 دی 97، کدخبر: 83175622، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین