پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹
قرار است در روز شنبه مانور تبلیغاتی جدیدی از سوی خودروسازان برگزار شود و معترضان با مراجعه به این دو خودروساز مشکلاتشان را رو در رو مطرح کنند.

شعارسال: پس از برکناری مدیرعامل سایپا به بهانه افزایش خودسرانه قیمت خودرو و اولتیماتوم وزیر صنعت مبنی بر احقاق حقوق ثبت‌نام‌کنندگان خودرو، روز گذشته خبری مبنی بر دعوت از مشتریان ناراضی خودروسازان در روز شنبه منتشر شد. قرار است در روز شنبه مانور تبلیغاتی جدیدی از سوی خودروسازان برگزار شود و معترضان با مراجعه به این دو خودروساز مشکلاتشان را رو در رو مطرح کنند. هر چند که همچنان به رفع مشکلات امیدی نیست. در میان اخبار مربوط به افزایش قیمت و خروجی مصوبات سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو، مسئولان مدام از حفظ حقوق مصرف‌کنندگان سخن می‌گویند و در این زمینه حتی به خودروسازان اولتیماتوم هم می‌دهند.

حال این سؤال مطرح است که با افزایش ۵۰ درصدی قیمت‌ها که بخشی از آن به‌دلیل ناکارآمدی زنجیره خودروسازی در کشور است و هزینه این ناکارآمدی تنها بر دوش مصرف‌کنندگان قرار دارد، چگونه فعالان این حوزه باید از حقوق مصرف‌کنندگان دفاع کنند؟ اصلاً در این شرایط حفاظت از حق و حقوق مصرف‌کنندگان در چه قالبی باید صورت بگیرد؟ آنچه مشخص است رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این شرایط حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان را نه در تعدیل تدریجی قیمت‌ها یا ارتقای کیفیت، بلکه در عمل به تعهدات فروش می‌خواند و در این زمینه حتی به خودروسازان اولتیماتوم هم داده است. رحمانی تأکید فراوانی بر احقاق حقوق مصرف‌کنندگانی دارد که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند؛ در حال حاضر بسیاری از مشتریان خودرو که محصولی با‌کیفیت پایین دریافت کرده‌اند یا نسبت به افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند به نوعی به دنبال حقوق از دست رفته خود هستند. بنابراین به نظر می‌رسد وزارتخانه باید پیگیر احقاق حقوق این دسته از مشتریان هم باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقد‌ند که وزارت صنعت نتوانسته عملکرد مناسبی در ارتباط با احقاق حقوق مصرف‌کنندگان داشته باشد. مسئولان ارشد وزارت صمت تلاش داشتند تا حقوق مصرف‌کننده را تأمین کنند، اما متأسفانه عملکرد ضعیف و انتخاب راه‌های غلط در این بخش، سبب شده است به عملکرد وزارتخانه نمره قبولی داده نشود. همچنین در حالی که زنجیره خودروسازی با مشکلات متعددی روبه‌رو است، شاهد هستیم که مسئولان وزارتخانه به جای اقدام عملی در ارتباط با حقوق مصرف‌کنندگان و رفع مشکلات تولید‌کنندگان، تنها به دادن دستور‌های بی‌عمل و بدون پشتوانه بسنده می‌کنند. اکنون پس از سال‌ها دو خودروساز بزرگ تصمیم گرفتند تا در جلسه‌ای رودر‌روی مشتریان قرار گیرند و به مشکلاتشان رسیدگی کنند. هر چند که مشتریانشان امیدی به رفع مشکلات و رفع ایرادات فنی خودروهایشان ندارند.

معاون وزیر صنعت در این خصوص گفت: در راستای دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرکت‌های خودرو‌ساز برای تعیین تکلیف مشتریان، گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا، ستادی را در معاونت فروش خود تشکیل داده‌اند و به اعتراض مشتریان به تأخیر و شرایط تحویل خودرو رسیدگی می‌کنند.

فرشاد مقیمی افزود: روز پنج‌شنبه به صورت سرزده از این ستاد بازدید کردم که با توجه به فراخوان شرکت‌های خودرو‌ساز، افرادی که امکان تحویل خودروهایشان نبود، به ستاد مراجعه کرده بودند و توافقاتی با خودروسازان داشتند.

وی با اعلام اینکه سایر گروه‌ها نیز می‌توانند در روز‌های آینده به این ستاد مراجعه کنند، گفت: با توجه به گروه‌بندی محصولات خودرو‌سازان، متقاصیان با مراجعه به ستاد و انتخاب محصول مورد‌نظر می‌توانند از زمان تحویل خودرو که توسط شرکت خودرو‌ساز اعلام خواهد شد، مطلع شوند.

به گفته وی ستاد مشتریان ایران‌خودرو در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تهران- کرج (شهید لشکری) جنب بیمه و بانک پارسیان در ۴ ایران خودرو و ستاد مشتریان سایپا در کیلومتر ۱۸ جاده قدیم، مجموعه سازه گستر (کفش ملی سابق) مستقر شده‌اند و از ساعت ۹ صبح روز شنبه ششم بهمن ماه آغاز و تا ساعت ۱۷ همان روز ادامه خواهد داشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جوان آنلاین، تاریخ انتشار:5بهمن1397 ، کدخبر: 943515: www.javanonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین