پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
اگرچه ظریف به منتقدین توهین کرد ولی خنجرزدن از پشت مصداق رفتار اروپایی‌ها با دولت روحانی است.از متن بیانیه اروپا کاملاً مشخص است که تلاش شده تا هیچ مسئله‌ای در اتهام زنی به ایران از قلم نیفتد. از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تا توان هسته‌ای و حقوق بشر. انتظار آن بود که وزارت خارجه در واکنش به این رفتار توهین آمیز و گستاخانه، پاسخی در شأن مردم ایران و همراستا با منافع ملی ایران بدهد؛ اما متاسفانه چنین نشد. در بخشی از بیانیه وزارت خارجه در پاسخ به بیانیه توهین آمیز اروپا آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران به ویژه برجام و دیگر نکات قابل قبول، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام می‌دارد».

شعار سال: اتحادیه اروپا در روزهای گذشته بیانیه‌ای ۱۲ بندی موسوم به «جمع‌بندی» را درباره ایران منتشر کرد. بیانیه مذکور به شدت توهین آمیز است و ایران را در حوزه‌های مختلف از جمله توان موشکی، قدرت منطقه‌ای، پیشرفت علمی، حقوق بشر ومورد حمله قرار می‌دهد.

بیانیه توهین آمیز اروپا به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

- هیچ اشکالی ندارد که آمریکا در پسابرجام ایران را تحریم می‌کند. ایران باید بدون توجه به این مسئله، تعهدات برجامی خود را یکطرفه و بدون چشم داشت اجرا کند. اروپا در واکنش به تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا فقط به ابراز تأسف بسنده می‌کند. ایران نباید از اروپا انتظاری بیش از این داشته باشد!

- اروپا حامی رژیم صهیونیستی است. رژیمی که مشهور به کودک کشی است. علاوه بر این تروئیکای اروپایی حامی گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه و همچنین حامی رژیم آل سعود در کشتار مردم یمن است؛ اما این ایران است که حقوق بشر را زیر پا گذاشته است!

- اکنون ۳ سال از آغاز اجرای تعهدات اروپا ذیل برجام سپری شده است. اروپا هیچ اقدامی در راستای اجرای تعهدات خود انجام نداده است. طرف اروپایی پس از ۳ سال وقت کشی و عهدشکنی صرفاً از یک بسته تحقیرآمیز به نام اینستکس (مبادله غذا و دارو در مقابل پول نفت از سوی کشورهای غیر اروپایی) رونمایی کرده و اجرای آن را به آینده‌ای نامعلوم موکول کرده است؛ اما در مقابل به ایران دستور داده که اگر خواهان اجرای این بسته تحقیرآمیز در آینده‌ای نامعلوم است، ابتدا باید لوایح خسارت بار مرتبط با FATF را تصویب کند!

- تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در سالهای اخیر یکی از حامیان اصلی داعش در منطقه بوده است. این کشورها در کنار آمریکا جنایات گسترده‌ای در منطقه غرب آسیا مرتکب شده‌اند. ایران با همراهی محور مقاومت در منطقه، کمر داعش را شکست و سیلی آبداری به گوش حامیان گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه و جهان وارد کرد. حالا اروپا با لحنی طلبکارانه می‌گوید، چرا ایران در سوریه و دیگر کشورهای منطقه نقش ایفا کرده است و چرا ایران در منطقه به تشکیلات سازی نظامی اقدام کرده است.

- اروپا در بیانیه مذکور با لحنی گستاخانه به ایران دستور داده است که باید آزمایش موشکی و افزایش برد موشک‌ها و در نهایت توان هسته‌ای خود را متوقف کند.

- اروپا در بیانیه مذکور بدون هیچ سندی ایران را به دست داشتن در اقدامات تروریستی در اروپا متهم کرده است. این در حالی است که اکنون فرانسه میزبان گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی که ۱۷ هزار ایرانی را به خاک و خون کشیده است. پایتخت‌های برخی کشورهای اروپایی اکنون پناهگاه و حامی گروهک‌هایی از جمله الاهوازیه، کومله واست و این تروریست‌ها به راحتی در این کشورها میتینگ و نشست برگزار می‌کنند!

اروپا خنجر زد، وزارت خارجه لبخند!

از متن بیانیه اروپا کاملاً مشخص است که تلاش شده تا هیچ مسئله‌ای در اتهام زنی به ایران از قلم نیفتد. از توان موشکی و قدرت منطقه‌ای تا توان هسته‌ای و حقوق بشر.

انتظار آن بود که وزارت خارجه در واکنش به این رفتار توهین آمیز و گستاخانه، پاسخی در شأن مردم ایران و همراستا با منافع ملی ایران بدهد؛ اما متاسفانه چنین نشد.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه در پاسخ به بیانیه توهین آمیز اروپا آمده است: «جمهوری اسلامی ایران با استقبال از مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص ایران به ویژه برجام و دیگر نکات قابل قبول، برخی نکات و انتقادات خود را از بیانیه مزبور اعلام می‌دارد».

وزارت خارجه از «مواضع مثبت اعلامی در بیانیه اتحادیه اروپا استقبال کرده است». این در حالی است که بیانیه اروپا در اصل کیفرخواستی علیه جمهوری اسلامی ایران است و در آن هیچ موضع مثبتی مشاهده نمی‌شود.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه آمده است: «برای ما جنبه‌های اقتصادی برجام و انتفاع ایران از آن اهمیت بسزایی دارد و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام می‌تواند ملاک و محکی تعین کننده و اساسی در تنظیم مناسبات آتی ما باشد».

اکنون ۳ سال از آغاز اجرای تعهدات اروپا ذیل برجام سپری شده است. در این مدت اروپا هیچ اقدامی در راستای تعهدات خود انجام نداده است. اروپا حتی از گشایش حساب بانکی ایران در کشورهای خود و سوخت رسانی به هواپیمای ظریف و حضور ایران در نمایشگاه‌های خود نیز امتناع کرد؛ اما با اینحال وزارت خارجه در موضعی حقارت آمیز، هنوز چشم انتظار منافع اقتصادی برجام است.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران اکیداً به کشورهای اروپایی توصیه می‌کند که نگاه واقع بینانه ای به حوادث و مسائل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تأثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط بین دولت‌ها وملت ها قرار نگیرند. جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو، تعامل و راهکارهای سیاسی برای حل و فصل تمامی بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند».

وزارت خارجه به اروپا توصیه کرده است که تحت تأثیر القائات جریانات مخالف صلح در منطقه قرار نگیرد و تاکید کرده است که ایران از گفت و گوهای منطقه‌ای استقبال می‌کند. این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی همواره نقشی اساسی و ویژه در جنایت در منطقه غرب آسیا داشته‌اند. از تسلیح صدام به سلاح شیمیایی تا تجهیز داعش و تجهیز آل سعود. این کشورها اصلاً در جایگاهی نیستند که در امور منطقه‌ای، طرف مذاکره باشند.

در بخش دیگری از بیانیه وزارت خارجه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران خواستار تعامل سازنده و مبتنی بر منافع و احترام متقابل با اتحادیه اروپایی است. تجربه گفتگوها و همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا به خصوص تجربه به دست آمده طی سالیان گذشته، به ویژه در سه سال اخیر نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای همکاری و توسعه روابط بین دو طرف وجود دارد. امیدواریم با عملی شدن تمامی تعهدات اروپا شاهد تعمیق روابط دو طرف در کوتاه‌ترین زمان باشیم».

این بیانیه مصداق دیگری از رویکرد غلط دولت در اجرای برجام به هر قیمت است. با این رویکرد خسارت بار اروپا هیچ الزامی برای اجرای تعهدات خود نمی‌بیند. همانطور که تاکنون نیز چنین بوده است.

وزارت خارجه همزمان با رویکرد حقارت بار و از موضع ضعف در مقابل اروپا، در داخل با منتقدان و صاحبنظران به صورت توهین آمیز و با پرخاشگری و تندی برخورد می‌کند. دستگاه دیپلماسی علاوه بر این مرتب مشغول جنجال سازی و تحریف واقعیات موجود در کشور است.

وزارت خارجه به ریاست ظریف در سال‌های اخیر منتقدان و صاحبنظران را «عقده‌گشا»، «تازه از راه رسیده»، «دروغ‌گو»، «سخیف»، «متوهم»، «کم‌اطلاع» ونامیده است. متأسفانه برخورد توهین‌آمیز با منتقدان به یک روال در دولت تبدیل شده است.

در روزهای گذشته ظریف با حمله به منتقدان، آن‌ها را به خنجر زدن از پشت متهم کرد.

در سال‌های گذشته، پیش بینی‌های منتقدان سیاست خارجی دولت، مو به مو به وقوع پیوسته است. منتقدان در سال‌های اخیر بارها با دلایل کارشناسی و فنی، درخصوص رویکرد سیاست خارجی دولت تذکر داده و روش‌های جایگزین را نیز ارائه دادند، اما دولتمردان با پرخاشگری و اتهام زنی، به منتقدان پاسخ دادند!

انتقادات کارشناسی و دقیق منتقدان هیچ نسبتی با خنجرزدن از پشت ندارد. خنجرزدن از پشت مصداق رفتار زشت اروپایی‌ها با دولت روحانی است؛ اما وقتی در مقابل این گستاخی و خنجرزدن لبخند بزنیم، طرف مقابل به گستاخی بیشتر تشویق می‌شود.

با این رویکرد نه تنها تحریم‌ها به تاریخ نمی‌پیوندد و ترکی در دیوار آن ایجاد نمی‌شود، بلکه دامنه گسترده‌تری نیز پیدا می‌کند. آقایان وزارت خارجه! رویکرد خسارت بار «اجرای برجام به هر قیمت» را متوقف کنید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق تاریخ انتشار 19بهمن 97، کدخبر: 935330، www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین