پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
محصولات غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر هستند و با ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و تولیدات غذایی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.
شعارسال: در سال‌های اخیر شاهد افزایش بروز برخی از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها هستیم که استفاده از مواد غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند.

هرچند تلاش‌هایی برای تولید محصولات سالم صورت گرفته و محصولات اورگانیک کم کم جایگاه خود را در بین مردم پیدا می‌کنند ولی اغلب محصولات کشاورزی که وارد بازار مصرف می‌شوند،‌ وضعیت مشخصی از نظر سلامت ندارند.

استفاده از کود و سموم در تولیدات کشاورزی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و نیاز است که نظارت کافی برای مقابله با استفاده از سموم و کود غیرمجاز و همچنین میزان بالای باقی‌مانده آن در تولیدات کشاورزی صورت گیرد.

سلامت غذایی جدی گرفته شود

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت به خبرنگار مهر گفت: استفاده از سموم در تولیدات کشاورزی یکی از مسائل مهمی است که به عنوان یکی از دستورکارهای وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

غلامرضا حیدری با اشاره به اینکه همه ما در مقابل آیندگان و فرزندانمان مسئول هستیم و باید احساس مسئولیت داشته باشیم، اضافه کرد: وجود بیماری‌های غیرواگیر در کشور که یکی از آنها بیماری سرطان است به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی محسوب می‌شوند.

وی از تلاش برای انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر خبر داد و بیان کرد: کاهش بیماری‌های غیرواگیر نیازمند توجه به سلامت غذایی است که وزارت بهداشت توجه زیادی به این مسئله دارد.

مدیرکل بین‌الملل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت افزود: بحث سرطان‌ها را باید جدی بگیریم و آینده کودکان را از همین الان برای آینده پیش‌بینی کنیم و با مراقبت مناسب مانع از گسترش این بیماری‌ها شویم.

وی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بوشهر و اداره‌کل جهاد کشاورزی مطمئنا آینده خوبی را خواهیم داشت.

ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی به خبرنگار مهر گفت: طرح ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا می‌شود.

سعید سعادت خاطرنشان کرد: این طرح در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور مصوب شده است و برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در این طرح در استان‌هایی که هشت محصول عمده آن‌ها شامل سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی مزرعه‌ای و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای، خیار مزرعه‌ای و خیار گلخانه‌ای، سیب درختی و پرتقال است اجرا می شود.

سعادت بیان کرد: عمده استان‌هایی که این محصولات در آنها تولید می‌شود شامل حال اجرای این طرح می شوند که یکی از این استان‌ها استان بوشهر است که محصول گوجه‌فرنگی به صورت مزرعه‌ای و گلخانه‌ای در آن تولید می‌شود.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی افزود: کارگروه‌های استانی سلامت و امنیت غذایی در استان‌های مختلف طرح را مورد بررسی قرار خواهند داد و بر اساس مصوبه این کارگروه، سازمان مدیریت استان موظف به تامین اعتبار است.

محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار شوند

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان‌های وزارت بهداشت با تاکید بر تداوم همکاری و همراهی وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دیگر نهادها هم در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند تا شاهد دستیابی به اهداف مورد نظر باشیم.

حمید اخوان تاکید کرد: باید احساس مسئولیت کنیم و کسی که احساس مسئولیت نمی‌کند کنار برود. مردم برای ما ارجحیت دارند و باید در راستای تامین نیازهای مردم تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: سلامت محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. سرطان‌ها موضوع بسیار مهمی است که هشت محصول غذایی پراهمیت در دستور کار قرار گرفت. موظف به انجام این کار با تمامی نهادها هستیم.

اخوان تصریح کرد: شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به جای ساخت بیمارستان و توسعه این زیرساخت‌ها باید برای توسعه آموزش و پیشگیری اقدام کنیم. تا نسل جدید آموزش ببینند تا در آینده مشکل نداشته باشیم.

وی ادامه داد: یک نفر بیمار سرطانی صدها میلیون تومان هزینه دارد و آسیب‌های بسیار زیادی به اطرافیان می‌زند و استقبال می‌کنیم از طرح سلامت محصولات غذایی که می‌تواند باعث کاهش بیماری‌ها شود.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان‌های وزارت بهداشت بیان کرد: تفکر مردم به سمت سلامت است و مردم می‌خواهند که بیمار نشوند و به بیمارستان نروند و ما هم باید در این زمینه تلاش کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1397 ، کدخبر: 4517845 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین