پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۸۹۳۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: تاکنون 35 درصد از ظرفیت های اقتصادی این منطقه مورد بهره برداری سرمایه گذاران قرار گرفته و 65 درصد آن خالی است.

شعارسال: فرامرز سلطانی افزود: این منطقه در سال 1387 راه اندازی شده و در 230 کیلومتری شرق مشهد، در نقطه صفر مرزی بین ایران و افغانستان و در 120 کیلومتری شهر باستانی هرات قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این منطقه ظرفیت های بالقوه ای برای جذب سرمایه گذاری بویژه در حوزه صنعت و خدمات صادراتی وجود دارد.

وی گفت: مساحت کل اراضی در اختیار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون که به تصویب هیات وزیران نیز رسیده، هشت هزار و 700 هکتار است که مرحله اول بهره برداری از این اراضی در قالب 50 هکتار اجرا شده است.

سلطانی افزود: در مرحله نخست بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، زیرساخت های مطلوبی بویژه در حوزه ارائه خدمات صادراتی به افغانستان ایجاد شده که صادرات کالا به افغانستان از این منطقه سالانه حدود سه میلیارد دلار است.

وی اظهار داشت: هدف از ایجاد زیرساخت ها در فاز نخست بهره برداری از این منطقه، صادرات کالا از ایران به مقصد افغانستان با حداقل هزینه و ارسال ارزان به بازار مصرف است.

وی گفت: همچنین تاسیسات مربوط به انجام عملیات 'ترانس شیپ منت' در خطوط ریلی در مرحله نخست بهره برداری از منطقه ویژه دوغارون ایجاد شده تا حداکثر استفاده از امکانات حمل و نقل داخلی ایران و افغانستان انجام شود.

سلطانی افزود: کالاهایی که از استان های مختلف کشور از طریق مرز دوغارون به مقصد افغانستان حمل می شود، بوسیله کامیون های داخلی بدون نیاز به ویزا و کاپوتاژ خودرو وارد محدوده 50 هکتاری منطقه ویژه دوغارون شده و از آن سو بار کامیون توسط ناوگان داخلی افغانستان تخلیه و بارگیری می شود.

وی ادامه داد: هم اینک مرحله دوم منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینی به مساحت 100 هکتار آماده بهره برداری و سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد ریالی است.

وی گفت: سرمایه گذاران افغانستانی، شرکت های اقتصادی مشترک ایرانی و افغانستانی و همچنین برخی سرمایه گذاران تایبادی برای سرمایه گذاری در مرحله دوم بهره برداری از این منطقه اعلام آمادگی کرده اند.

سلطانی با اشاره به ایجاد فرصت شغلی برای 2 هزار و 500 نفر در مرحله نخست بهره برداری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، اظهار امیدواری کرد با اجرای کامل مرحله دوم بهره برداری از این منطقه دو برابر این رقم، اشتغال ایجاد شود.

وی بیان کرد: در مرحله دوم بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد پالایشگاه ها مدنظر است و در این راستا تلاش می شود مواد خام پتروشیمی از داخل کشور و محصولات کشاورزی از افغانستان به این منطقه وارد و در حوزه های صنعتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به مدل مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: اخیرا با مبادله تفاهم ‌نامه ای بین منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و استانداری، این منطقه معین اقتصاد مقاومتی منطقه هشتم خراسان رضوی در شهرستان تایباد شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: با امضای این تفاهم نامه توسط امام جمعه، رئیس اداره دادگستری و فرماندار تایباد، تفاهم نامه از پشتوانه کامل برخوردار شده است.

وی اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی در شهرستان تایباد است لذا با استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و مردم تایباد تلاش خواهیم کرد اهدافی که استاندار خراسان رضوی برای مثلث توسعه اقتصادی تعریف کرده است را محقق سازیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:25بهمن1397 ، کدخبر: 83208904: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین