پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
فاز اول پروژه 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام درحالی به پایان رسید که فاز دوم طرح یاد شده، همچنان با مشکل تخصیص منابع مالی مواجه است. مشکلی که می‌تواند زمان آغاز عملیات اجرایی این فاز را به تأخیر اندازد و هزینه‌های زیادی را به کل طرح مذکور تحمیل کند.

شعارسال: طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح 550 هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، در سال 1375 همزمان با سفر رهبری به خوزستان به تصویب رسید، با این هدف که اولاً اراضی کشاورزی رها شده در زمان جنگ دوباره زیرکشت برود و برای مردم جنگ‌زده و جوانان بیکار این خطه اشتغال‌زایی کند و ثانیاً موجب افزایش تولید و رونق اقتصادی خوزستان و ایلام شود. گفتنی است، 500 هزار هکتار از اراضی طرح در خوزستان و 50 هزار هکتار در استان ایلام است. البته عواملی چون ناچیز بودن اعتبارات تخصیص داده شده عملاً اجرای طرح را زمان‌بر و طولانی کرد تا این‌که 17 سال بعد، در سفر دی‌ماه 1392 رئیس‌جمهور روحانی و هیئت دولت به خوزستان، مصوب شد 5/1 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب گرفتن طرح برداشت شود. طی چهار سال گذشته اجرای فاز اول طرح به‌سرعت عملیاتی شد، اما برای اجرای فاز دو میزان اعتبار تخصیصی کافی نیست.

طرح 550 هزار هکتاری مشکل شوری خاک را حل می‌کند

در همین رابطه فریدون حسنوند، نماینده مردم اندیمشک در مجلس، با بیان این‌که اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری باید تسریع شود، اظهار کرد: اقدام دولت یازدهم در عملیاتی کردن طرح 550 هزار هکتاری قابل تقدیر است؛ زیرا تنها دولتی که همت کرد و در راستای دستورات رهبری، این طرح را به اجرا درآورد این دولت بوده است. نماینده مردم اندیمشک اذعان کرد: به‌دلیل این‌که خوزستان مشکلات شوری خاک دارد و نیاز است که کیفیت خاک اصلاح شود، باید کار زهکشی زیرزمینی در برخی از اراضی اجرایی شود. نماینده مردم اندیمشک اظهار کرد: نبود شبکه آبیاری سبب استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی شهرستان شده که این مشکل باید رفع و مشکلات ایجاد شده را با نگاه به قانون و حمایت از کشاورزان و شهروندان برطرف کرد. وی افزود: با اجرای طرح‌های مربوط به حوزه کشاورزی و ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بیش از ۱۱ هزار هکتار به اراضی کشاورزی شهرستان افزوده می‌شود. حسنوند با اشاره به این‌که بین سال‌های ۷۵ تا ۹۲ تنها ۷۰ هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اجرایی شده بود، گفت: پس از ارائه گزارش‌های فنی، اقتصادی و زمان‌بندی اجرای طرح از سوی این دو وزارتخانه، تخصیص منابع مالی اجرا در دولت مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: مطالعات اجرای این طرح طولانی نشد، بلکه باید پس از پایان فاز نخست طرح، فاز دوم آن اجرایی می‌شد. فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با یک ‌منحنی رو به رشد در نهایت برای هفت‌هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی به‌همراه داشت. منحنی اشتغال در فاز دوم اجرای طرح نیز تکرار خواهد شد.

روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مطلوب نیست

اقبال محمدیان، نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس، نیز اظهار داشت: اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری منوط به تزریق اعتبار از سوی دولت و مجلس است. محمدیان با بیان این‌که روند اجرایی طرح 550 هزار هکتاری مطلوب نیست، اظهار داشت: طولانی شدن روند اجرایی طرح باعث بیکاری بلندمدت کشاورزان ما به‌علت گرفتن زمین‌های آنان شده است. نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس اظهار داشت: در رامهرمز از ۲۲ هزارهکتار اراضی تحت پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تنها پنج‌هزارهکتار فعال است و قریب‌ ۱۲هزار هکتار به‌دلیل ممانعت میراث فرهنگی غیرفعال است. وی افزود: از ۵۵۰ هزار هکتار طرح مقام معظم رهبری ۲۱۷ هزار هکتار اجرایی شده است که از این رقم ۱۵۰هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است. نماینده رامهرمز و رامشیر در مجلس، با اشاره به عدم موفقیت استان در جذب سرمایه‌گذار اظهار داشت: برای جذب سرمایه‌گذار باید موانع موجود را برطرف کرد و به قول معروف فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذار پهن کرد تا وی با اطمینان سرمایه‌اش را به استان بیاورد.

اقدامات خوبی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری انجام شد

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس، نیز گفت: سهم خرمشهر از طرح 550 هزار هکتاری 10 هزار هکتار است و انصافاً اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته است که جای تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی آن دارد؛ اما حدود 20 هکتار از اراضی کشاورزی مستعد خرمشهر در غرب رودخانه کارون واقع شده است و عمده کشاورزی خرمشهر در این زمین‌ها هستند. حال درخواست داریم که این زمین‌ها را نیز به محدوده طرح 550 هزار هکتاری اضافه کنند. وی بیان کرد: اجرای دقیق طرح 550 هزار هکتاری می‌تواند منجر به از بین رفتن کانون‌های ریزگرد شود؛ در‌ شمال‌غربی خرمشهر کانون‌های ریزگرد وجود داشتند که با فعال شدن طرح 550 هزار هکتاری در این اراضی امید از بین رفتن این کانون‌ها به‌وجود آمد. سامری عنوان کرد: زهاب نیشکر باید از طریق کانال‌هایی به کانون‌های ریزگرد منتقل شود تا حداقل به‌جای ضربه زدن به اراضی سالم، با خیس کردن کانون‌ها از بروز ریزگردها جلوگیری کند.

تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری از مردم خوزستان دریغ شد

قاسم ساعدی، نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس، اظهار داشت: سال گذشته زنان و مردانی را دیدم که به‌دلیل خشک شدن رودخانه جراحی اشک می‌ریختند. آن‌ها با موهای سپیدشان به‌دلیل از بین رفتن کشاورزی درپی خشک شدن رودخانه می‌گریستند. وی به اهمیت مدیریت آب و حل مشکلات این حوزه در خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان ناتمام مانده است؛ درحالی‌که این طرح می‌تواند موجبات خیر و برکت برای استان شود. ساعدی با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که طی دولت‌های مختلف به حداقل رسید و سال گذشته نیز تأمین آب همان حداقل نیز از مردم خوزستان دریغ شد، اشاره‌ و تأکید کرد: در بسیاری از روستاهای خوزستان آب‌رسانی از طریق تانکر انجام می‌شود. وی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی خواستار نظارت‌بر طرح 550 هزار هکتاری دشت آزادگان و هویزه شد و افزود: این طرح برای کشاورزان استان مشکلات چالشی زیادی را به‌وجود آورده است و از نظر فنی و مهندسی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست. این نماینده مجلس، ضمن انتقاد از عدم تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری و عملیاتی نشدن فاز جدید آن اظهار می‌کند: به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تأمین آب طرح 550 هزار هکتاری انتقاد جدی داریم.

امیدواریم طرح بتواند اشتغال‌زایی کند

علی‌عسگر ظاهری، نماینده مسجدسلیمان و اندیکا در مجلس، اظهار داشت: تنها خواسته ما هم این است که در قالب همین طرح به زمین‌های کشاورزی مسجدسلیمان و اندیکا آب اختصاص داده شود تا بتوانیم در حوزه کشاورزی اشتغال بیش‌تری ایجاد کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم بحث‌های کارشناسی به‌گونه‌ای نباشد که کلی عدله برای عدم تحقق این کار پیدا شود. ظاهری تصریح کرد: جامعه به این طرح کشاورزی مقام معظم رهبری امید بسته‌است و در شهرستانی که آمار بیکاری 44 درصدی دارد تنها امیدمان برای ایجاد اشتغال در کوتاه‌مدت توسعه کشاورزی از طریق اجرای طرح 550 هزار هکتاری است.

طرح ۵۵۰هزار هکتاری نیازمند منابع آب خوزستان است

علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندرامام در مجلس، نیز اظهار داشت: معضل کم‌آبی آب و انتقال آن از خوزستان به سایر استان‌ها در کشور مطرح است؛ اما خوزستان به آب کارون نیاز بیش‌تری دارد. وی افزود: استان خوزستان ظرفیت‌های زیاد و بسترهای گسترده‌ای دارد تا با بهره‌گیری از منابع آب خدادادی به رونق اقتصادی کمک کند. کشاورزی ما تعطیل است، چون آب نداریم که حتی چند هکتار اراضی کشاورزی شهرستان را احیاء کنیم و کشاورزان ما درمانده‌اند. عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: توجه به منویات مقام معظم رهبری واجب و در اولویت است، چندین سال گذشته مقام معظم رهبری در طرح 550 هزار هکتاری تأکید داشتند که این طرح در خوزستان اجرایی شود، طی این چند سال چه اندازه از این فرمایشات رهبری اجرایی شده است؟ براساس این بیانات باید از آب کارون برای احیای کشاورزی خوزستان استفاده کنیم. گلمرادی افزود: اگر طرح مقام معظم رهبری اجرایی شود کمک بزرگی برای اشتغال و تولیدات داخلی ما است. باید نگاه و توجه ما درون‌زا باشد؛ یعنی توجه به تولیدات داخلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی محقق می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:17بهمن1397 ، کدخبر: 62278: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین