پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۰۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
آب شیرین و بهداشتی که در قم شاخص‌های کیفیت مطلوب را بدست آورده از مهمترین دستاوردهایی است که می‌شود در چهلمین سال پیروزی انقلاب به آن اشاره کرد.آب قم که از دیرباز بین مردم به «شوری» معروف است امروز به همت و تلاش شبانه روزی مهندسان شیرین‌تر از آب تهران شده است. آب شیرین پس از سال‌ها تلاش از سدکوچری به قم رسید و پس از تصفیه و بهداشتی شدن در لوله‌های آب شهری سرازیر شد تا مردم این شهر آب خوشی در گرمای کویر از گلویشان پایین برود.

شعار سال: بیش از ۱۰۰ آیه از قرآن کریم به «آب» اختصاص دارد و خداوند انسان را به شکرگذاری از این نعمت بزرگ سفارش کرده است و یکی از شاخصه‌های رشد توسعه در کشورها دسترسی به آب سالم و بهداشتی است؛ ایران اسلامی نیز از بدو پیروزی انقلاب اسلامی این مسئله را به صورت جدی دنبال کرده است.

مهندسان با تخصص‌های گوناگون سال‌ها تلاش کردند تا بتوانند این مایع حیاتی را به صورت سالم و از طریق لوله کشی در شهر و روستا به دست مردم برسانند.

آب قم که از دیرباز بین مردم به «شوری» معروف است امروز به همت و تلاش شبانه روزی مهندسان شیرین‌تر از آب تهران شده است. آب شیرین پس از سال‌ها تلاش از سدکوچری به قم رسید و پس از تصفیه و بهداشتی شدن در لوله‌های آب شهری سرازیر شد تا مردم این شهر آب خوشی در گرمای کویر از گلویشان پایین برود.

۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و بنا به گفته کارشناسان، تحولی عظیم و رشد چشمگیر به ویژه در صنعت آب و فاضلاب رخ داده است که در مقایسه‌ای اجمالی به مهم‌ترین شاخص‌های این حوزه در استان قم به عنوان نمونه‌ای از کل، دست می‌یابیم.

تأمین آب قم با ۲۰ حلقه چاه با کیفیت پایین در قبل از انقلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وضعیت آب شُرب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم می‌گوید: جهت تأمین آب شُرب و بهداشتی، تنها ۲۰ حلقه چاه با کیفیت بسیار پایین برای جمعیت حدود ۳۱۲ هزار نفری به صورت ابتدایی حفر شده بود که فقط بخش کوچکی از بافت شهر از تأسیسات لوله‌کشی برخوردار بودند.

۱۰۰ درصد جمعیت شهری قم با رشد حدود ۴۰۰ درصدی نسبت به قبل از انقلاب تحت پوشش شبکه آب شُرب قرار گرفتند

علی جان صادق‌پور به وضعیت امروز آب شُرب قم پس از ۴۰ سال پیروزی انقلاب اشاره دارد و عنوان می‌کند: پس از انقلاب با تلاش و کوشش خادمان ملت شاخصه‌های بهره‌مندی مردم از آب سالم و بهداشتی و باکیفیت افزایش یافت و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری قم با رشد حدود ۴۰۰ درصدی نسبت به قبل از انقلاب تحت پوشش شبکه آب شُرب قرار گرفتند.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با تلاش‌های صورت گرفته آب مورد نیاز شهر قم از چهار منبع که شامل ۱۳ حلقه چاه علی‌آباد و ۵۶ حلقه چاه در محدوده شهر، سد ۱۵ خرداد و سد کوچری تأمین شد. به همین منظور چهار تصفیه‌خانه آب با ظرفیت حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و خط انتقال به طول ۳۰۰ کیلومتر به اجرا رسید.

سلامت و بهداشتی بودن مهمترین معیاری است که این مایع حیاتی باید داشته باشد تا مردم بدون نگرانی و دغدغه از آن بهره ببرند و امروز مردم قم بدون دغدغه و نگرانی از این نعمت الهی بهره می‌برند.

سالانه بیش از ۱۰۹ هزار آزمون‌ روی آب قم انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم اظهار داشت: در ادامه گفت: برای اطمینان از سلامت آب در قم، آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب منطبق با آخرین استانداردهای بین‌المللی و روز دنیا احداث شده که این آزمایشگاه‌ها شامل آزمایشگاه‌های باکتریولوژی، بیولوژی، فیزکوشیمیایی و ریز آلاینده‌های آلی و معدنی می‌شود.

صادق‌پور اظهار داشت: به منظور اطمینان از سلامت آب قم سالانه بیش از ۱۰۹ هزار آزمون‌های میکروبی، فیزیکو شیمیایی، بیولوژی، ریز آلاینده‌های آلی و معدنی و کلرسنجی بر روی آب انجام می‌شود.

بنا به گفته شهروندان قمی، آب شُرب قم در زمان کنونی با زمان پیش از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، در زمان‌های گذشته اگر لیوان بلورین از آب لوله کشی شهری پُر می‌شد، املاح‌های شناوری که رنگ زلال آب را کِدِر کرده بود در لیوان دیده می‌شد، اما امروز قالب‌های بلورین یخ که به مثال شیشه است نمایانگر زلال و شیرین بودن آب است.

تأسیسات فاضلاب از دیگر خدماتی است که پس از انقلاب اسلامی مردم قم به آن دست یافتند و مشکلاتی مانند حفر چاه، پُرشدن و خطر فرو ریختن ناگهانی برطرف شد.

گسترش ارائه خدمات اینترنتی

صادق‌پور با عنوان اینکه پیش از پیروزی انقلاب هیچ اقدامی در خصوص ایجاد تأسیسات فاضلاب صورت نگرفته بود، بیان می‌کند: در حال حاضر با احداث و بهره‌برداری از چهار تصفیه‌خانه پیشرفته فاضلاب و اجرای حدود هزار کیلومتر شبکه جمع‌آوری و خطوط انتقال، امکان تحت پوشش قرارگرفتن ۵۰ درصد جمعیت شهر قم فراهم شده و مطالعات سایر شهرهای استان نیز در حال انجام است.

با پیشرفت جوامع و روی آوردن کشورها در ارائه خدمات از سنتی به الکترونیکی؛ ایران اسلامی نیز در همه زمینه‌ها از حالت سنتی خارج شده و بر اساس آخرین تکنولوژی‌های ملی و بین‌المللی و دانش روز به ارائه خدمات اهتمام دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با تأکید بر اینکه ارائه خدمات به مردم نسبت به دوران پیش از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، عنوان می‌کند: استقرار سامانه ۱۲۲ یکی از خدماتی است که از بدو انقلاب به مردم ارائه می‌شود و براساس آمارها تنها در سال ۹۶ بیش از ۲۷۰ هزار تماس توسط مشترکین با این سامانه در ۴۸ حوزه خدماتی برقرار شده است.

وی با بیان اینکه سامانه تله متری قم نیز در سه سطح، سالانه بیش از ۴۰ میلیون سنجه و ثبت می‌شود، می‌گوید: در سایر حوزه‌ها نیز می‌توان به استقرار سیستم GIS، قرائت موبایلی کنتورهای مشترکین، آزمایشگاه‌های پیشرفته فیزیکی شیمیایی بیولوژیکی اشاره کرد که هیچ یک از این خدمات پیش از انقلاب وجود نداشت.

کارنامه انقلاب پر است از دستاوردهای ارزشمند عمرانی و علمی که در طول ۴۰ سال گذشته به مردم ایران ارزانی داشته شده است و آب شیرین و بهداشتی از مهمترین دستاوردهایی است که مردم قم به آن دست یافته‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 19بهمن 97، کدخبر: 4536913، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین