پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
یک سایت حامی دولت تصریح کرد، اظهارات اولیه اروپایی‌ها مبنی بر حمایت از برجام (پس از خروج ترامپ) اکنون به تهدید تبدیل شده است.
شعارسال: روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

در حالی که بسیاری از ناظران منتظر دیدن اقدامات اتحادیه اروپا برای جبران خسارت‌های اقتصادی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای هستند، ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه، در اقدامی قابل تأمل، ایران را به اعمال تحریم‌ های شدید تهدید کرد.

در حالی که برخی ناظران منتظر رونمایی از ساز و کار ویژه اروپایی برای تسهیل تجارت میان ایران و اروپا هستند، اروپایی‌ها، به موازات تلاش برای رونمایی از SPV ، خود را برای صدور یک بیانیه مشترک علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و نیز اعمال تحریم‌های جدید بر تهران در روزهای آینده آماده می‌کنند. بنا به گفته منابع اروپایی، اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر این است که از دو اقدام - رونمایی از SPV و صدور بیانیه محکوم کننده- کدام یک زودتر اعلام شود. فدریکا موگرینی ، نگران است که شتابزدگی اروپا فروپاشی توافق هسته‌ای را تسریع کند. به همین دلیل، مایل است که اول SPV اعلام شود و سپس بیانیه وزرای خارجه اروپا علیه ایران صادر شود.

با این حال اظهارات وزیرخارجه فرانسه نشان داد که اروپایی‌ها حتی قبل از رونمایی از ساز و کار ویژه، مایلند به طور جدی مذاکرات موشکی را دنبال کنند. لودریان، که چند روز پیش از ساز و کار ویژه حمایت کرده بود، گفته است که فرانسه از ایران می‌خواهد فعالیت موشکی‌اش را محدود کند.

شاید بتوان اظهارات لودریان را نشان‌دهنده این مسئله دانست که اروپایی‌ها برای راه‌اندازی کانال مالی SPV از ایران در زمینه برنامه موشک‌های بالستیکی امتیاز می‌خواهند. طبق برخی گزارش‌ها قرار است فرانسه از ساز و کار SPV میزبانی کند.

فرارو می‌افزاید: نکته دیگر آنکه اعلام تأسیس ساز و کار ویژه در ماه جاری میلادی هم صوری خواهد بود. این ساز و کار قرار است در ماه جاری اعلام شود، اما تا چندین‌ماه دیگر عملیاتی نخواهد شد. در واقع، کم‌کاری اروپا در تأمین منافع اقتصادی ایران از برجام در اطمینان آنها از عدم خروج ایران از این توافق ریشه دارد. با گذشت چندماه از بازگشت تحریم‌های آمریکا، انگیزه و عزم اروپایی‌ها، برای مقابله با تحریم‌ها ظاهراً کمتر شده است. چرا که آنها معتقدند ایران از برجام خارج نخواهد شد.

اتحادیه اروپا از هراس فروپاشی برجام، چند دقیقه پس از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در ماه می، قویاً از این توافق حمایت کرد. اروپایی‌ها برای نجات برجام، چندین‌بار بر تضمین منافع اقتصادی ایران از این توافق تاکید کردند. اما در ماه‌های بعدی این تاکید کمرنگ شد و نهایتاً به تهدید تبدیل شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1397 ، کدخبر: 931920 ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین