پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۶۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: پیش‌ شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری، فارغ از بحث های فنی و تکنیکی، سرمایه اجتماعی است؛ مدیریت های شهری نیز از همین نبود سرمایه اجتماعی لطمه می‌خورند که روز به روز تشدید شده است.

شعارسال: محمدرضا حیدری  در چهاردهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت های شهرداری های کلانشهرهای ایران ضمن گرامیداشت دهه فجر و تسلیت ایام عزاداری وفات حضرت زهرا(س)، اظهارکرد: سرمایه‌گذاری و فعالیت های اقتصادی مهمترین و جدی‌ترین موضوع کشور است.

حیدری با بیان اینکه 4 دهه از انقلاب اسلامی گذشته و وارد دهه پنجم آن شده‌ایم، گفت: بحث های زیادی امروز پیرامون مفهوم «بلوغ و پختگی» شکل گرفته است؛ شاخصه اصلی بلوغ و پختگی سطوح فردی و سازمانی، در حوزه تصمیم‌گیری بوده و از امروز به بعد باید بهتر و عقلانی‌تر تصمیم بگیریم تا کاستی‌های موجود را جبران کنیم.

وی در ادامه گفت: منابع کشور در حوزه های مختلف محدود است و لذا امکان اداره شهر و کشور به روش های آزمون و خطا وجود ندارد.

«خود انتقادی و برخورد نقادانه با عملکرد خود» دیگر موضوعی بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به اهمیت آن اشاره کرد و افزود: به منظور ساخت آینده، دستاوردهای گذشته خود را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

حیدری در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح حوزه «سرمایه‌گذاری و اقتصاد» پرداخت و گفت: در ادبیات حوزه های اقتصادی و اجتماعی کشورهای پیشرفته، مفهوم سرمایه اجتماعی در کنار سایر مفاهیمی چون سرمایه انسانی، معنوی، میراثی و ... به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه اقتصادی، سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به هم همپوشانی دارند و لازم و ملزوم یکدیگرند، اظهارکرد: طی 50 سال اخیر سرمایه‌گذاران بسیاری در شهر مشهد حضور یافته‌اند که در ذات خود این شایستگی‌ها را داشته‌ و کارهای بزرگ اقتصادی آغاز کرده‌اند ولی بدلیل اتکا به فرد، آنچنان برجسته نبوده و به ظرفیت های دیگران نیاز نداشته است.

حیدری خاطرنشان کرد: امروز بدون توجه به 3 مولفه سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد؛ سرمایه اقتصادی و انسانی قابل وارد کردن، خریداری و یا جابجایی است ولی در شرایط امروز، سرمایه اجتماعی ایجاد شدنی است و مهمترین مولفه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی در بخش فرد و حوزه سازمانی محصول تعاملات و ارتباطات و جریان های اجتماعی است، اظهارکرد: سرمایه اجتماعی شاخص های بسیاری دارد که در بحث های جامعه شناختی به آن پرداخته شده است؛ یکی از آنها شبکه های اجتماعی، شبکه روابط منسجم و متغیر مهم دیگر اعتماد است.

حیدری همچنین افزود: اعتماد عمومی، مهمترین متغیر سرمایه اجتماعی و شاخص های آن بوده که در عرصه های فردی و سازمانی حائز اهمیت است.

وی تنزل سرمایه اجتماعی را گمشده سرمایه‌گذاری اقتصادی در شرایط امروز جامعه ما دانست و گفت: پیش‌ شرط موفقیت در سرمایه‌گذاری، فارغ از بحث های فنی و تکنیکی، سرمایه اجتماعی است؛ مدیریت های شهری نیز از همین نبود سرمایه اجتماعی لطمه می‌خورند که روز به روز تشدید شده است.

حیدری با تاکید بر اینکه تمامی معاونت های شهرداری‌ها باید به کمک حوزه سرمایه‌گذاری بیایند تا موجبات ارتقاء سرمایه اجتماعی فراهم آید، اظهارکرد: انضباط مالی، شفافیت، مبارزه با فساد، تعامل با مردم و ارتباط با نخبگان و ... از جمله مولفه هایی است که می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

رئیس شورای شهر مشهد ارتقاء سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را جزو یکی از مهمترین فعالیت هایی عنوان کرد که شهرداریها باید به آن توجه داشته باشند و گفت: سرمایه‌گذاری نیازمند افزایش اعتماد است؛ حجم زیاد سپرده‌های مردمی در بانک‌ها نشان از فقدان همین مهم بوده که باید در جهت جذب آنها تلاش کنیم.

حیدری از اهمیت تغییر و بازنگری در مدل های رفتاری با سرمایه‌گذاران و مردم سخن گفت و افزود: کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد و معاونت اقتصادی شهرداری اقدامات بسیار مهمی در این جهت انجام داده‌اند که از جمله آنها میتوان با گره گشایی بسیاری از پروژه های کلان متوقف شده در سطح شهر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در شرایط دشوار کنونی موفق به انعقاد بیش از 2500 میلیاردتومان قرارداد شده است، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری گواه بر افزایش اعتماد عمومی نسبت به بدنه مدیریت شهری بوده و امیدواریم در نشست های این چنینی به روش های اعتمادزای بیشتری دست یابیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شورای شهر مشهد، تاریخ انتشار:16بهمن1397 ، کدخبر: 6247320: www.shora.mashhad.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
0
0
سرمایه اجتماعی هم نداریم تو این شرایط بحران زده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین