پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۸۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
بالاخره پس از کشمکش های فراوان بین موافقان و مخالفان سد لاسک، موافقان و مافیای سدساز پیروز شد؛ مافیایی که نه تنها دغدغه جنگل وتالاب و منابع طبیعی را ندارد؛ بلکه حتی نگران خشک تر شدن مناطق کشور نیز نیست که اگر بود با نیم نگاهی به ایران خشک شده بر اثر سدسازی غیراصولی، برای ساخت سدی دیگر آنهم در مناطق جنگلی شمال ایران اینهمه اصرار نمی کرد.

شعارسال:بالاخره مجوز ساخت سد لاسک توسط معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست داده شد. نامه ای که به امضای مسعود تجریشی رسیده و ساخت سد لاسک را بلامانع می کند. لاسک همان سدی است که با فشار برخی نمایندگان استان گیلان بر سازمان های محیط زیست و جنگل ها ومراتع چند بار تا پای کلنگ زنی نیز پیش رفت اما تا امروز به دلیل نداشتن مطالعات ارزیابی زیست محیطی همچنان تلکیلفش روشن نبود.


حالا اما از گیلان خبر می‌رسد که مجوز ساخت این سد سراسر مشکل که چهرهای علمی محیط زیست کشور و نیز استان گیلان و کنشگران حوزه محیط زیست ساخت آنرا مخاطره آمیز عنوان کردند داده شده و سازندگان، در تدارک مراسم کلنگ زنی هستند. با این همه به دلیل جواب ندادن به تماس تلفنی مدیران متولی هنوز تکلیف جزییات ماجرا از جمله ارزیابی زیست محیطی این طرح بزرگ و مخاطره آمیز، روشن نیست.

تامین آب یا تکریم مافیای آب و نابودی تالاب انزلی ؟

در توجیه ساخت لاسک گفته شده هدف از ساخت آن، تامین آب شرب برای شهرهای "شفت"،"صومعه سرا"، "رشت" و "انزلی" است و قرار است بر روی رودخانه "امامزاده ابراهیم" شَفت در گیلان ساخته شود؛ رودخانه ای که به تالاب انزلی ریخته و این تالاب نیمه جان را مشروب می کند با ساخت این سد و ذخیره شدن آب در بالادست، دیگر آبی برای انزلی نخواهد داشت. پیکر نیمه جان انزلی با ساخت سد لاسک در خطر خشک شدن کامل قرار می گیرد؛ تالابی که اگرچه هنوز در کنوانسیون رامسر قرار دارد اما سال هاست در لیست قرمز این کنوانسیون بوده و ساخت میانگذر، آنرا به چند قدمی مرگ کشانده است.

در صورت ساخت سد و نگه داشتن آب در بالادست و مخزن سد، این تالاب بین المللی به شدت در معرض خطر و آسیب های جدی قرار خواهد گرفت و بیش از این خشک خواهد شد. آمارهای رسمی می گویند که وضعیت تالاب انزلی هم اکنون بسیار نامطلوب و غیرطبیعی است. این تالاب که روزگاری در برخی نقاط تا 10 متر عمق داشت، عمق آن اکنون به 1 متر رسیده است. حالا اگر لاسک نیز ساخته شود چه آبی برای انزلی باقی خواهد ماند؟ آیا می خواهیم انزلی نیز به سرنوشت هامون و بختگان و اورمیه و زاینده رود و ده ها تالاب دیگر مبتلا شود که باز هم مجوز سدسازی می دهیم؟

مسئولان محیط زیست و جنگل پاسخ نمی دهند

عجیب اینجاست که مسوولان محیط زیست گیلان نیز مانند همیشه درباره سد لاسک سکوت کرده و پاسخ تماس های تلفنی خبرنگاران را نمی دهند. آنها باید این سوال را پایخ دهند که بر چه اساسی مجوز ساخت این سد را داده اند؟ آیا گزارش ارزیابی سد لاسک انجام و تهیه شده و به این نتیجه رسیده اند که لاسک برای محیط زیست منطقه و جنگل های شمشاد بالادست مشکلی ایجاد نمی کند؟ اگر این گونه است چرا بر اساس قولی که عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست داده بود گزارش ارزیابی این سد بر روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست قرار نگرفته است؟

از سوی دیگر در حدود 7 روستای زیرمجموعه روستای لاسَک در صورت ساخت وآبگیری سد، با مشکل کمبود آب مواجه خواهند شد و 3 روستای "لاسک"، "کلوان" و "ویسرود" به طور کامل به زیر آب می روند که این مساله از پیامدهای جدی پروژه هایی از این دست بوده و مشکلات اقتصادی-اجتماعی-فرهنگی عدیده ای را برای مهاجرانی که کاشانه شان به زیر آب می رود بر جای می گذارد.

نکته دیگری که همچنان به آن توجه نمی شود این است که به گفته مسوولان وزارت نیرو همه ساله بیش از نیمی از ظرفیت سدهای کشور به خاطر کاهش میزان بارش خالی است و حالا دوباره ساخت سدی مطرح شده و مجوز گرفته است 63 متر ارتفاع دارد و 750 متر عرض و 3600 متر طول و قرار است 84 میلیون مترمکعب آب را در مخزن خود جا دهد؛ اما معلوم نیست این آب از کدام باران و برف تامین خواهد شد؟

قطع 100 هکتار شمشادهیرکانی در مخزن سد

به گفته کارشناسان جنگل، در زون بالای محل ساخت سد لاسک، رویشگاه های هیرکانی قرار گرفته اند؛ رویشگاه های شمشادی که جزو رویشگاه های غنی زمین هستند و در ارتفاع 10 متری فوقانی سد قرار می گیرند.

پیش از این محسن یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به اسکان گفته بود: « پیشنهاد داده ایم که اگر 10 متر ارتفاع از بالای سد کم شود بخش اعظمی از رویشگاه های شمشاد ما نجات پیدا می کند و ما فقط به این شرط با ساخت سد لاسک موافقت می کنیم که ارزیابی محیط زیستی آن انجام شده باشدحالا اما او پاسخ تماس تلفنی خبرنگار اسکان را نمی دهد تا معلوم شود آیا این کاهش ارتفاع سد و همچنین مطالعات ارزیابی انجام گرفته که مجوز نهایی صادر شده است؟!

البته به گفته کارشناسان منابع طبیعی حتی در صورت کاهش 10 متری ارتفاع سد نیز بخش بزرگی از شمشادها در معرض پاکتراشی قرار خواهند گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار30 دی 97، کدخبر: 17114 ، eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین