پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۸۸۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
سال ۱۳۹۸ بیشترین بودجه کشور برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شد. گفته شده یکی از دلایل آن اعتصاب معلمان در سال ۱۳۹۷ بوده است؛ اعتراضاتی که برای پیگیری معیشت معلمان و فرهنگیان توسط احزاب و تشکل‌های مربوط به معلمان به جریان افتاد و تبدیل به اعتصابات سراسری شد.
شعارسال: سال‌هاست در جریان شناسی سیاسی ایران، اصولگرایان، با پایگاه سنتی بسیج و حوزه‌های علمیه شناخته می‌شوند و اصلاح‌طلبان جایگاه بالاتری بین معلمان و دانشجویان دارند. در این شرایط عجیب نیست اکثریت اصلاح‌طلبان یا سابقه فعالیت در دفتر تحکیم وحدت داشته باشند یا عضو یکی از احزاب صنفی معلمان باشند. در حال حاضر هشت تشکیلات/حزب/انجمن مختلف مربوط به معلمان در ایران فعالیت دارند.

انجمن اسلامی معلمان

قدیمی‌ترین حزب بین احزاب معلم محور سه گانه که ریشه در شاخه فرهنگیان حزب جمهوری اسلامی دارد. روزگاری حسین مظفر نماینده این حزب در شورای هماهنگی گروه‌های خط امام بود که با پیروزی خاتمی، مظفر وزیر آموزش و پرورش شد. مظفر البته بعدا تغییر گرایش داد.

این حزب ریشه در جریان خط امام دهه شصت دارد و مثل سایر تشکیلات (انجمن مهندسین و انجمن دانشجویان) نام انجمن را برای خود انتخاب کرده است. این تشکیلات همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. عبدالرزاق موسوی (عضو شورای شهر شیراز) و داود محمدی (نماینده تهران در مجلس) فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران، از چهره‌های شاخص این حزب اصلاح طلب هستند.

کانون صنفی معلمان

از تشکیلات نزدیک به معلمان که بیشتر از سایر تشکل‌ها به مسائل صنفی می‌پردازند و تعداد زیادی از اعضای آن نیز درگیر پرونده‌های مختلف یا بازداشت شدند. در سال ۹۲ این تشکل مدتی غیر قانونی اعلام شد. محمود بهشتی لنگرودی که سال‌ها دبیرکل این تشکل بود و اسماعیل عبدی، دبیرکل فعلی کانون، در حال حاضر در زندان به سر می‌برند. رسول بداقی و محمد حبیبی از چهره‌های موثر کانون صنفی معلمان هستند.

مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

این تشکل ریشه در شاخه فرهنگیان جبهه مشارکت داشت و فرج کمیجانی که رئیس شاخه فرهنگیان مصطفی معین بود، سال‌ها دبیر کل این حزب بود. با جدی‌تر شدن قانون احزاب و فضای باز مطبوعاتی، این حزب سال گذشته اولین کنگره خود را برگزار کرد.

به جز فرج کمیجانی، محمد خرم (سرپرست دفتر امور مجلس وزارت آمورزش و پرورش)، عادل عبدی (مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش و نامزد اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران سال ۹۲) عبدالرسول عمادی (معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش) اردشیر شجاعی (معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان) اصغر حصیری (مسئول ستاد راهبری انتخابات نماینده معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش)، سید مختار موسوی (معاون سابق آموزش و پرورش عمومی وزارت آموزش و پرورش) طوفان محمدی (عضو شورای شهر اراک) در شورای مرکزی این تشکل قرار دارند و به نظر می‌رسد ارتباط خوبی با وزیر فعلی آموزش و پرورش دارند.

جامعه اسلامی فرهنگیان: از تشکل‌های محوری جریان اصولگرا که سالهاست از تاسیس آن می‌گذرد. علی کریمی فیروزجایی دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان که از آبان ماه امسال در این مسئولیت قرار گرفت، نماینده سابق مردم بابل در مجلس شورای اسلامی بوده است. ابوالقاسم رئوفیان از جمله چهره‌های موثر این حزب بود که به مرور از آن فاصله گرفت. این تشکل عضو ائتلاف پیروان خط امام و رهبری است

جمعیت اسلامی فرهنگیان

از تشکل‌های اصولگرا و نزدیک به جمعیت موتلفه اسلامی است که نه در جریان اصولگرا و نه در فضای سیاسی کشور، حضور موثری ندارد. آخرین کنگره این تشکیلات اردیبهشت امسال با سخنرانی نقوی حسینی برگزار شد.

سازمان معلمان ایران

این مجموعه نیز یکی از تشکیلاتی بود که به نسبت سایر تشکیلات اصلاح‌طلب اصرار بیشتری روی مطالبات صنفی معلمان داشت و به خصوص در اعتصاب معلمان در سال‌های دهه هشتاد، نقش موثری داشت که البته تعدادی از اعضای ارشد آن درگیر پرونده‌های قضایی شدند و مدتی را در زندان گذراندند از جمله هاشمی ارسنجانی دبیرکل سابق این تشکیلات که مدت زیادی در زندان بود. این مجموعه عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب نیست و بیشتر بر مطالبات صنفی اصرار دارد.

کانون تربیت اسلامی

از تشکیلات اصولگرا که سال ۷۷ تاسیس شده و فرشیدی وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد دبیرکل آن است و جمعی از مدیران آموزش و پرورش دولت قبل نیز در شورای مرکزی آن عضویت دارند. مسلم میرزاپور (مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما و دبیرکل جمعیت اسلامی فرهنگیان) و جبار کوچکی نژاد (نماینده مجلس) از دیگر اعضای این تشکل اصلولگرا به شمار می‌روند. این تشکل بعد از دعوت به اعتصاب معلمان بیانیه داد و از دلایل عدم حضور در اعتصاب صحبت کرد.

کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان

این کانون هم گرایشی مستقل دارد و بیشتر مطالبات صنفی را پیگیری می‌کند. رحیم عبادی و نور علی عباسپور از چهره‌های شناخته شده این تشکیلات هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 21 بهمن 1397 ، کدخبر: 164841 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین