پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
تغییرات اندک محمد علی نجفی در بودجه پایتخت و کاهش درآمدها از محل عوارض ساختمانی، امسال نادیده گرفته شده و در لایحه پیشنهادی شهرداری درآمدهای پایتخت از این محل افزایش داشته است.

شعارسال: سال گذشته زمانی که لایحه بودجه سال ۹۷ از سوی محمد علی نجفی به شورا ارائه شد، مدیران شهری اعلام کردند این بودجه، بودجه مدیران اصلاح طلب شهر نیست. آنها وعده دادند بودجه سال ۹۸ برشی از برنامه سوم شهرتهران خواهد بود و تغییرات اساسی بر اساس رویکردهای اعلام شده در بودجه سال ۹۸ منعکس خواهد شد.

اما آیا بودجه ۹۸، به وعده های مدیران تازه شهر در خصوص کاهش درآمدها از محل عوارض ساختمانی، فروش املاک و اراضی شهر و افزایش درآمدهای پایدار شهر، نزدیک است و آیا بودجه ای که یک هفته بعد از تصویب برنامه سوم به صحن شورای شهر ارائه شده می تواند برشی یک ساله از برنامه باشد؟

بر اساس لایحه پیشنهادی شهرداری در سال ۹۸ منابع درآمدی حاصل از انواع عوارض ساختمانی با افزایش نسبت به سال گذشته معادل ۷ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شده این در حالی است که درآمدهای حاصل از انواع عوارض ساختمانی در بودجه امسال معادل ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسیده بود که نسبت به سال ۹۶ معادل ۸ درصد کاهش داشت.

دو جزء مهم از انواع عوارض ساختمانی که بخش عمده بار کسب درآمد بودجه شهرداری به آنها مربوط می‌شود تغییر کاربری و فروش تراکم مازاد است.

نکته دیگر درآمد حاصل از صدور مجوز تراکم مازاد نیز در سال ۹۸ نسبت به سال‌جاری بالغ بر ۳۶ درصد رشد خواهد داشت و از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال‌جاری به ۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان می‌رسد که یکی از بالاترین نرخ‌های رشد ارقام درآمدی برای سال آینده است.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص لایحه بودجه سال ۹۸ که در آن شاهد افزایش درآمدهای حاصل از حوزه شهرسازی هستیم، به اسکان نيوز می گوید: بودجه شهرداری تهران به هر میزانی که از حوزه درآمدزایی شهرسازی مبنی بر بارگذاری و تغییر کاربری‌ها کاهش پیدا کند و به سمت منابع دیگر برود، مورد استقبال شورای شهر است و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دوره پنجم است. ما نباید در فرآیند بودجه‌ریزی به گونه‌ای سیاستگذاری کنیم که به سمت درآمدزایی بیشتر در حوزه شهرسازی و بارگذاری‌ها برویم.

وی ادامه می دهد: یک اشکال در فرآیند عملیاتی کردن بودجه ۹۷ پیش آمد که به دلیل تغییرات مدیریتی، در شهرداری بود و شهرداران مناطق نتوانستند در حوزه مالی، اقتصاد شهری و املاک و مستغلات، سیاست‌های مصوب در بودجه سال ۹۷ مبتنی بر تأمین منابع درآمدی در حوزه غیرنقد را عملیاتی کنند؛ موضوعی که اعضای شورا نیز نگرانی خود را بارها نسبت به آن اعلام کردند.

سالاری با تأکید بر اینکه منابع غیرنقد مبتنی بر فروش املاک و اراضی ارزشمند شهر، هر چقدر کاهش پیدا کند اتفاق خوشایندی است، می گوید: در حال حاضر نمی‌توان در خصوص لایحه اظهارنظر دقیقی انجام داد و باید طی جلسات دقیق توسط کارشناسان شورا، این لایحه مورد ارزیابی قرار گیرد و شورا حساسیت‌های لازم را در خصوص افزایش درآمد در حوزه شهرسازی بخصوص در مواردی که خارج از مفاد طرح تفصیلی در تغییر کاربری‌ها است، خواهد داشت.

هرچند تعیین میزان درآمد در حوزه صدور پروانه ساخت الزام‌آور نیست زیرا ممکن است شرایط جامعه به سمتی پیش برود که سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه ساخت و ساز افزایش پیدا کند. نکته‌ای که باید آن را متوقف کنیم، کسب درآمد خارج از مفاد طرح تفصیلی و تثبیت‌ها که اکثراً تخلف است یا اضافه طبقه در مناطق یا تغییر کاربری مسکونی به اداری و تجاری و یا تبدیل کاربری پارکینگ به کاربری‌های دیگر است. هرچند به طور واقع‌بینانه معتقدیم با توجه به فضای موجود و تورمی که در حوزه ساخت و ساز ایجاد شد، رکود در حوزه ساخت و ساز بسیار جدی است و بهتر است برای سال آینده در این حوزه واقع‌بینانه تصمیم‌گیری شود.

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهرتهران هم در خصوص پیشنهاد افزایش درآمد از محل عوارض ساختمانی می گوید : لایحه ای که به شورا ارسال شده، هنوزدر صحن مورد بررسی و تصویب قرار نگرفته است و شورا نیز حساسیت های لازم در بخش های مختلف را خواهد داشت.

او در خصوص این که با توجه به رکود بخش ساخت و ساز آیا افزایش درآمد از این محل وتقع بینانه است می گوید : واقعیت بازار این است که پروژه بزرگ ممکن است کلید نخورد ولی ساخت و ساز جریان دارد. ساخت و ساز نمی‌تواند متوقف باشد به خصوص در بافت فرسوده که یک موتور محرکه در ساخت و ساز وجود دارد. درست است که در بافت فرسوده برای صدور پروانه پول نمی‌گیریم اما معتقدیم بافت فرسوده موتور محرک است و روی بقیه بخش‌ها جنبش ایجاد می‌کند. اینکه بودجه این بخش را زیاد دیدند حتما ارزیابی‌شان این است که می‌توانند انجام دهند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار:27بهمن1397 ، کدخبر: 17571: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین