پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۷۰۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
حالا کمتر از دو ماه به پایان سال باقی مانده است و از پس موج تورمی ۹۷، این سئوال بیش از پیش به گوش می رسد که بازارهای مهم به کدامین سو حرکت خواهند کرد؟
شعارسال: در حالی که بازارهای مهم کشور در سال جاری روزهای پرتلاطم و پرنوسانی را پشت سر گذاشتند، به نظر می رسد دوره ای تازه پیش رو قرار گرفته است .

بررسی ها نشان می دهد بازار مسکن از پس رشدی نزدیک به صد در صد حالا به کنج عزلت خزیده و اتفاقا بار دیگر رکود را میهمان کرده است .

بازار مسکن این روزها با کاهش شدید معاملات روبروست و به دلیل رشد بالای قیمت و عدم افزایش توان خرید، واحدهای کوچک در جای جای شهری چون تهران خریدار دارد. اتفاقا افزایش تقاضا برای این دست واحدها سبب شده است آپارتمان‌هایی که در محدوده ۵۰ متری قرار دارند، به ازای هر متر مربع قیمتی بالاتر از واحدهای بزرگتر همپای خود داشته باشند.

با این حال پیش‌بینی اعضای اتحادیه مشاوران املاک که خود فعال این حوزه صنفی محسوب می شوند نشان می‌دهد قیمت واحدهای لوکس در مرحله ابتدایی و قیمت دیگر واحدهای مسکونی در مرحله دوم کاهش یابد. برخی کاهش قیمت مسکن تا ۲۵ درصد را محتمل می‌دانند.

طلا و سکه

طلا و سکه از بازارهای مهمی است که به دلیل نقدشوندگی بالایشان با توجه ویژه مردم روبرو هستند.

بازار طلا و سکه اما در روزهای پایاین سال به سنت موقعیت فصلی به نظر می‌رسد رونق مناسبی را همراه داشته باشند . قیمت طلا و سکه که از پس افزایش نرخ دلار در دو هفته پیشین با افزایش روبرو بود، در هفته جاری به کاهش رضایت داده است اما تحلیل این بازار نشان می‌دهد همچنان سکه درگیر حبابی قابل توجه است و تقاضا بر این بازار فشاری مضاعف نسبت به دیگر بازارها وارد می‌کند.

قیمت جهانی طلا نیز طبق سیگنال‌های ارائه شده از سوی تحلیلگران بین‌المللی در حال افزایش است از این رو به نظر می‌رسد بازار طلا و سکه روزهایی متفاوت از بازار مسکن را در روزهای باقیمانده از سال تورم زده ۹۷ در پیش داشته باشد.

محدودیت های اعمالی بر بازار ارز البته تاثیر خود را در بازار سکه نشان داده و سبب شده است بخشی از تقاضایی که پیش تر وارد بازار ارز می‌شد، به این بازار متمایل شود.طلا اما به دلیل رشد قیمت و مزد ساخت همچنان در گزینه سرمایه‌گذاران خرد نیست و سکه و طلای آب شده برای خرید ارجحیت دارند.

بازار مبهم ارز

بازار ارز هر چند مورد توجه ویژه افکار عمومی است اما وضعیتی متفاوت از دیگر بازارها دارد . خرید و فروش ارز دستخوش محدودیت‌هایی جدی شده است و به لحاظ قانونی ، امکان خرید و فروش ارزهای رایج فراهم نیست از این رو ریسک این بازار بالاتر از سایر بازارهاست . دلالانی که اقدامات غیر قانونی را در حوزه خرید و فروش ارز انجام می دهند نیز چندان قابل اعتماد نیستند چرا که ممکن است دلارهای تقلبی را با ریال‌های واقعی تاخت بزنند تا حسرت از دست رفتن سرمایه در کام سرمایه گذاران در این بازار باقی بماند.

در عین حال برقراری کانال مالی اروپا برای ایران اگر با مقدمات اعلام شده در خصوص "اف‌ای‌تی‌اف" همراه شود، می‌تواند تاثیری به سزا بر این بازار به جای بگذارد چرا که امکان ورود ارز به کشور تسهیل می‌شود .

فعالان بازار معتقدند با این وجود بازار ارز به دلیل نظارت و دخالت بانک مرکزی چندان قابل پیش بینی نیست هر چند در سال های گذشته قیمت ارز در این مقطع زمانی به دلیل آغاز مسافرت‌های نوروزی از نیمه اسفند ، افزایشی را تجربه می کرد.

و اما بورس

بورس آینه اقتصاد کشورهاست. مشکلات اقتصادی خود را در قامت بورس به نمایش می‌گذارد. این روزها اما چند اتفاق مهم بورس را مستعد رشد کرده است.

اول محدود شدن سود بانکی به ماه شمار به جای روزشمار و دیگری تاکید بر ثبات نرخ سود بانکی در محدوده ۱۵ درصد برای سپرده های بلند مدت.ین دو بورس را مستعد رشد کرده است . بی تردید بخشی از سرمایه هایی که پیش‌تر در سبد سپرده‌ها بود ، حالا به سمت بازار سهام حرکت خواهد کرد .

البته بازار سهام در مرحله پایانی سوددهی بازارهای در سال جاری است اما رونق آن بی تردید سود و صرفه اقتصاد را به همراه خواهد داشت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1397 ، کدخبر: 1228804 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
تا حالا بیننده بودیم از این به بعد بیننده تر میشیم دیگه باید طلاو سکه را پشت ویترین ببینم و خونه ها رو ببینیم فقط بینندگان خوب ایرانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین