پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
مصرف دارو در کشور ما سرانه بالایی ندارد.خصوصاً در سال های اخیر که شرکت های بزرگ آمریکایی ،ایران را بواسطه تحریم از داروهای خود محروم کرده اند و داروهای شرکت های اروپایی مانند" مِرک و جی اس کی" و....توسط هر کسی قابل تهیه نیست

شعار سال: آیا می دانید سرانه مصرف دارو در ایران فقط شصت دلار است؟ و نیز اینکه،متوسط سرانه مصرف دارو در جهان حدوداً صد و سی دلار است؟شاید نمی دانستید! و در آخر نیز بهتر است بدانید سرانه مصرف دارو در ترکیه حدوداً ۱۴۲ دلار است! یعنی حدود دو نیم برابر ایران.(آمار ارائه شده توسط دکتر دیناروند، معاون غذا داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی)

پس:مصرف دارو در کشور ما سرانه بالایی ندارد.خصوصاً در سالهای اخیر که شرکت های بزرگ آمریکایی ،ایران را بواسطه تحریم از داروهای خود محروم کرده اند و داروهای شرکت های اروپایی مانند" مِرک و جی اس کی" و....توسط هر کسی قابل تهیه نیست.(به علت گرانی)

در نتیجه ما ماندیم و تهیه مواد اولیه و داروهای حیاتی از هندوستان و برخی کشورهای نه چندان مطرح مانند ترکیه و حتی قبرس و گاهی هم کشورهای رده سوم اروپایی!

اما باید دید که جناب رئیس جمهوری از چه چیزی تا این حد ناراحت هستند؟ واینکه آیا عکس العمل رسانه ای شده ایشان،حتی در صورت صحت ماجرای اتفاق افتاده،مناسب و بجا بوده است؟

حرکت رییس جمهوری در نشان دادن یک کاغذ به عنوان نسخه و بعد اتهام تبانی پزشکان با مؤسسات تصویر برداری و نیز پر کردن یک برگه نسخه با آن شیوه خاص،قطعاً "به به و چه چه "های فراوانی به دنبال داشت و بینندگان بسیاری از جمله تحصیلکردگان با نگاهی به همدیگر و لبخندی بر لب و ضمن گفتن این جمله که:"والا راست میگویند" حرکت رییس جمهوری عزیز را تایید کردند.

اما آیا این همه مشکل بوجود آمده است؟ اصلاً طرح عظیم تحول سلامت و آنهمه سرمایه تلف شده با در نظر گرفتن:

ورشکستگی بخش خصوصی و بیمه ها(insurances)،
تخصیص اعتبارهای کلان و رانت آفرین به بیمارستان های دولتی

بیمه های رایگان و بی پشتوانه میلیون ها نفر از ایرانیان
خروح صدها متخصص تحصیلکرده از کشور
ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز درمانی
نارضایتی پرسنل درمانی اعم از پزشکان و پرستاران و....با این برگ کاغذ پر شده با استامینوفن ایرانی یا پنی سیلین جی یا حتی ده ها "ام آر آی" قابل مقایسه است؟

اگر جناب رئیس جمهوری دغدغه کار علمی داشتند و نگران سلامت مردم بودند،صورت ایشان را می بوسیدیم و تشکر هم می کردیم.اما نگرانی ایشان در خصوص تجویز دارو و خدمات پاراکلینیک،صرفاً جنبه اقتصادی دارد و البته ایشان قبل از ارائه این بخش آنهم به این زیبایی در حضور رسانه ها،می بایست از معاونت "غذا داروی" وزارتخانه خودشان سوال می کردند و بعد مطلب را به قول غربی ها "پرزنت" می کردند.

البته ....درک می کنیم که گاهی و در شرایط اضطرار،چنین بیانات و اجراهایی بد نیست.فشارها به جاهایی دیگر منتقل می شود و جهت فحش های دامنه دار،به سمت و سویی دیگر تغییر می یابد و چه از این بهتر؟ اینکه بسیاری از پزشکان(physicians) به تبانی و بی سوادی و تلاش برای جلب رضایت بیمار متهم می شوند،نه دردی از مشکل عظیم طرح مطالعه نشده و رو به شکست" تحول سلامت" را حل می کند و نه از بار کمر شکن اقتصادی آن می کاهد .فقط و فقط بر حجم و غلظت فحاشی ها به جامعه پزشکی می افزاید و البته شاید رسانه ها و فعالان اقتصادی،تقصیر را موقتاً به گردن گروهی دیگر بیندازند و خواهان زدن شلاق های با کیفیت تر بر گُرده آنها شوند.بد نیست اما ....محض اطلاع رییس جمهوری عزیزمان ،عرض می کنم که این روزها بسیاری از هموطنان ما،در کلینیک ها و مطب ها،نوار گوش و نوار مغز و سی تی به دست در انتظار گرفتن "پنج درصد " جانبازی هستند.لابد ایشان می دانند که این خیل عظیم هم بزودی به مجموعه دارندگان دفترچه های رایگان اضافه می شوند و بار سلامت کشور با این بیمه ها تا چه حدی کمرشکن و طاقت فرسا خواهد شد؟ می توان حدس زد.بیمه های رایگان و فاقد هر گونه نظارت،عملاً سیستم درمانی کشور را بیمار و فاسد کرده است.اگر دغدغه ای هست باید در آن جهت و کاهش تصدی گری دولت باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفاآنلاین، تاریخ 3 بهمن 97، کد مطلب: 221272: www.shafaonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین