پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
همه ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های برای نوع عملکرد طرح ترافیک توسط مجموعه‌ای انجام شده که خودشان در قبال تغییر و اصلاح مصوبه شدیدا مقاومت می‌کردند. آن‌ها هم طرح را ارائه کرده‌اند، هم در برابر اصلاح مصوبه مقاومت کردند، هم خودشان طرح را اجرایی کردند و اکنون هم میزان اثربخشی آن را بررسی کرده‌اند!
شعارسال: ترافیک تهران مشکل همیشگی است؛ فرقی نمی‌کند محمدباقر قالیباف شهردار تهران باشد یا محمود احمدی‌نژاد یا پیروز حناچی. هر کدام از شهرداران تهران در دوره‌های مختلف ایده‌هایی برای کاهش ترافیک مطرح کرده‌اند؛ از زوج و فرد کردن پلاک‌ها گرفته تا ایجاد محدوده ترافیک و یک‌طرفه کردن خیابان‌ها و ... اما هیچکدام راه حلی برای حل مشکل نبوده است. شهرداری یک دیدگاه را پیش می‌برد و راهنمایی رانندگی دیدگاهی دیگر و شورای شهر نیز دیدگاهی دیگر.

اختلاف سلیقه در چگونگی کاهش ترافیک مسئله امروز نخواهد بود. تجربه مدیریتی در ایران می‌گوید سال‌ها بعد هم مسئولانی دیگر خواهند آمد که همچنان همین مسیر را می‌روند و مردم کماکان از وضعیت ترافیک و نحوه ورود و خروج به طرح ترافیک، جریمه و عوارض انتقاد خواهند داشت.

پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک گفته بود طرح‌های شهرداری برای کاهش ترافیک توسط راهنمایی رانندگی اجرا نمی‌شود. رئیس پلیس پایتخت نیز پاسخ داده بود «تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشود، نمی‌توانیم مردم را بدون دلیل جریمه کنیم.»

در تصمیم جدید شهروندان در هرساعتی که می‌خواهند می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، اما باید هزینه آن را پرداخت کنند؛ اتفاقی که نه تنها به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک نمی‌کند، بلکه شرایط را به مراتب سخت‌تر می‌کند. هر کس پول بیشتری داشت، راحت‌تر می‌تواند از قانون عبور کند!

از لحاظ قیمت گذاری نیز انتقادات بسیار زیادی به شورا وارد شد. بر اساس تعرفه مطرح شده کمترین رقم قابل پرداخت بابت هزینه روزانه تردد در محدوده طرح ترافیک، ۹هزار و ۶۰۰ تومان است که در صورتی که در کل ۲۲۶ روز کاری (به جز پنج‌شنبه‌ها، جمعه‌ها و روزهای تعطیل رسمی) پرداخته شود، سالانه رقمی معادل ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۶۰۰ تومان خواهد بود.

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران به رویداد۲۴ گفته درست یکسال از جلساتی که درباره طرح ترافیک صحبت می‌کردیم، می‌گذرد. پارسال در همین صحن بار‌ها به ضعف‌های طرح ترافیک اشاره کردم و گفتم در این طرح تضمین وصول عوارض دیده نشده است و به جای اینکه فرمول‌ها ساده‌سازی شود تا هم مردم سریعا متوجه شوند که شیوه نرخ‌گذاری و نحوه رفت و آمد در محدوده طرح چگونه خواهد بود، این موضوع را مدام پیچیده‌تر و سخت‌تر کردند. امروز بعد از یکسال همچنان همان پیامد و مسائل درباره چگونگی ارائه کارت‌های طرح ترافیک و ... وجود دارد.

مشکلات طرح ترافیک پابرجاست

فخاری گفته پیشنهاد ما این بود که طرح را شش ماه یا یکسال دیرتر اجرا کنیم، اما بدون ضعف و نقض آن را اجرا کنیم. اکنون هم گزارشی که درباره طرح ارائه کردند، بیشتر کلی‌گویی بود. برای تغییر وضعیت طرح ترافیک ضروری است که براساس ارزیابی داده‌ها، مشخص شود چه اتفاقی قرار است برای آن رخ دهد، آیا ما به طرح قبلی برمی‌گردیم، آیا طرح اصلاح شده دیگری وجود دارد یا نه و مواردی از این قبیل.

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: اگر شورا یا مدیریت شهری در این سال‌ها به عنوان عوارض موردی را تعریف کرده‌اند که بخواهند عوارضی را از مردم برای توسعه حمل و نقل عمومی و برطرف کردن این مشکل در شهر دریافت کنند، خب وصول این عوارض فعلا تضمین شده نیست و ممکن است مشکلاتی را برای شهرداری ایجاد کند.

ارزیابی و نظرسنجی برای نحوه عملکرد طرح ترافیک را باید یک نهاد مستقل بررسی کند

فخاری گفته همه ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های برای نوع عملکرد طرح ترافیک توسط مجموعه‌ای انجام شده که خودشان در قبال تغییر و اصلاح مصوبه شدیدا مقاومت می‌کردند. آن‌ها هم طرح را ارائه کرده‌اند، هم در برابر اصلاح مصوبه مقاومت کردند، هم خودشان طرح را اجرایی کردند و اکنون هم میزان اثربخشی آن را بررسی کرده‌اند! این رفتار به معنای واقعی خود گویی و خود خندی است و پذیرفتنی نیست. یک نهاد مستقل از نهاد «حمل و نقل ترافیکی» باید این ارزیابی را انجام دهد و پس از ارائه داده‌های دقیق در مورد وضعیت و ادامه روند طرح ترافیک تصمیم گیری شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1397 ، کدخبر: 163863 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین