پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۸۳۹۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دنیای «رمز ارزها» و فناوری «بلاک چین» واقعیتی است که باید آن را جدی گرفت و برای آن مقررات گذاری کنیم.
شعارسال: علی دیواندری امروز(دوشنبه) در نشست خبری در محل این پژوهشکده اظهار داشت: اگر نگران آثار سوء و تهدیدهای «رمز ارزها» هستیم باید برای آن اندیشید، مقررات گذاری کرده و تصمیم شفاف بگیریم.

دیواندری افزود: این فضا امکانات خوبی برای استفاده از «رمز ارز» ملی ایجاد می کند اما در کشور هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

وی افزود: بسیاری از کشورها امروز «رمز ارزها» را به رسمیت شناخته و برای آن مقررات گذاری کرده اند؛ ما نیز باید با این واقعیت کنار بیاییم و با پذیرفتن و مقررات گذاری، آثارسوء آن را کمتر کنیم.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره طراحی ارز دیجیتال در پژوهشکده پولی و بانکی گفت: «نمی خواهیم به طور مستقل «رمز ارز» طراحی و اجرا کنیم؛ کاری که انجام شده زمانی عملیاتی می شود که بانک مرکزی علاقه مند به ایجاد «رمز ارز» ملی باشد.»

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی ایران «رمز ارز» را به رسمیت نمی شناسد و مجوز فعالیت به آن نمی دهد.

دیواندری درباره اینکه آیا می توان با «رمز ارز» تحریم ها را دور زد، گفت: این انتظار واقعی نیست چون «رمز ارز» در دنیا فراگیر نشده است.

وی تاکید کرد: هرچند «رمز ارز» دور از نظارت بانک های مرکزی است اما حجم عملیات ارزی ما به گونه ای نیست که تحریم ها را دور بزنیم.

** نظام کارمزدها باید اصلاح شود

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت اصلاح نظام کارمزد برای جلوگیری از افزایش هزینه پول در نظام بانکی اظهار داشت: کارمزد از موضوعاتی است که بالاخره باید تعیین تکلیف شود زیرا اگر در این زمینه تصمیم خاکی نگیریم، سرمایه گذاری در توسعه بانکداری الکترونیک به صرفه نخواهد بود.

دیواندری اظهار داشت: سال گذشته به سفارش معاونت نظارت بانک مرکزی پروژه ای درباره کارمزدها در دستور کار پژوهشکده پولی و بانکی قرار گرفت که هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: با اینکه بانک مرکزی قصد تعدیل نرخ ها کارمزدها را دارد، دستگاههای دیگر به دلیل آنکه نمی خواهند هزینه بالا برود، با آن مخالفند.

وی اظهار داشت: یکی از اشکالات وارده به نظام بانکی کشور این است که کارمزد محور نیست و بیشتر از سود تسهیلات هزینه های خود را پوشش می دهد؛ این امر سبب شده تا نرخ سود تسهیلات در بانک ها بال برود.

** بلاک چین، محور هشتمین همایش بانکداری الکترونیک

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه این نشست خبری گفت: هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با محوریت انقلاب بلاک چین روزهای ۹ و ۱۰ بهمن ماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

وی ادامه داد: همراهی با بلاک چین در حوزه مالی، موضوع رمز ارزها که به تدریج در دنیا در حال رایج شدن است و اینکه آیا پول دیجیتال پول سنتی را تهدید می کند، از دیگر موضوعات مورد بررسی در این همایش است.

به گفته وی، بلاک چین و رمز ارزها چالش هایی را برای حوزه های ولی چه در داخل و چه در خارج ایجاد می کند که باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: در زمانی اعتقاد بر این بود که باید حوزه های پولی کنترل ها متمرکز باشد؛ این دیدگاه منبعث از دیدگاه نیوتن در فیزیک بود اما با تحول در علم فیزیک که تمرکز در کنترل را با نظریه نسبیت انیشتین رد کردند، در حوزه فناوری های مالی نیز بلاک چین ها پدید آمدند که بر خود کنترلی استوار است.

دیواندری اظهار داشت: بلاک چین فرصت ها و تهدیدهایی را به دنبال دارد که از الان باید روی آن تمرکز کرد.

رییس پژوهشکده پولی و بانک بررسی فناوری های نوین و بانکداری باز را از دیگر محورهای این همایش برشمرد که در نشست های تخصصی این همایش برررسی می شود.

وی مقابله با تقلب و پولشویی و نیز تحول دیجیتال را از دیگر موضوعات این همایش برشمرد و یادآور شد: در همایش امسال موضوع جنگ اقتصادی و استارتاپ ها در حوزه بانکداری نیز بررسی می شود.

به گفته دیواندری برای همایش امسال ۲۴ سخنرانی و ۱۱ میزگرد تخصصی در نظر گرفته شده است و در این همایش سخنرانان خارجی هم حضور خواهند داشت.

وی برگزاری ۱۵ کارگاه آموزشی خبر داد و گفت: از بین ۱۶۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه، مقالات برتر داوری و معرفی می شود.

وی از برگزاری نمایشگاه نو اندیشان مالی با هدف معرفی فین تک ها خبر داد و افزود: زمانی واحدهای فناوری اطلاعات بانکها روی موضوعات سیستم متمرکز بانکی (core- banking) کار می کردند اما امروز بر بهبود کیفیت خدمات بانک ها متمرکز شده اند و از این رو فناوری های نوین پرداخت رونق گرفته اند.

این مدیر بانکی تلکید کرد: بی توجهی به فین تک ها ما را به جایی نمی رساند.

دیواندری با اعلام اینکه امسال نیز جایزه مرحوم نوربخش برگزار می شود، افزود: تاکنون ۴۰ طرح از سوی شرکت ها و ۱۸ طرح از سوی بانک ها به این جشنواره ارسال شده است.

وی انتخاب کاریکاتور برتر، کتاب بتر و پیشگامان بانکداری الکترونیک را از برنامه های جنبی این همایش برشمرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1397 ، کدخبر: 330818 ، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
ما هامیشه از همه عقب تریم بعدازاینکه همه جای دنیا جا افتاد تازه ما به فکر میکنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین