پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۰۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
اجرای طرح عمرانی دوربرگردان ورسن گرگان باعث جابه‌جایی ۲۱ درخت چنار در ورودی غربی گرگان می‌شود؛ موضوعی که اعتراض فعالان اجتماعی و محیط‌زیستی را به‌همراه داشت‌.

شعارسال:  درختانی که سالیان طولانی زمان برد تا به نماد تنومند مسیر غربی استان گلستان تبدیل شوند این روزها برای احداث تقاطع در غرب گرگان از کمر اصلاح شده‌اند تا جابه‌جا شوند. موضوعی که با واکنش منفی فعالان اجتماعی و دوستداران محیط‌زیست روبه‌رو شده است‌. درختان ریه‌های یک شهر هستند، آن‌ها علاوه‌بر زیبایی، تأثیر روحی و روانی مثبتی داشته و در سلامت افراد جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ بنابراین باید به هر نحو ممکن آن‌ها را حفظ کرد‌. ماجرا چنین است که برای احداث دوربرگردان در پنج کیلومتری جاده گرگان به کردکوی، تعریض محور نیاز بوده و به‌دلیل این‌که پایین‌ترین استاندارد ساخت یک دوربرگردان ۴۵ متر است، بنابراین تعدادی درخت در طرح قرار می‌گیرد‌.

درختان قدمت ۶۰ ساله دارند

درختان ورودی شرقی و غربی گرگان قدمت بیش از ۶۰ سال داشته و به نوعی نماد شهر محسوب می‌شوند و باید به هر شکل ممکن آن‌ها را حفظ کرد‌. اما در طرف دیگر قضیه وجود ۲۰ دوربرگردان ناایمن در گلستان خودنمایی می‌کند که ایمن‌سازی آن‌ها برعهده اداره کل راهداری و شرکت توسعه زیرساخت است و پروژه مذکور (ورسن)، جزو تعهدات اداره راهداری است‌. برای اطلاع از جزئیات انتقال درختان پروژه دوربرگردان ورسن با معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان گفت‌وگو کردیم. غلامرضا بیکی گفت: در باند شمالی پروژه دوربرگردان ورسن ۱۲ درخت در طرح قرار داشت که شامل هفت اصله چنار و پنج درخت کاج بود که درختان چنار این باند به جاده گرگان‌ـ آق‌قلا منتقل شد‌.

درختان باند شمالی منتقل شدند

وی افزود: در ضلع جنوبی پروژه ۲۸ درخت در طرح واقع شده که شامل ۱۴ اصله چنار و ۱۳ کاج است که درختان چنار جابه‌جا خواهند شد‌. درختان چنار از ارتفاع سه تا چهار متری هرس شده و به مکان جدید منتقل می‌شوند که این کار در باند شمالی انجام شده است. بیکی با بیان این‌که درخت کاج قابل انتقال نیست، ادامه داد: درختان چنار از ارتفاع سه تا چهار متری هرس شده و به مکان جدید منتقل می‌شوند که این کار در باند شمالی انجام شده و در باند جنوبی هم طی این هفته جابه‌جا می‌شود‌. وی با اشاره به این‌که هرس توسط سازمان فضای سبز شهرداری گرگان صورت می‌گیرد، توضیح داد: کار ساخت این دوربرگردان حدود یک‌ماه و نیم پیش شروع شده و بعد از جابه‌جایی درختان حدود یک‌ماه برای اتمام پروژه زمان لازم است‌. بیکی با اشاره به این‌که دوربرگردان ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اکنون باند شمالی ما آماده آسفالت است و باند جنوبی هم اگر درختان منتقل شوند تا پایان سال اتمام می‌یابد‌.

حداقل استاندارد دوربرگردان ۴۵ متر است

وی تأکید کرد: می‌خواهیم که دوربرگردان ایمن شده و همه ماشین‌ها بتوانند ایمن دور بزنند‌. بیکی گفت: کم‌ترین استانداردی که آیین‌نامه به ما اجازه می‌دهد دوربرگردان ۴۵ متری است؛ یعنی ضلع‌ها از آکس ۲۲ و نیم متر فاصله داشته باشند‌. در سال گذشته راهداری گلستان در هفته درختکاری ۱۷ هزار درخت کاشت و امسال هم همین کار را خواهیم کرد. وی ادامه داد: در دوربرگردان فیض‌آباد درخت‌ها دقیقاً روی ۴۵ متری بود که ما در آن جا هیچ درختی قطع نکردیم؛ ولی در این دوربرگردان کل فضایی موجود ۴۰ متر بود، یعنی درخت‌ها جلوتر از ۲۲ و نیم‌متر (شمالی دو متر و جنوبی 5/3 جلوتر) قرار داشتند‌. بیکی با بیان این‌که ما در این دوربرگردان ۳۸ متر فضا داشتیم، اضافه کرد: اگر کم‌تر از ۴۵ متر دوربرگردان می‌زدیم ممکن بود در آینده مشکل پیش بیاید و خطر آن از اکنون هم بیش‌تر باشد؛ بنابراین مجبور به جابه‌جایی درختان شدیم‌.

کاشت ۱۷ هزار نهال در سال گذشته توسط راهداری

وی تصریح کرد: در مطالعات اولیه مشاور حدود ۲۸۰ درخت در طرح قرار می‌گرفت که این مقدار حجم درخت برای ما قابل قبول نبود؛ بنابراین استاندارد را روی حداقل‌ها تنظیم کردیم که اکنون ۲۱ درخت جابه‌جا می‌شود‌. بیکی اظهار کرد: در سال گذشته راهداری گلستان در هفته درختکاری ۱۷ هزار درخت کاشت و امسال هم همین کار را خواهیم کرد‌. همچنین بعد از اتمام پروژه ورسن نهال‌های جوانی جای درختان جابه‌جا شده، کاشته خواهد شد‌. وی با بیان این‌که هر دور برگردان بین یک‌میلیارد و ۷۰۰ تا دو میلیارد تومان هزینه دارد، توضیح داد: ایمنی ۱۰ دوربرگردان سهم راهداری گلستان بود که مطالعات دو پروژه آن انجام شده و پیمانکار گرفتیم تا عملیات اجرایی ورسن و دوربرگردان حکیم‌آباد علی‌آبادکتول شروع شود‌.

جان انسان‌ها ارزشمند است

فرماندار گرگان هم درباره جابه‌جایی درختان گفت: ساخت دوربرگردان نیازمند فضای کافی است و برای همین منظور در پروژه ورسن چند درخت، جابه‌جا می‌شود‌. سیدابوالقاسم صفوی افزود: دوربرگردان ورودی غربی گرگان با هدف ایمن‌سازی راه و کاهش حوادث و تصادفات در حال اجرا است و برای توسعه و ایمنی، احداث آن ضرورت دارد‌. وی ادامه داد: درختان پروژه قطع نمی‌شود؛ بلکه با رعایت استانداردها و روش‌های مرسوم (روتبال) جابه‌جا شده و به تونل سبز اضافه می‌شود‌. صفوی بیان کرد: ما هم دوست نداریم که درختی قطع یا جابه‌جا شود؛ ولی با توجه به این‌که جان انسان‌ها بسیار ارزشمند است این کار انجام می‌شود‌. فرماندار گرگان اظهار کرد: طرح «تونل سبز» را در جاده گرگان‌ـ آق‌قلا تا محدوده فرودگاه اجرا خواهیم کرد؛ بنابراین این درختان را هم به این نقطه منتقل می‌کنیم‌. صفوی تأکید کرد که پس از اتمام پروژه احداث دوربرگردان ایمن به‌طور قطع در این منطقه دوباره درختکاری انجام خواهد شد‌. در این وانفسای آلودگی هوا که هر روز شهرهای زیادی را درگیر می‌کند و با توجه به این‌که سالیان دراز طول می‌کشد تا یک نهال به ثمر برسد نباید داستان بی‌پایان مرگ تدریجی درخت‌ها را ندید گرفت‌. احداث این دوربرگردان به انتهای داستان خود رسیده؛ اما مسئولان مربوطه در نظر داشته باشند که در ساخت سایر دوربرگردان‌ها کم‌ترین صدمه به طبیعت وارد شود‌.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:24بهمن1397 ، کدخبر: 62409: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
این درختان با قدمت بالا رو قطع کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین