پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
"طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران" که یکباره و بدون ارزیابی، از سوی دولت دوازدهم کلید خورد و به گفته بسیاری از متخصصان جغرافیا، آب، محیط زیست، منابع طبیعی، جنگل، کشاورزی، زمین شناسی و ... می تواند مخرب ترین طرح قرن، در سطح منطقه و حتی جهان نام بگیرد در حالی اجرایی شده و از سوی عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست و خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تایید شده که حال خزر هر روز به سمت بدتر شدن است. پسروی آب دریا، خشکی و کم بارشی و تخریب جنگل ها اینروزها خزرنشینان را با ابرچالش آب و ریزگرد و خشکی مواجه کرده و در بخش هایی کشاورزی و دامپروری را نیز مختل کرده است. حالا مدیر کمپین مخالفین این طرح، دست استمداد به سوی رهبری دراز کرده است.

شعار سال: مدیر "کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر مرکزی" با ارسال یک نامه به مقام معظم رهبری، ضمن قدردانی از زحمات ایشان، تقاضا کرد که ایشان دستور دهند تا مطالعه و اجرای "طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" متوقف شده و مطالعه و اجرای طرح آبرسانی از "دریای عمان" در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد علاوه بر اینکه مشکل کم آبی کشور به صورت بنیادین حل می شود جلوی ده ها ابربحران برای امنیت ملی ایران گرفته شود.

در این نامه با اشاره به اینکه این طرح فاقد توجیه اقتصادی و فاقد ارزیابی‌های جامع تخصصی زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی- امنیتی است و برای عواقب فاجعه‌بار آن هیچگونه پیش‌بینی صورت نگرفته است. پیامدهای منفی آن نیز در مقیاس منطقه ای‌ و فرامنطقه ‌ای است، آمده است:« اجرای این طرح، "امنیت‌ملی" در کشور را به خطر خواهد انداخت، زیرا کاسپین فقط یک دریاچه‌‌‌ است مانند ارومیه و آرال و غیره که طاقت دستکاری‌های انسانی‌ را نداشته و در کوتاه مدت خشک خواهد شد

همچنین در ادامه نامه بر این نکته که « تائید طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی (کویر)، توسط بلندپایه‌ترین مقام اجرائی کشور نگرانی‌های زیادی را بین نخبگان، متخصصان، کارشناسان و آحاد مردم آگاه و دلسوز کشور به خصوص مردم شریف و نجیب سه استان شمالی ایجاد کرده است.» تاکید شده است.

در ادامه با بیان اینکه تکرار اشتباهات گذشته مدیران در این عرصه، کشور را وارد مرحله خطرناک‌‌‌ و ناپایدار‌ قرار داده است، تاکید شده است:« تجربیات جهانی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که انتقال آب بین‌حوضه‌ای و دستکاری آب‌های بسته دارای اثرات بسیار مخرب و غیرقابل جبران در ابعاد مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در مبدا و مقصد است. خروج سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین و بازگشت میلیون‌ها تن نمک و پساب لجنی و گرما به دریاچه موجب مرگ اکوسیستم دریایی خواهد شد. گسست و نابودی هکتارها جنگل هیرکانی، زمین شالیزاری، باغی و نابودی میلیونها تن خاک حاصلخیز بخشی از مشکلات زیست‌محیطی آن است. بادهای قطبی در صورت خشک شدن دریا، نمک را بی‌رحمانه به اطراف پراکنده خواهد کرد و پیامدهای ناگواری در مبدا انتقال خواهد گذاشت. همچنین کاهش ورودی آب رودها و ریزش‌های جوی و پس‌روی آب دریا نیز همچنان ادامه دارد. اشتراک دریا بین پنج کشور نیز جای تامل دارد

متن کامل نامه به شرح زیر است:

حضرت آیه‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

با اهداء سلام و تحیت

عنوان:

ارسال بیش از ده هزار امضاء(نام و نام خانوادگی) مردم شریف ایران در مخالفت با انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران

حضرتعالی مستحضرید که ایران با ابرچالش‌های زیست‌محیطی، مانند بحران آب روبرو است. تکرار اشتباهات گذشته مدیران در این عرصه، کشور را وارد مرحله خطرناک‌‌‌ و ناپایدار‌ قرار داده است.

تائید طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی (کویر)، توسط بلندپایه‌ترین مقام اجرائی کشور نگرانی‌های زیادی را بین نخبگان، متخصصان، کارشناسان و آحاد مردم آگاه و دلسوز کشور به خصوص مردم شریف و نجیب سه استان شمالی ایجاد کرده است. این طرح شتاب‌‌زده و غیرکاشناسی مغایر با اصل پنجاهم قانون اساسی است که می‌گوید:

"در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با "آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران" آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است."

تجربیات جهانی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که انتقال آب بین‌حوزه‌ای و دستکاری آب‌های بسته دارای اثرات بسیار مخرب و غیرقابل جبران در ابعاد مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در مبدا و مقصد است. در ایران نیز انتقال آب کارون، زاینده رود، دستکاری دریاچه ارومیه، آبگیری غیر‌کارشناسانه سد گتوند، خالی شدن آبخوان‌ها، نهضت سد‌سازی و خشک شدن رودها، تالاب‌ها‌، نگرفتن حقابه‌‌‌ها و غیره، همه از شاهکارهای مدیریتی برخی مدیران آب و خاک در این چند دهه است که در نبود بیداری مردم و عدم به کارگیری مدیران توانمند، آبها منهدم و کشور را از مرحله بحران وارد مرحله ورشکستگی آبی کرده‌است. طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران نیز از قاعده پرخطر انتقال آب بین حوزه‌ای مستثنی نیست. اجرای این طرح "امنیت‌ملی" در کشور را به خطر خواهد انداخت، زیرا کاسپین فقط یک دریاچه‌‌‌ است مانند ارومیه و آرال و غیره که طاقت دستکاری‌های انسانی‌ را نداشته و در کوتاه مدت خشک خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب

در اینجا امکان شرح تفضیلی طرح و اثرات مخرب آن وجود ندارد و فقط به کلیات آن اشاره‌ می‌کنیم.

این طرح فاقد توجیه اقتصادی و فاقد ارزیابی‌های جامع تخصصی زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی- امنیتی است و برای عواقب فاجعه‌بار آن هیچگونه پیش‌بینی صورت نگرفته است. پیامدهای منفی آن نیز در مقیاس منطقه ای‌ و فرامنطقه ‌ای است.

خروج سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین و بازگشت میلیون‌ها تن نمک و پساب لجنی و گرما به دریاچه موجب مرگ اکوسیستم دریایی خواهد شد. گسست و نابودی هکتارها جنگل هیرکانی، زمین شالیزاری، باغی و نابودی میلیون ها تُن خاک حاصلخیز بخشی از مشکلات زیست‌محیطی آن است. بادهای قطبی در صورت خشک شدن دریا، نمک را بی‌رحمانه به اطراف پراکنده خواهد کرد و پیامدهای ناگواری در مبدا انتقال خواهد گذاشت.

کاهش ورودی آب رودها و ریزش‌های جوی و پس‌روی آب دریا نیز همچنان ادامه دارد. اشتراک دریا بین پنج کشور نیز جای تامل دارد. ورود آلاینده‌های نفتی فاضلاب های خانگی و بیمارستانی و زهراب صنعتی اکوسیستم این دریا را مختل کرده است. اکنون در شمال کشور بیش از "هفت میلیون" نفر در فصل کشت دچار کمبود آب هستند.

استان گلستان در محاصره کویر و مازندران در شرف کویری شدن است و ایجاد سدهای فینسک، چرگت و زارم رود بر روی تجن، این روند را تسریع خواهد کرد. وضعیت گیلان نیز با احداث سدهای جدید، کاهش سطح جنگل ها و تغییرکاربری اراضی وخیم‌تر خواهد شد. حال با این وضعیت بد چگونه می‌توان آب یک دریاچه را به کویر خشک و سیری‌ناپذیر منتقل کرد؟

لذا ضمن قدردانی از زحمات حضرتعالی تقاضا می‌شود دستورش فرمائید تا مطالعه و اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران متوقف و مطالعه و اجرای طرح آبرسانی از دریای عمان در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد تا مشکل کم آبی کشور به صورت بنیادین حل و کشور به سوی توسعه‌پایدار سوق داده شود.

با تقدیم احترام

دکتر خدیجه گلین مقدم

مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر

5/11/1397

رونوشت:

- ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی

- ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی

- ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیه‌الله صادق آملی لاریجانی

- ریاست محترم تشخیص مصلحت نظام حضرت آیه‌الله صادق آملی لاریجانی

- وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر رضا اردکانیان

- وزیر محترم کشور جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی

- وزیر محترم اطلاعات جناب آقای سید محمود علوی

- وزیر محترم خارجه جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف

- ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور جناب آقای ناصر سراج

- معاون محترم رییس جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست جناب آقای دکتر عیسی کلانتری

- حضرت آیه‌الله نورمفیدی نماینده محترم ولی‌فقیه استان گلستان و امام جمعه محترم گرگان

- حضرت آیه‌الله طبرسی نماینده محترم ولی‌فقیه استان مازندران و امام جمعه محترم ساری

- حضرت آیه‌الله فلاحتی نماینده محترم ولی‌فقیه استان گیلان و امام جمعه محترم رشت

- مجمع نمایندگان محترم استان های گیلان، مازندران و گلستان

- استاندار محترم مازندران جناب آقای مجید حسین زادگان

- استاندار محترم گیلان جناب آقای مصطفی سالاری

- استاندار محترم گلستان ‌جناب آقای سید مناف هاشمی

- ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر عبدالعلی علی عسکری

- ریاست محترم کمسیون اصل نود جناب آقای دکتر داوود محمدی

- دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی دریابان جناب آقای علی شمخانی

- ملت شریف ایران

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری اسکان نیوز تاریخ انتشار 6 بهمن 97، کدخبر: 17235، www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امراله مهماندوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
اینجانب از علاقه مندان احداث کانال سراسری برای کشتی رانی از دریای عمان یا خلیج فارس در جنوب کشور ایران تا دریاچه بزرگ خزر در شمال کشور ایران هستم. این پروژه خیلی بزرگی برای کشوربزرگ ایران است که بعد از حدود چهل سال مسئولین جمهوری اسلامی ایران به بزرگی این پروژه رشد نکرده اند و تا زمانی که مسئولین کشور ایران به جای شروع این کار بزرگ به فکر غارت کشور ایران باشند این طرح انجام نخواهد پذیرفت. چون سطح دریاچه بزرگ خزر حدود 15 متر از دریای عمان پائین تر است همه حرف هایی که در صحبت های مخالفان و موافقان این طرح مطرح می شود برای فریب افکار عمومی است واقعیت را مطرح نمی کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین