شعارسال: مدیرانی که به قدرت دنیای مجازی و ضریب نفوذ آن بین جوان ایرانی آگاه هستند، چقدر با ادبیات شبکههای اجتماعی آشنا هستند و تا چه حد میتوانند از ظاهری عصا قورتداده شده رها شوند؟ در این گزارش سراغ شبکههای اجتماعی مدیران فرهنگی کشور رفتیم تا ببینیم چقدر از این فضا برای کارشان بهره میگیرند؟ یا اینکه فقط واکنشهایی به اتفاقات پیرامونشان یا اتفاقاتی که در جامعه میافتد، دارند؟ البته در کنار همه اینها مساله دیگری هم وجود دارد که تنها واکنشمان فقط محدود به همین فضای مجازی شود و از فضای واقعی فاصله بگیریم.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
صالحی در مقاطع مختلف از سال 95 که در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد حضور داشته به صفحه اجتماعی توئیتر آمد. وزیر ارشاد در صفحه رسمیاش در این شبکه اجتماعی هم به اتفاقات پیرامونش واکنش نشان میدهد و هم به موضوعات مختلف حوزه فرهنگ پرداخته است. البته گاهی پستهای آقای وزیر در حد اطلاعرسانی یک خبرنگار فرهنگی میشود. مثلا او در آخرین توئیتی که منتشر کرده نوشته است: «در تئاتر شهر و در سالن قشقایی، یادبود شهادت شهید حسین قشقایی برگزار شد؛ کارگردان و هنرمند مردمی تئاتر که در دیماه ۱۳۵۷ در تهران به شهادت رسید. امشب همسر و فرزندش در جمعمان بود. بوی عطر او را پس از 40سال آوردند. یادش گرامیباد.»
اما گاهی اظهارات آقای وزیر در صفحه توئیترش جهت تقویت و برجستهسازی یک اثر فرهنگی هم موثر است. مثلا همین توئیتی که بعد از دیدن یک نمایش منتشر کرد و نوشت: «دیشب با خانواده نمایش «خنکای ختم خاطره» را دیدیم.
متن و اجرای بسی جذاب از دفاع مقدس. یادی از یوسفهای گمنام آسمانی که به زمین میآیند و زمانهای دیگر میبینند. خانوادهشان از زخم جنگ زمینگیرند و دورترها شهید زنده را پذیرا نیستند و دوباره یوسف غریب به آسمان پرواز میکند.»
بلیتهای این نمایش در روزهای آخر اجرایشان به پایان رسید. البته آقای وزیر گاهی هم با استفاده از پستهایش با وجود اینکه حرفهای به حقی هم میزند، اما با انتقادهای فراوانی مواجه میشود؛ مثلا او در یکی از توئیتهایش نوشته است: «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است. ادارهکل هنرهای نمایشی با هماندیشی و همیاری خانه تئاتر، حریم صحنه را از آن مصونیت دهد.» نکته این است که وزیر این حرف را در جایی میزند که اتاق حسین پارسایی، کارگردان یکی از لاکچریترین تئاترهای او، در همان ساختمان وزارت ارشاد است و میتواند جور دیگری به حساب تئاترهای لاکچری برسد.
حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی
حسین انتظامی هم حسابی فعال در توئیتر دارد، او که موی خود را در دنیای رسانه و مطبوعات سفید کرده است، در دنیای شبکههای اجتماعی بیشتر توئیت میکند. او چند ماهی است که سرپرست سازمان سینمایی شده است و با وجود اینکه به روزهای سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر نزدیک میشویم، هنوز مطلب خاصی در حوزه سینما منتشر نکرده است و بیشتر به مسائل اجتماعی توجه دارد. البته اگر اغراق نکنیم آقای انتظامی یک بار هم با زاویه دیدی سیاسی و ملی در مورد فیلمی اظهارنظر کرده بود؛ مثلا در واکنش به نشست ضدایرانیای که در لهستان برگزار شده بود، توئیت زد و نوشت: «ایرانی، اقوام و ملل مختلف بهویژه لهستانیها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. میهمان که حرمت میزبان را نگه ندارد، نمیتواند انتظار داشته باشد به میهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد.» این مدیر سینمایی در آخرین توئیتش هم پستی از اسماعیل آذری، روحانیای که به مساله کتابخوانی در مناطق محروم میپردازد، بازنشر کرده است.
علیرضا مختارپور، مدیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور
شاید باید مختارپور را تنها مسئول فرهنگی کشور دانست که مرتبط با کارش همیشه به تبلیغ کتاب میپردازد. او در ویدئوهایی که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده به تبلیغ کتاب میپردازد و با توجه به مناسبتهای مختلفی که در کشور وجود دارد، کتاب معرفی میکند. مثلا او به مناسبت ایام فاطمیه کتابی را معرفی کرده است. او حتی برای معرفی کتابهایش، کلیپهای کوتاهی هم ساخته است. البته پستهای این مدیر کتابی، فقط در حد معرفی کتاب نیست. مثلا وقتی به دیدار فرنگیس حیدرپور به بهانه کتاب مشهور «فرنگیس» رفته بود، نوشت: «روز چهارشنبه ۲۱/۶/۱۳۹۷ توفیق زیارت شیر زن شجاع گیلانغرب سرکار خانم #فرنگیس_حیدرپور در روستای گورسفید دست داد.
این بانوی مسلمان کُرد که در سال ۵۹ با تبر از خود و ایران اسلامی در برابر دشمنان دفاع کرد، هنوز هم در همان روستا زندگی میکند.
دغدغهاش سربلندی و استقلال ایران، مقاومت در برابر دشمن و رسیدگی به وضع مردم منطقه محروم و زلزلهزده است. فرنگیس حیدرپور الگویی برای دختران نسل آینده انقلاب اسلامی است.»
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فاضل نظری برای شعردوستان نام شناخته شدهای است، کسی که با غزلهای عاشقانهاش در دنیای مجازی به شکلهای مختلف جاخوش کرد. البته چند سالی است که ژست مدیریتی فاضل ناظری، به او وجهه دیگری در دنیای رسانهها داده است. نظری که چند سالی میهمان مناسب مدیریتی حوزه هنری بود، چند وقتی است که به کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان رفته است، جایی که برای همه کودکان دهه 60 یادآور خاطراتی روشن است. نظری در صفحه اینستاگرامش بیشتر شعرهای خودش را منتشر میکند یا اینکه کتابهای منتشر شده خودش را تبلیغ میکند. مثلا او در یکی از پستهایش با گذاشتن عکس کتاب «گریههای امپراتور» خاطرهبازی هم کرده و نوشته است: «عکسها را از اینترنت گرفتم. کیفیت خوبی ندارند اما برای این بنده خاطرهاند. نوعی سرگذشت، شعرهای اواخر دبیرستان و اوایل دانشگاه، سالهای سفر از غفلت به تغافل. ای عمر! چیستی که به هر حال، عاقبت جز حسرت گذشته در آینده تو نیست.»
نیکنام حسینپور، مدیرعامل خانه کتاب
حسینپور از سال گذشته بهعنوان مدیرعامل خانه کتاب انتخاب شد. او تا قبل از این سمت در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به کار بود. صفحهای در اینستاگرام دارد و بیشتر تبلیغات برنامههای خانه کتاب را در آن منتشر میکند. مطمئنا توقعی که از افرادی که در حوزه کتاب فعال هستند میرود، این است که هر از چند گاهی کتابی را هم معرفی کنند. اما حسینپور فقط به مناسبتها و برنامههایی که برگزار میشود به کتابی پرداخته است و در صفحهاش خیلی کم و اندک کتابی را معرفی میکند. مثلا در یکی از پستهایش با انتشار عکسی از رونمایی از کتاب «لبنان زدگی» نوشته است: «در آستانه ربوده شدن کسی که مدارا را در مذهب تشیع بهعنوان یک اصل جا انداخت و با همه گروهها فعالیت کرد و چقدر این روزها در جهان پرآشوب کنونی جاشون خالی است و آن کسی نبود جز امام موسیصدر.»
محمدسرشار، مدیر شبکه کودک
محمد سرشار، پسر محمدرضا سرشار معروف است که ظهر جمعه را برای مخاطبان رادیو خاطرهساز کرد. محمد سرشار، مدیر شبکه کودک است و در فضای توئیتر فعال است و در آن به معرفی آثار شبکه کودک میپردازد. او در پستی نوشته است: «همچنان که امیرکبیر در دوران سه ساله صدارت خود، کارهای مهمی کرد که اکنون کشور به فعالیتهایی از آن جنس نیاز دارد. امروز در برنامه #تو_هدیه_خدایی کانال پویای #شبکه_کودک، به بهانه زادروز این مرد بزرگ به زبانی خردسالانه، به برخی اقدامات بزرگ ایشان اشاره شد. #شبکه_پویا»
او در صفحهاش ریتوئیتهای زیادی هم دارد که اکثر آنها به همان آثار شبکه پویا میپردازد.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 1بهمن1397 ، کدخبر: 162976: www.newspaper.fdn.ir